Prim contact cu noile smart fortwo şi forfour. City Benz

Ştiaţi că 180.000 de oameni se mută la oraş în fiecare zi, pe întreg mapamondul? Ştiaţi că numele smart nu are legătură cu adjectivul "inteligent"? Rândurile ce urmează vă vor spune mai mult despre legătura dintre aceste întrebări.

Prim contact cu noile smart fortwo şi forfour. City Benz Prim contact cu noile smart fortwo şi forfour. City Benz

Noile generaţii smart fortwo şi forfour au fost lansate oficial la Berlin de către singurii oficiali din lumea auto care rostesc cu zâmbetul pe buze "a noastră e cea mai mică" şi mai reuşesc să se şi dea mari cu asta în timp ce tu rămâi uşor mirat fiindcă ştii sigur că ai fost invitat la premiera unor modele noi. Modele care sunt pariul pe care Daimler îşi propune să-l câştige în jocul mobilităţii prin mediul urban.

Poftiţi, acum sunt mai generos cu ocupanţii locurilor din faţă.

Pornit de la ideea unui anume CEO Nicolas Hayek, aflat la conducerea companiei de ceasuri Swatch, modelul citadin şi-a primit numele atunci când Daimler a refuzat propunerile lui Hayek: "Swatchmobile" şi "Swatch Car". Germanii au preferat un nume mai neutru, au propus acronimele denumirii interne Swatch Mercedes Art. Soluţia a fost pe placul ambelor părţi şi aşa s-a făcut că în 1994 noul brand lua naştere concomitent cu construcţia fabricii de la Hambach, Franţa. Uzina, activă şi astăzi, este totodată locul de unde a doua generaţie smart va lua drumul reprezentanţelor şi va ajunge apoi în posesia clienţilor.

Pentru că nu ne place să ne repetăm, vă lăsăm să descoperiţi singuri ce aduce în plus noul smart - din punct de vedere al cifrelor şi al specificaţiilor tehnice - din materialul de prezentare cu imagini şi informaţii oficiale. Oficialii Daimler au menţionat că fratele mai mare Mercedes-Benz şi-a băgat coada în procesul de dezvoltare al noului smart, fapt care în teorie ar trebui să cântărească destul de mult vis-a-vis de calitatea maşinii per total.

Twingo? Cine e Twingo?

Deşi prezentarea din capitala Germaniei a fost una statică, am avut ocazia să intru în maşină aşa că voi continua restul materialului cu câteva impresii de la interior. Dar înainte de asta, aş vrea să vorbesc pe scurt despre cel mai controversat şi dezbătut element al noului smart: designul.

Nu mai este un secret că Daimler şi Renault au format un parteneriat prin care noul Twingo şi noul smart împart aceeaşi platformă, dar sunt diferenţiate de design. Nimic mai adevărat. Dacă la prima vedere Twingo mi-a adus aminte de formele rotunjite ale lui Fiat 500 la standul Renault de la Salonul Auto de la Geneva din acest an, noul smart propune un design mai pregnant, ceea ce i-a făcut pe mulţi să-şi exprime dezamăgirea faţă de look-ul citadinei.

OK, OK, îl cunosc. Suntem rude.

Practic, s-a trecut de la conceptul cu proporţii "one box" la "one-and-a-half-box", despre care cei răutăcioşi ar spune că reproduce o cutie cu un nas ataşat. În viziunea Daimler însă, schimbarea exprimă o maturizare a mărcii şi un caracter mai sportiv. În rest, smart pare mai bine conturat şi ceva mai musculos faţă de domolul Twingo, dar personal cred că noile modele au păstrat un oarecare aer atrăgător, sau cel puţin intrigant.

Odată pătruns în habitaclu, pe locul şoferului, noul smart te întâmpină cu o poziţie comodă. Scaunele promit să susţină bine spatele -cel puţin pe loc - însă rămâne de văzut dacă se vor dovedi la fel de blânde şi în mişcare, în condiţii reale de drum. În plus, te simţi mai detaşat faţă de pasagerul din dreapta, semn că cei 10 centimetri în plus adăugaţi pe lăţime aerisesc un pic atmosfera înghesuită. Oricum, similitudinile dintre interiorul lui Twingo şi cel al lui smart sunt greu de ignorat, pentru că e imposibil să nu remarci faptul că cele două modele împart aceleaşi schimbător de viteze, aceleaşi comenzi din stânga volanului, maneta de semnalizare şi cea de acţionare a ştergătoarelor, mânerele interioare ale portierelor şi pe alocuri, volanul.

Dar eu sunt mai cochet, bine?

Vizual, materialele urcă o treaptă faţă de ce am putut experimenta pe noul Twingo, la fel cum se întâmplă şi când vine vorba de textură şi calitate. Din acest punct de vedere este clar că city car-ul francez este orientat mai mult către caracterul practic, dacă vă mai amintiţi ideea adoptării unei huse pentru spaţiul destinat torpedoului, ce poate fi scoasă oricând şi folosită ca atare independent de maşină.

Deşi ambele interioare îşi propun să adere unui stil trendy, proaspăt şi tineresc, noul smart face pasul spre o zonă mai "posh", mai sofisticată, pentru că germanii tind către cele mai bune finisaje din segment. Va mai fi probabil şi o diferenţiere firească de preţ între cei doi fraţi de platfomă, dar noile smart fortwo şi forfour vor oferi cel mai probabil mai multe dotări în versiunea standard.

Acum, mai rămâne doar să mă conduceţi.

Pentru moment, oficialii Daimler ne dau doar indicii despre preţurile noii generaţii smart. Conform acestora, preţul noului smart fortwo echipat cu motorul de 71 CP nu va trece de 11.000 de euro, în timp ce un smart forfour cu aceeaşi motorizare va costa cu aproximativ 600 de euro mai mult. Personal, tot ce pot face momentan este să aştept testul cu noul smart, din care concluziile trase vor fi mult mai stufoase şi mai bogate în informaţie. Dar noua generaţie smart promite multe, ceea ce face ca aşteptarea să fie şi mai dificilă.