Viitorul între SUV-uri de lux şi maşini ecologice

Deşi suntem în plină epocă a maşinilor ecologice, se pare că ieşirea din criza economică va duce la un mic boom al SUV-urilor de lux. Adică una vrem, şi alta facem?

Viitorul între SUV-uri de lux şi maşini ecologice Viitorul între SUV-uri de lux şi maşini ecologice

Probabil veţi fi de acord cu mine când voi afirma căSUV-ul de lux cel mai renumit pe plan mondial estePorsche Cayenne. Îţi oferă putere, imagine, superconfort, sportivitate, dotări de super lux, spaţiu, etc. Pare a fimaşina perfectă pentru oricine are bani - prin asta mă refer la celpuţin 100.000 euro pentru maşină, plus un buget consistent pentruîntreţinere şi combustibil.

Apoi, avem triada germană Mercedes ML - BMW X5 - Audi Q7, maşini care deja au un statutclar, la fel ca şi miticul Range Rover. Lângă care mai putem contoriza mamuţi precumCadillac Escalade, Mercedes GL sau Toyota Land Cruiser V8. Să nu uităm de "fiţele" BMW X6, Infiniti FX sau Range Rover Sport.

Dar şi ceilalţi producători de lux vor în horaSUV-urilor scumpe.

Este cazul lui Aston Martin, care deja ne-aarătat conceptul Lagonda, pe care îl vor construi camodel de serie. Apoi vorbim de Jaguar, care doreşte unomolog al lui Range Rover în cel mai scurt timp posibil -iar indienii de la Tata am văzut că sunt foarte ambiţioşi.

Nu în ultimul rând, ar fi Maserati, care, în 2003, ne-aarătat conceptul controversat Kubang, iar acum Marchionne a afirmat răspicat că marca italiană va intra petărâmul SUV-urilor de lux cu o maşină bazată pe platforma tehnică alui Jeep Grand Cherokee (sperăm să nu fie doar un rebadge, ca încazul lui Fiat Freemont...).

Un SUV Ferrari deocamdată iese din discuţie, dar italieniideja iscă polemici cu noul lor supercar shooting break cu tracţiuneintegrală, Ferrari FF. Lamborghini, să nu uităm, a avutîn gamă giganticul LM002, iar un viitor SUV Lambo pe oplatformă de Cayenne nu pare o inepţie. Şi, dacă totvorbim de grupul VAG, există zvonuri chiar pentru un Bentley crossover. De aici până la un Rolls sau Maybach deteren nu mai e decât un pas, deşi pare imposibil.

Toate cele de mai sus sunt SUV-uri scumpe, cu motoareputernice şi, implicit, gurmande - chiar dacă în curând toţi voradopta versiuni hibrid, este clar că tot despre consumuri mari decombustibil vorbim, comparativ cu maşinile hibrid normale.Deci SUV-urile de lux rămân printre principalii poluatoriîntre maşini.

Ce să mai spunem de comparaţia cu maşinile electrice. Să nuuităm, maşina anului fost desemnată în Europa Nissan Leaf, iar în USA Chevrolet Volt. Ceea ce înseamnă un debut de deceniu ecologic,în care discrepanţele dintre SUV-urile de lux şi restulmaşinilor din ce în ce mai puţin poluante vor fi şi maimari.

Devine clar că tot banii contează, mai mult decâtecologia. Credeam că din criza auto vom învăţa să fim maieficienţi şi mai reţinuţi, atât noi, clienţii, cât şi producătoriiauto.

În schimb, o dată scăpată de criză, lumea se pare că dăiama, din nou, la maşini cât mai scumpe şi care să exprimecât mai clar statutul de bogătan. Iar constructorii se aliniazăcererii, că doar nu sunt fraieri să nu profite de aceastăoportunitate. Pe care departamentele de marketing o speculează dince în ce mai agresiv.

Iar, dacă vă întrebaţi de ce maşinile ecologice încăsunt aşa de scumpe, căutaţi răspunsul şi în dorinţa clienţilor de aepata. Chiar dacă în anumite ţări civilizate începe să fiela modă ecologia, în rest tot imaginea de potent financiar conteazămai mult. Iar România e clar că nu e o ţară civilizată, lucruvalabil şi pentru China sau Rusia, marile pieţe consumatoare deSUV-uri de lux.

Ce credeţi că e mai important pentru lumea auto: faptul căva exista un exorbitant SUV de lux Maserati sau o Dacia electricăaccesibilă?

oraan.ro