Este un smart, un fortwo mai precis, aflat acum la a doua generaţie. Teoretic mai mare şi mai spaţios, practic la fel de ţânţar.

Smart fortwo Smart fortwo
Micul citadin a creat un adevarat şoc în momentul apariţiei sale, fiind piatra de temelie pe care avea mai apoi să crească marca “bebe” a gigantului Mercedes. Ideea era bună, implementarea era bună, însă un singur lucru a transformat speranţa în dezamăgire. Mercedes nu a putut menţine noul model într-o gamă de preţuri decentă, iar, de aici până la situaţii financiare deloc plăcute, a fost doar un mic pas. Apariţia unor noi modele nu a ameliorat situaţia, cu toate că la înaintare era scoasă ideea de premium. Însă mândria lui Mercedes este aici în joc, aşă că producătorul german este gata să arunce din nou zarurile. Cu o nouă generaţie fortwo.

Se poate spune că ultima creaţie a celor de la smart poate face tot ce ştia vechea generaţie, ba chiar mai bine. Este mai confortabil, mai agil, mai sigur şi chiar mai ecologic. Este chiar şi mai mare, deşi designul foarte apropiat de vechea generaţie te-ar putea face să crezi ca avem de a face doar cu un mic facelift. Este adevărat, s-a păstrat celula de siguranţă la vedere, stilul şic este acelaşi, însă dimensiunile măsurate atent nu mint. Noul model are acum cu 19,5 cm mai mult în lungime, cu implicaţii directe asupra confortului interior şi a protecţiei la accident.

Designul este de neconfundat. Aceeaşi mică buburuză de oraş, care se agită pe străzile împotmolite de traficul tot mai aglomerat. Cu farurile puţin modificate şi stopurile retuşate, cât să nu se spună că au fost luate de la vechea generaţie fortwo, va fi o prezenţă încă exotică pe străzile din România. Noul smart este disponibil de asemenea şi în varianta cabrio, cu un acoperiş retractabil automat. Pentru fanii înrăiţi, la sfârşitul anului va apărea şi o versiune de top, semnată de Brabus.

Precum exteriorul, se poate spune şi despre interior că face parte dintr-o familie unică. Gurile de aerisire externe, porţiunile de material textil de pe bord, uşi şi consola centrală, scaunele cu centură integrată şi butonul de pornire, toate sunt caracterisice mărcii smart. Un cunoscător îşi va da seama imediat că acum bordul nu mai este curbat în formă de S spre pasager, ci este drept, în mare parte datorită normelor de securitate din SUA, pentru că din 2008 smart pătrunde în forţă pe cea mai mare piaţă de automobile. Dar, cum orice rău este spre bine, această mutare a permis realizarea unei senzaţii mai accentuate de spaţiu.

Cei doi pasageri se pot bucura de o multitudine de dotări: scaune din piele încălzite, un CD player cu magazie de şase discuri şi suport mp3, aer condiţionat şi direcţie asistată electric. Portbagajul atinge acum o valoare respectabilă de 220 de litri, cu 70 mai mulţi decât înainte, iar atunci când se încarcă până la plafon, se poate acumula un volum de 340 litri. Nivelul de siguranţă a crescut, oficialii germani aşteptându-se la o notare cu patru stele de la EuroNCAP. Opţional se pot comanda şi airbaguri laterale pentru cap şi torace.

Motorizările sunt doar două: un propulsor pe benzină, cu trei variante de putere (61, 71 şi 84 CP), şi un cdi cu o putere mărită cu 10%, până la 45 CP. Aceasta este pusă pe şosea prin intermediul unei cutii de viteze automate Getrag total regândită, cu 5 trepte şi cu posibilitatea de comandă manuală. Versiunile pe benzină au acum o viteză maximă de 145 km/h, cu 10 mai mult comparativ cu modelul precedent. În ciuda performanţelor dinamice de remarcat, consumul se încadrează încă în limitele clasei mici, versiunile pe benzină arzând aproximativ cinci litri de combustibil la suta de kilometri. La sfârşitul lui 2007 va fi disponibilă şi o versiune cu un motor electric suplimentar pentru pornirile numeroase din oraş, ce va reduce consumul cu până la 13%. Versiunea diesel este cea mai economică, cu un consum de scuter, sub 3,5 litri/100 km.

Smart fortwo este produs în Franţa la Hambach, iar asamblarea unui model durează doar 3,5 ore. Mercedes a pus mult accent pe eficienţă şi reducerea costurilor, detalii foarte importante în reţeta succesului noului model. O mare importanţă este dată şi mediului, fiind folosite vopsele pe bază de apă, iar uşile sunt din panouri din plastic complet reciclabil. Preţurile pentru noul model rămân aceleaşi ca la vechea generaţie, fortwo cabrio fiind în continuare cel mai ieftin cabriolet de pe piaţă. Vânzările vor începe în luna aprilie, evoluţia lor fiind decisivă pentru viitorul mărcii.