10 obiceiuri mărunte care îţi distrug maşina

Autor: Andrei Ştirbu 08 feb. 2014 Dosar & Analize
10 obiceiuri mărunte care îţi distrug maşina

1. Să laşi rezervorul să se golească

Toată lumea ştie că martorul de combustibil din instrumentarul de bord nu este chiar cea mai mare alarmă din partea maşinii tale. Ştii şi că atunci când te anunţă că vrea combustibil, mai are de fapt pentru vreo 50 de kilometri. Fă bine şi ascult-o, totuşi, şi nu lăsa ca rezerva „de pe roşu” să scadă foarte mult, pentru că asta îţi deteriorează pompa de combustibil. 

În plus, umblă vorba că sedimentele de pe fundul rezervorului pot ajunge chiar şi în sistemul de alimentare – din nou, veşti proaste. Dacă nu-ţi pasă de niciuna dintre cele de mai sus, gândeşte-te la „pana prostului”.

2. Să ignori „semnalele” maşinii tale

Tuturor ne place să ascultăm muzică în maşină. Însă, din când în când, e bine să laşi deoparte decibelii sistemului audio şi să asculţi la ce-ţi spune maşina. Dacă se „plânge”, e bine să iei măsuri. 

La fel se prezintă situaţia şi atunci când ţi se aprind beculeţe în bord fără ca tu să fi apăsat în prealabil vreun buton. O maşină pe deplin funcţională este o maşină fericită. Şi sigură. N-ai vrea să schimbi asta.

3. Să nu schimbi uleiul în timp util

Dacă tot vorbeam de beculeţe în bord – în momentul în care se aprinde martorul de ulei, lichidul care îţi lubrifia ţie pistoanele şi-a pierdut de mult proprietăţile. Un schimb la maxim 10.000 de kilometri ar fi ideal, dacă asta e distanţa pe care o parcurgi într-un an. Dacă umbli mult, e bine să schimbi uleiul mai devreme de împlinirea unui an calendaristic. Dacă o faci, motorul îşi poate dubla durata de viaţă şi te poate impresiona cu o vână constantă.

 

Dacă nu o faci, rişti să plăteşti mulţi bani la service. Băieţii de la service spun că asta e cea mai păguboasă greşeală pe care o fac proprietarii de maşini. 

4.  Să apeşi ambreiajul cât timp eşti oprit

Piciorul ţinut pe pedala de ambreiaj la semafor sau în mers îi afectează componentele. Iar reparaţia, dacă nu ştiai, costă mult! Nu-ţi sprijini piciorul pe pedala de ambreiaj, ai un loc special pregătit pentru talpa ta obosită.

Dacă nu înţelegi cât de serioasă este problema cu apăsatul ambreiajului, interesează-te cât costă piesele şi reparaţiile pentru un ambreiaj la maşina ta.

5.  Să nu foloseşti frâna de mână în timpul staţionării

Mulţi experţi îţi vor spune că dacă vrei să ţii în loc maşina, cel mai bine e s-o laşi băgată în viteză. Iar asta este adevărat, atâta timp cât ai tras frâna de mână înainte.

 

Dacă vei lăsa tot greul pe transmisie, aceasta se va deteriora cu timpul, iar reparaţiile la sistemul de transmisie sunt costisitoare.

6.  Să călăreşti frâna în pantă

În momentul în care cobori o pantă mai lungă, ideal ar fi să nu ţii apăsată pedala de frână pe tot parcursul coborârii, deoarece asta va supraîncălzi plăcuţele de frână şi va duce la uzura lor prematură. 

Ideal ar fi să te foloseşti pe cât posibil de frâna de motor şi să foloseşti frâna „în reprize”. Desigur, toate astea trebuie să se întâmple ţinând cont de prioritatea #1: siguranţa.

7. Să treci din marşarier într-o treaptă de viteză fără să te opreşti

Unii văd în asta o confirmare a faptului că stăpânesc cum trebuie ambreiajul – dai cu spatele, încetineşti şi treci într-a-ntâia fără a te opri, apoi ţii de ambreiaj şi demarezi înainte. Aceasta practică nu este deloc sănătoasă pentru cutia ta de viteze. Iar dacă deţii o transmisie automată, poţi să scazi cu câteva luni viaţa ei.

8. Să mergi subturat

Există un mit conform căruia dacă motorul nu e turat, consumă mai puţin. Probabil că ţi-ai dat seama singur că mitul nu este valabil, dacă ai încercat să-l pui în practică.

 

Mersul subturat, în cazul unui motor turbodiesel de exemplu, facilitează depunerea de ulei pe palele turbinei, depuneri care duc în cele din urmă la moartea turbinei. În general mersul subturat dăunează motorului din cauza unei ungeri deficitare. Iar deteriorarea motorului duce, printre altele, şi la creşterea consumului de combustibil. 

9. Să „încălzeşti” motorul prin supraturare înainte de a te pune în mişcare

În special în perioada rece, şoferii au obiceiul de a porni motorul şi de a-l tura un pic pentru a-l ajuta să se „încălzească” mai repede, deoarece clănţănindu-ţi dinţii dimineaţa nu este chiar cel mai plăcut mod de a-ţi începe ziua.

 

Din păcate, dorinţa ta de a-ţi opri tremuratul supune motorul unui efort considerabil – ai încercat vreodată să ridici greutăţi la cinci secunde după ce te-ai trezit din somn? Cel mai bine e să-l laşi vreo 30 de secunde – 1 minut să funcţioneze la ralanti, în timp ce electronicele şi aerul condiţionat sunt oprite. Nu-l tura „în gol”, pentru că schimbările bruşte de temperatură nu-i fac bine.

10. Să nu păstrezi curăţenia în maşină

Cum ţie nu-ţi place să porţi o haină pătată, nici maşinii tale nu-i place să acumuleze tot felul de ambalaje. Principala problemă care poate apărea este un miros de care uneori este greu de scăpat, chiar şi după o curăţare meticuloasă a interiorului.

 

Pagini: 1 2 3

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide