Pentru mine, Dacia Duster nu este SUV

Am câştigat noi un automatism şi ne raportăm la tot ce are tracţiune integrală şi ceva milimetri în plus la garda la sol ca fiind un SUV? Pentru mine, Dacia Duster este DUV – Daily Utility Vechicle, WUV – Work Utility Vehicle, BUV – Budget Utility Vehicle,... dar SUV parcă este prea mult pentru Duster.

Pentru mine, Dacia Duster nu este SUV Pentru mine, Dacia Duster nu este SUV

L-am pipăit la Geneva. Acolo unde marea majoritate a presei autoromâneşti a picat pe spate de extaz. Mi-am permis să fiu ăla carenu cade pe spate. Vă imaginaţi că am vrut să îl conduc, să văd dacădezamăgirea iniţială rămâne sau se transformă în altceva.

În primul rând, aş începe cu ceva mai pueril, mai ieftin.Duster oare este SUV - Sport Utility Vehicle? Am câştigat noi unautomatism şi ne raportăm la tot ce are tracţiune integrală şi cevamilimetri în plus la garda la sol ca fiind un SUV. Pentrumine este DUV - Daily Utility Vechicle, WUV - Work Utility Vehicle,BUV - Budget Utility Vehicle... dar SUV parcă este prea mult pentruDuster.
Din punct de vedere al designului rămân la părerea că modeluleste reuşit. Poate mă repet, da nu avem puncte de reper în ceea cepriveşte designul în istoria Dacia. Este o apariţie nouă în peisajcare nu are nicio ancoră estetică mai recentă sau nu pentru a sejustifica. Totuşi, primul contact cu maşina dezamăgeşte, şi aici mărefer la momentul în care atingi clanţele, vrei să deschiziportierele. O senzaţie de fragil. Aş fi preferat o clanţăbutucănoasă, una care să inspire soliditate, anduranţă. Nu maiinsist pe calitatea materialelor, am descoperit că la drum începisă uiţi de ele. Asta e. Totuşi, micile picanterii ergonomice Daciacontinuă să mă deranjeze. Comenzile geamurilor pe consola centrală.Dar, dacă mă mai agăţ de detalii, spune lumea că am ceva cuDuster.
Am avut la plimbare versiunea echipată cu propulsor1.5 dCi, care livrează 110 CP la 4.000 rpm şi un cuplumotor de 240 Nm disponibil de la 1.750 rpm. Pentruo maşină de peste 1,3 tone putem vorbi de o puterecorectă. În offroad, pe circuitul de motocros de laCiolpani şi în împrejurimile acestuia, Duster este o maşină maimult decât interesantă. Personal m-a bucurat onestitateaansamblului. Este o maşină care comunică cu cel de la volan, esteintuitivă în reacţii chiar şi în cazul în care se exagerează puţin,iar suprafaţa de rulare nu oferă o aderenţă optimă. Dacă îmi estepermis un moment de sinceritate, chiar este o maşină distractivă înnoroaie şi offroad uşor. Te îmbie la joacă. Iar pe piaţă în acestmoment sunt puţine modele care să livreze la volan feedback înaceeaşi cantitate precum Duster. În altă ordine de idei, putemvorbi de un tren de rulare solid, de încredere. Nu ştiu cât deandurant este, dar îndură destule abuzuri şi nesimţiri din parteacelui de la volan.
Modul 4WD Auto este în mare suficient pentru marea majoritatea provocărilor întâlnite de un şofer obişnuit. Modelul avut la testera echipat şi cu ESP, care se poate decupla - un lucru care,asociat cu 4WD Lock, sporeşte destul de mult capacitatea în offroada lui Duster. Direcţia la manevrele pe loc sau viteze reduse îmipare o idee cam grea. O cutie cu şase trepte de toată lauda, extremde precisă timoneria şi plăcută. Poate cam scurte primele rapoarte,iar asociat cu o plajă redusă de putere (cuplu motor) ai impresiacă maşina este submotorizată. Senzaţia de submotorizare va fiamplificată în mod cert atunci când la bord vor fi 5 persoane şiceva bagaje în portbagaj. Iar dacă totul este conjugat cu o urcarepe un drum forestier...hmmm. Dar poate sunt eu uşor flămând dupăcai putere. Ideal ar fi din punctul meu de vedere propulsorul 1.9dCI de 130 CP şi 300 Nm.
S-a mai îndulcit puţin percepţia, chiar ceva mai mult şi astadatorită faptului că este o maşină sinceră din spatele volanului.Dar rămân la concluzia că la 10.500 euro nu pot numi maşinăDuster-ul, aş fi preferat un preţ de bază de 11.500 poate chiar12.000 euro dar să dispară toate detaliile iritante, cele caredezamăgesc. Şi aş mai dori ceva... să renunţăm o dată la clişeul"să aibă românul cu ce să care cartofi sau varză". Cât timp vomîmbrăţişa opinia asta, nu cred că vom evolua prea mult. Vrei săcari cartofi, există Logan Pick Up. Parcă ne este zugrăvităcondiţia de alţii fără a fi întrebaţi ce părere avem. Eu cred că lateatru se merge în costum, iar la muncă în salopetă. Unii vor să netrimită peste tot fie în costum, fie în salopetă.