Înmatriculări Bulgaria – nu mă supăr că se vor termina

Autor: Oraan Mărculescu 20 oct. 2010 Opinii
Înmatriculări Bulgaria – nu mă supăr că se vor termina

Am aflat şi eu că ministrul bulgar al finanţelor ar fi declarat
că, începând cu 2012, maşinile care nu vor îndeplini cel
puţin normele de poluare Euro 4 urmează să fie taxate la
sânge
. Cu alte cuvinte, hârburile poluante şi într-o stare
tehnică jalnică.

Dar stai aşa, că exact asta este descrierea majorităţii
covârşitoare a maşinilor din România cu numere de
Bulgaria!
Eu personal am văzut foarte rar maşini
înmatriculate în Bulgaria care să nu fumege, să nu aibă probleme la
caroserie, faruri sau roţi şi care să fie mai noi de 10 ani.

Ultimele exemple, de care efectiv m-am speriat, sunt un Opel
Astra Caravan de prin ’90, care, la fiecare frânare sau denivelare,
începea să se balanseze ca o barcă de îţi era teamă să nu se
răstoarne peste tine. Nu ştiu cum avea curaj cel dinăuntru să mai
conducă. Sau un VW Golf 3 TDI, bineînţeles, care avea spatele
înnegrit de parcă ar fi stat toată viaţa lui la Copşa Mică – iar,
în mers, făcea orice camion antic Roman sau DAC să se simtă mic
copil prin fumul pe care îl scotea.

Şi astfel de exemple nu sunt doar câteva, ci sunt
aproape 100.000! Adică 2% din maşinile care circulă la
noi
. Chiar dacă pare puţin, acest 2% reprezintă un
potenţial pericol pentru oricine circulă pe şosele, dar şi pentru
sănătatea noastră, în general. Gândiţi-vă puţin la Golf-ul pe care
l-am dat exemplu – probabil poluează cât zece Golf-uri de acelaşi
tip, dar aflate în condiţii tehnice normale, sau cât 100 de
Golf-uri noi, cu motoare diesel common-rail.

Nu de puţine ori am dat de mulţi şoferi care ori şi-au luat
permisul la Piteşti (deci habar nu au ce sunt regulile de
circulaţie), ori sunt pur şi simplu nişte şmecheri tupeişti, care
îi şicanează pe toţi ceilalţi şoferi. Cred că se subînţelege că
vorbim de oameni care conduc maşini înmatriculate în Bulgaria.

Păi, dacă majoritatea celor care îşi înmatriculează
maşinile în Bulgaria sunt proşti sau jmekeri-agresivi,

prin urmare periculoşi pentru noi, ceilalţi, cum să nu fiu de acord
cu eliminarea acestei portiţe? Cel puţin în Bucureşti, mi se pare
că sunt mai mulţi ăştia decât şmecherii cu maşini de fiţe
înmatriculate în România.

Cel mai des este invocat motivul „nu am bani pentru o
maşină mai nouă şi mai bună!”
. Ce pot să spun? Şi eu sunt
în aceeaşi situaţie, dar, sincer, nu sunt dispus să îmi risc viaţa
sau sănătatea celor din jur apelând la soluţia înmatriculării unei
epave pe roţi în Bulgaria. Din păcate, mulţi cred că, dacă o maşină
li se pare lor că e bună (sau primesc „garanţii” de la vânzătorii
de maşini second hand), nu mai contează părerea RAR-ului…

Pe urmă intervine un factor de discriminare: poliţia română şi
cea bulgară au constatat că mai multe sute de astfel de
cetăţeni, care şi-au înmatriculat maşinile în Bulgaria, nu plătesc
nici un fel de taxă către stat
– faţă de noi, fraierii cu
maşini înmatriculate în România, care plătim impozite.

Situaţia e foarte simplă: vânzătorul bulgar nu mai plăteşte taxe
în Bulgaria, pe motiv că maşina nu mai e în proprietatea lui (deşi
cumpărătorul circulă cu procură de la vânzător), iar cumpărătorul
român susţine că maşina nu este înmatriculată în România. Simplu,
nu? Un mic subterfugiu care aduce a mare evaziune.
E adevărat că poliţiştii cică ar fi întreprins controale, dar,
sincer, nu am văzut urmări. Ci doar creşterea, de la o zi la alta,
a maşinilor înmatriculate în Bulgaria.

Aşa că m-am gândit să mă pun şi eu în pielea unui
potenţial client de maşină înmatriculată în Bulgaria
şi am
vorbit cu o firmă care se ocupă de aşa ceva. Bineînţeles că primul
lucru pe care l-am auzit a fost să nu ascult ştirea asta
nenorocită, că din 2012 e pa-pa înmatricularea în Bulgaria. Nici
vorbă. Sunt doar aiureli, nimeni nu poate face aşa ceva, doar
suntem în UE.

Pe urmă, am aflat că procesul e foarte simplu,
maşina se înmatriculează pe firma românului din Bulgaria, plătesc o
taxă de înmatriculare de nişte sute de euro (cică atenţie la ăia
care cer mai puţin, că sunt escroci, dom’le!) şi într-o zi am
hârbul în regulă! Eventual pot beneficia de mărinimia firmei,
printr-un act la notariat, prin care aş fi despăgubit dacă, doamne
fereşte, nu mai pot circula cu maşina din cauza vreunei legi care
mă va împiedica în viitor. De genul celei anunţate de ministrul
bulgar.

În concluzie, de ce să mă supăr că nu pot apela la portiţa cu
maşina înmatriculată în Bulgaria? Chiar nu am motiv. Dimpotrivă,
am toate motivele să sper că ministrul bulgar chiar va
aplica acest lucru
.

Însă această chestiune mă duce cu gândul în altă parte:
de ce guvernul României nu poate găsi o soluţie convenabilă
pentru proprietarii români de maşini?
De ce continuă să
menţină o taxă auto relativ
aberantă în loc să gândească un sistem viabil pe termen lung, de
genul unui impozit în funcţie de poluare? Dar ăsta e un alt
subiect, care ne va da multă apă la moară în această toamnă, după
ce va fi introdusă
taxa auto 2011
.

Deocamdată, rămân optimist în ce priveşte maşinile înmatriculate
în Bulgaria: poate vom scăpa de hârburile astea până la urmă. Numai
că trebuie să rămân şi realist: cu siguranţă băieţii
deştepţi vor găsi o altă portiţă pentru a păstra hârburile la
noi
. Oare urmează maşinile înmatriculate în Moldova sau
Ucraina? Vedem la anu’.

oraan.ro

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide