Vânzările Tata Nano în scădere - eşec comercial?

Boom-ul de vânzări, pe care indienii de la Tata Motors îl aşteptau de la mica maşină de oraş Tata Nano, se pare ori că întârzie foarte mult, ori că nu se va mai produce niciodată. Ceea ce începe să semene a eşec comercial...

Vânzările Tata Nano în scădere - eşec comercial? Vânzările Tata Nano în scădere - eşec comercial?

Iată că Tata Nano, cea mai ieftină maşină dinlume nu este şi cea mai vândută, din nefericirepentru Tata Motors. Lumea nu dă buzna să o cumpere,oraşele indiene nu s-au umplut de micile furnici pe patru roţi, iaruzina indienilor nu duduie.

De fapt, evoluţia vânzărilor lui Tata Nano pe piaţaindiană (singura unde este comercializată, momentan) arată undeclin drastic anul acesta: iulie - 9.000 de unităţi,august - 8.103 unităţi, septembrie - 5.520 de unităţi. Asta încondiţiile în care nu se poate da vina pe recesiunea pieţei autodin India, care, culmea, a crescut ca vânzări totale de maşini:iulie - 158.746 unităţi, august - 160.974 unităţi, septembrie -169.082 unităţi.

Ce se întâmplă, oare? Departamentul de marketing al firmeiindiene rămâne, bineînţeles, optimist. În primul rând,vânzările din septembrie 2010 sunt cu 61% mai bune decâtcele din iulie 2009 - însă nu se specifică faptul călansarea oficială a avut loc în primăvara lui 2009, iar producţia asuferit nişte amânări, cauzate de problema găsirii unui sit sigurpentru uzină. Adică e logic să ai vânzări mai bune după un an deproducţie şi publicitate...

În al doilea rând, spun oamenii de vânzări indieni,uzina nu lucrează la capacitate maximă, acest lucru urmânda se întâmpla din 2011. Însă acesta nu este un motivserios, deoarece vânzările Tata Nano, într-un an de viaţă, auînregistrat doar 45.798 de unităţi, în condiţiile existenţei unuistoc de 100.000 de maşini chiar la debutul vânzărilor, în 2009!

Ce motive mai invocă indienii? Ei bine, nici mai mult, nici maipuţin decât dezinterestul scăzut al clienţilor la începutultoamnei pentru o maşină nouă. Lucru uşor de combătut decifrele de vânzări totale de maşini noi pe piaţa indiană, caredemonstrează că, la fel ca pe alte pieţe auto, în septembrie seînregistrează un reviriment al vânzărilor de maşini noi.

Ce omit indienii să precizeze este faptul că, pe piaţaindiană, Tata Nano este disponibilă doar în 5 zone din cele28 în care este împărţită această ţară asiatică,contorizând circa 40% din populaţia totală a Indiei. Mai exact,vorbim de zonele considerate cele mai atractive din punctul devedere al puterii de cumpărare. Mă întreb: dacă ai, într-adevăr,bani de o maşină nouă, o vei cumpăra pe cea mai ieftină sau îţipermiţi una ceva mai scumpă, dar mai spaţioasă şi mai binedotată?

Nu e de mirare că Maruti (firma realizată de Suzuki acum 30 deani în India şi care, practic, este liderul pieţei auto locale)domină, prin modelele sale urbane, vânzările lui Tata Nano. Maimult, Maruti a reuşit, doar în septembrie, să depăşeascăbariera de 100.000 de unităţi vândute, în timp ce Tata areuşit, în primele 9 luni ale acestui an, vânzări de numai 160.000de unităţi (din care 10.000 modele Fiat, realizate în parteneriatcu constructorul italian).

Să nu uităm că Tata nu a recunoscut, în mod oficial, că arexista probleme de siguranţă la micul Tata Nano, deşi maimulte incendii spontane au aruncat suficiente umbre de suspiciuneasupra constructorului indian. Iar planurile ambiţioase deexportare a maşinii în Europa anunţă un preţ de pornire decirca 4.500 euro, deloc competitiv în faţa fenomenului Logan, deexemplu, dar şi a altor iminente modele low-cost.

Prin urmare, încet, dar sigur, se pare că Tata Nanoîncepe să alunece vertiginos pe tobogan, viitorul arătânddestul de sumbru pentru această investiţie curajoasă. Mă întrebdacă nu cumva acest lucru va afecta şi planurile pentru "verii" delux Jaguar şi Land Rover, mărcile premium cumpărate de Tata de la Ford.

Sper că nu, iar, dacă Tata Nano va ajunge, până la urmă întomberonul istoriei auto, măcar să o facă singură, cu demnitate.Sau poate că plecarea cu demnitate ar trebui să li se aplice celorresponsabili de acest proiect super-ieftin, care au mizatprea mult pe o reclamă pompoasă şi prea puţin pe satisfacerea cuadevărat a nevoii de maşină foarte accesibilă.

oraan.ro