Nu ştiu de ce, fiorosul Lexus IS-F îmi aminteşte de Highlander şi de luptele nesfârşite dintre nemuritori. În finalul cărora trebuia să rămână doar unul, the only one. Care credeam că va fi noul M3.

Noul M3 reprezintă o evoluţie importantă pentru bavarezi, deoarece bijuteria „şase în linie” este înlocuită de un V8 mai impunător şi mai potent. Într-un fel, se simţea nevoia acestei schimbări, deoarece Audi RS4 sau Mercedes C-Class AMG propuneau de ceva vreme V8-uri.

De ce vorbim de BMW M3 când modelul de faţă este un Lexus? Pentru că IS-F joacă rolul iepurelui care sare de unde nu te aştepţi. M3 are o notorietate întinsă pe parcursul a peste 20 de ani, în timp ce Lexus IS este de-abia la a doua generaţie şi, până acum, nu emitea în nici un fel pretenţii supersportive. De fapt, IS a fost unul dintre concurenţii lui 320i, iar, mai apoi, ai lui 325i, mai ales în America.

Iar acum, o brută albastră, cu steroizi, vine să deranjeze trio-ul german, cu un tupeu demn de „Fast & Furious III”. Sau, dacă vreţi, transformarea blajinului IS aminteşte de „Karate Kid”. Japonezii sigur au depus eforturi serioase pentru a-l aduce pe IS-F la acest stadiu.

Ce surprinde mai întâi, nimeni nu ar putea fi sigur. Spoilerul foarte agresiv are o fantă uriaşă, iar capota a fost înălţată pentru a putea primi propulsorul, iar acum arată de-a dreptul brutală. Deşi spatele nu a fost modificat drastic, surprinde lipsa gustului, pentru că cele două perechi de ieşiri ale eşapamentului par opera unui tuner de cartier, amator de kitsch. Despre branhiile laterale nu prea ştim ce să spunem, deoarece sunt pur şi simplu neobişnuite pentru o caroserie cu patru portiere. Este clar că au o contribuţie extrem de importantă la aspectul masiv şi superlat, însă, tehnic, nu ştim în ce măsură contribuie la răcirea plăcuţelor de frână.

Jantele BBS cu un design special ar fi putut fi ceva mai brute, pentru a se potrivi cu adevărat ansamblului, dar mai mult va surprinde dimensiunea acestora: au doar 19”, deşi par undeva pe la 21”. Impresia se datorează pasajelor foarte late şi coborârii gărzii la sol cu 25 mm faţă de un IS convenţional. Frânele sunt, cum altfel, Brembo şi au un diametru apreciabil, de 355 în faţă, respectiv 340 mm în spate. Spre deosebire de alte modele sport, etrierele nu sunt vopsite în roşu, ci pur şi simplu în negru. Deci IS-F se vrea un ninja, având destule argumente ascunse.

Din păcate, unul dintre acestea îl face mai degrabă rivalul lui Mercedes C-Class AMG decât al lui M3: cutia de viteze este automată. Este adevărat, are nu mai puţin de opt trepte (fiind aceeaşi de pe noua limuzină LS 460), putând fi utilizată şi în modul secvenţial, de la padelele din spatele volanului. Dar, pentru puritatea duelului cu M3, este neapărat nevoie şi de o cutie manuală.

În schimb, motorul aduce aminte de precedentul M5, fiind vorba de un V8 atmosferic, cu cilindreea de 5,0 litri şi o putere de 400 CP. Deocamdată „doar” atât, pentru că japonezii pregătesc alte injecţii cu steroizi pentru momentul când IS-F va fi pus în vânzare, la începutul lui 2008. Sofisticatul motor dispune de injecţie în două trepte, iar, pentru asigurarea unei lubrifieri optime, există o pompă suplimentară de ulei, pentru ungerea în capul fiecărui cilindru, cu beneficii vizibile mai ales în cazul cu forţelor g mari.

La retrogradarea treptelor, computerul comandă injecţii suplimentare de combustibil, pentru evitarea salturilor prea mari de turaţie, prin aceasta menajându-se transmisia. Pentru că viteza înseamnă încălzirea lichidelor, IS-F este prevăzut cu radiatoare performante pentru ulei şi lichidul de răcire. Toate acestea duc la un timp de doar 4,9 secunde pentru demarajul până la 100 km/h. Deloc rău pentru un sedan cu cutie automată, nu?

În noua eră, sportivitatea se împleteşte cu securitatea, aşa încât sistemele electronice de control a aproape orice sunt nelipsite. Lexus IS-F beneficiază de ultima evoluţie a VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management), care controlează stabilitatea şi asigură performanţe maxime. Din fericire, VDIM are şi butonul „off” pentru cei care vor să exploateze din plin caracterul fun oferit de tracţiunea spate.

Din interior, IS-F nu pare deloc brutal. Calitatea şi liniile armonioase te duc cu gândul mai mult la linişte şi confort decât la urletele animalice ale V8-ului şi scrâşnetul anvelopelor. Câteva tuşe de carbon şi pedalele perforate însoţesc sigla „F” de la baza volanului – un mic semn că, totuşi, M3 este principalul adversar luat în vizor. Scaunele sport, îmbrăcate în piele albă, contrastând puternic cu interiorul „all black”, sunt o invitaţie pentru gentlemen-drivers, aproape în totală opoziţie cu exteriorul bodybuilding, după care le va curge gura apă tinerilor neliniştiţi. Dar poate fi şi o lecţie pentru aceştia din urmă.

Însă noul Lexus IS-F poate fi o lecţie bună şi pentru bavarezi, al căror M3 se face aşteptat cam mult. Aşteptăm cu deosebit interes confruntarea în realitate. Numai să nu ne pierdem răbdarea, că facem ca în banc: ne luăm jucăriile şi plecăm acasă.