Honda Transalp

După 20 de ani de carieră stabilă, Honda XLV Transalp trece print-un curs de recalificare profesională.

Honda Transalp Honda Transalp

În anul 1987 era lansat XL600V Transalp, un model care avea să devină un simbol al motociclismului modern. Echipată cu un V2 de 600 cmc, motocicleta japoneză ajungea până în 2000 fără prea multe ajustări, pentru ca, după o revizuire de suprafaţă, să supravieţuiască până astăzi.

La 20 de ani de carieră, Transalp este încă un all-road capabil să ţină pasul cu multe dintre modelele mai noi şi chiar să le surclaseze pe majoritatea atunci când asfaltul se termină, însă regulile jocului s-au cam schimbat şi latura "off-road" a unui "all-road" nu mai este atât de importantă. De aceea, Transalp a trecut printr-un curs de reprofilare, apropiindu-se mai mult de noile all-road şi renunţând la o bună parte din calităţile enduristice.

Motorul de 650 cmc, cu trei supape pe cilindru şi alimentare prin carburatoare, a fost înlocuit cu propusorul lui Deuville, tot un V2, dar cu 33 cmc mai mare, cu patru supape pe cilindru şi alimentat prin injecţie PGM-FI. Astfel, au fost adăugaţi 7 CP, noul Transalp dispunând de 60 CP, concomitent cu o reducere a consumului şi a emisiilor poluante. Rezervorul redesenat în scopul unei mai bune ergonomii a pierdut 1,5 litri din volum, însă, conform declaraţiilor oficiale, autonomia nu are de suferit – în condiţiile consumului redus, cei 17,5 litri fiind suficienţi pentru a parcurge aceeaşi distanţă ca şi până acum.

Roata faţă a fost înlocuită cu una de 19" pentru un comportament stradal mai bun, în vreme ce furca pierde 23 mm din cursa utilă, rămânând acum de numai 177 mm. Pe spate, nici suspensia şi nici roata nu au fost schimbate. De altfel, neschimbat este şi cadrul. Sistemul de frânare standard dispune pe faţă de două discuri de 256 mm şi etriere cu două pistoane (la fel ca şi până acum), însă, opţional, se poate monta sistemul Dual CBS/ABS, cu etriere cu trei pistoane (aşa cum apare în imaginile furnizate de Honda).

Despre design se poate spune că noul model rupe legătura cu trecutul şi împrumută elemente de la celelalte modele ale casei. Farul rotund subliniază ideea de robusteţe, în vreme ce carenajul masiv promite o protecţie aerodinamică eficientă. Cu un motor mai puternic şi cu o ciclistică orientată mai mult spre turism decât spre endurism, noul Transalp este mai degrabă un Varadero mai mic, decât o simplă restilizare a vechiului model.