Aprilia Mana

Aprilia, sub protectoratul şi cu finanţele lui Piaggio, reia tema motocicletei cu transmisie automatică.

Condusulunei motociclete nu este chiar uşor, mai ales în traficul urban.Pilotul trebuie să schimbe frecvent treptele de viteză, iar asta îisperie pe unii începători. Alternativa? Un scuter - însă acesta areo serie de dezavantaje şi, în plus, nu este o motocicletă, chiardacă unele dispun de motoare de 400 cmc sau maimult.

O transmisieautomată ar putea să fie utilă. Yamaha a pus în vânzare anul trecuto motocicletă cu transmisie manuala dar comandată în modsemi-automat. De aici şi până la prima motocicletă cu transmisieautomată mai era doar un pas. Pentru a fi cinstiţi, trebuie sărecunoaştem că pionieri în această direcţie au fost tot italienii.Guzzi V1000 Convert era prin 1975 singura motocicletă adevăratăechipată cu transmisie automată. Prin anii '80, Honda oferea în SUAo serie de modele echipate cu motor de 450 cmc şi transmisiehidramată. Randamentul scăzut a dus la abandonarea acestui tip detransmisie.

Lasfârşitul secolului trecut, Gilera a încrucişat un scuter cu omotocicletă, rezultatul acestui experiment fiind DNA. Cu excepţiapoziţiei de pilotaj, DNA-urile (trei modele: 50, 125, 180) erau maimult scutere decât motociclete cu transmisieautomată.

Motorul oscilantare numeroase dezavantaje, iar asta a dus la oprirea dezvoltăriiunui DNA mai mare şi chiar la scoaterea din producţie a modelelorde 125 şi 180 cmc.

Italienii aflaţisub patronajul Piaggio nu au abandonat însă ideea motocicletei cutransmisie automată şi, în 2003, la Salonul Moto de la Milano(EICMA), au prezentat conceptul Ferro.

Ciclisticaspecifică italienilor avea ca "piesă de rezistenţă" cadrul grilădin oţel, în timp ce suspensia era asigurată de o furcă inversatăpe faţă, iar pe spate de un asamblu basculă monobraţ din aluminiucu monoamortizor central.

Sistemul de frânare dispunea de două etriere radialepentru faţă şi discuri crenelate, soluţie exotică pentru un modelnaked în 2003.

Aceastăciclistică era propulsată de un V2 de 850 cmc, cuplat la otransmisie CVT controlată electronic, care ofereaa posibilitatearulării în mod automat sau în mod "manual".

În 2004, Piaggioa cumpărat şi grupul Aprilia, renunţând pentru moment ladezvoltarea motocicletelor Gilera, această marcă devenind un simbolal scuterelor sportive. Pentru că ar fi fost păcat ca un conceptatât de inovator şi bine pus la punct precum Ferro să se piardăprintr-un depozit, Aprilia a preluat sarcina de a-l aduce lastadiul de produs finit. Ca urmare, la EICMA 2006, standulproducătorului din Noale a găzduit o evoluţie a luiFerro.

Sub numele NA850 Mana se ascunde tehnologia dezvoltată acum trei ani de Gilera.Cum era normal, au apărut modificări. Unele sunt bune, altele suntdoar concesii necesare producţiei de serie.

Dinprima categorie se distinge un generos spaţiu de depozitare înlocul ocupat în mod normal de rezervor. Acesta din urmă a ajuns subşa, în locul unde Ferro avea tobele de eşapament, iar toba a ajunsîntr-un loc ceva mai convenţional, pe parteastângă.

Prin acestăpermutare s-a rezolvat o problemă caracteristică motocicletelor,dar pe care scuterele nu o au: unde poţi lăsa casca atunci când aiajuns la destinaţie?

Citeşte mai departe în pagina următoare »