Renault  Renault în Formula 1

Renault se poate lăuda că este singurul constructor de volum care s-a pus în Formula cu granzii, având în palmares două titluri sub nume propriu şi şase titluri ca şi partener, fiind numit cel mai bun furnizor de motoare al anilor '90.

Renault în Formula 1 Renault în Formula 1

Debutul Renault în Formula 1 în 1977 a generat anumite zâmbete, mulţi întrebându-se ce caută un constructor de volum în lumea elitistă a Formulei 1. Monopostul cu care au debutat venea însă cu revoluţionară tehnologie turbo. Acest model avea însă tendinţa de a termina cursele în nori de fum, britanicii botezându-l răutăcios "Ceainicul Galben". Renault a câştigat însă în experienţă, motorul supraalimentat a câştiga în fiabilitate şi primele clasări în puncte au venit în 1978, în acel an cea mai bună performanţă fiind locul patru în cursa din Statele Unite ale Americii.

Prima victorie nici nu putea veni într-un context mai favorabil, Jean-Pierre Jabouille reuşind să câştige prima cursă de Formula 1 în 1979 în Marele Premiu al Franţei. Jabouille a avut însă un accident serios, care i-a afectat ambele picioare în 1980 şi Renault au semnat la acea vreme cu tânăra speranţă, Alain Prost. Acesta a câştigat trei curse şi a terminat de două ori pe locul secund,clasându-se la sfârşitul anului pe locul 5 la general, iar Renault a terminat pe locul al treilea la constructori.

Anii 1982 şi 1983 au consemnat tot o clasare pe locul trei pentru Renault la sfârşitul ambelor sezoane. Echipa formată din Alain Prost şi Eddie Cheever s-a destrămat în 1983, dar Renault a avut o contribuţie la victoriile lui Ayrton Senna prin excelentul şasiul pe care l-au furnizat Lotus. În 1985, pe fondul lipsei rezultatelor, Renault a decis să se retragă din Formula 1, dar continua să asigure asistenţă echipelor care foloseau şasiuri Renault.

În 1988 Renault se întoarce în Formula 1 ca şi furnizor de motoare, iar colaborarea cu Williams s-a dovedit foarte fructuoasă. Thierry Boutsen a adus două victorii pentru noua echipă, dar Ricardo Patrese a fost cel constant şi a terminat pe locul al treilea la general, chiar dacă nu a câştigat nicio cursă.

În 1991 echipa l-a adus pe Nigel Mansell, care a făcut o echipă excelentă cu Patrese, în acel sezon Mansell câştigând cinci curse iar Patrese două. Mansell a pierdut însă titlul în faţa lui Ayrton Senna. În 1992 dominaţia Renault s-a materializat, Mansell câştigând 9 curse, Patrese două şi în clasamentul general cei doi au preluat primele două poziţii, iar Renault titlul la constructori.

Alain Prost a câştigat titlul în 1993 şi după moartea lui Ayrton Senna Damon Hill a fost pretendentul la titlu. Din 1995 Renault a devenit furnizor de motoare pentru Benetton şi Williams, iar Michael Schumacher a reuşit să ia titlul pe un monopost Benetton-Renault.

După plecarea lui Schumy la Ferrari, succesul a trecut de partea celeilalte echipe susţinute de Renault, Williams, Damon Hill şi Jacques Villeneuve impunându-se în sezoanele 1996 şi 1997. După această perioadă, foarte fastă Renault se retrage din Formula 1, motoarele fiind însă folosite încă de echipe mai mici.

În 2002 Renault revine în Formula 1, cu o maşină 100% proprie, R202. Renault avea să se întoarcă pe calea succesului în 2003, atunci când la Renault şi-a făcut debutul un nou talent, Fernando Alonso. Spaniolul a confirmat aproape imediat, la doar 22 de ani şi 26 de zile devenind cel mai tânăr câştigător de Grand Prix din istorie.

Alchimia dintre Alonso şi Renault şi-a atins apogeul în 2005, atunci când în curtea Renault au poposit şi trofeul la piloţi şi cel la constructori. La acea vreme, la cei 24 de ani, Fernando Alonso era cel mai tânăr campion în Formula 1 din istorie. Evoluţia s-a repetat în 2006 Alonso aducând iarăşi laurii atât pentru el cât şi pentru echipă.

Sezoanele 2007 şi 2008 nu au fost la aşteptările Renault, iar în 2009 a izbucnit scandalul dintre Nelson Piquet Jr. şi Flavio Briatore, reieşind că la GP din SIngapore lui Piquet i-a fost ordonată ieşirea în decor pentru ca Alonso să câştige. În urma scandalului, pilotul dar şi Flavio Briatore şi inginerul Pat Symmonds au părăsit echipa.

Pentru 2010 Renault vine cu o maşină nouă, care va fi lansată în cursul zilei de azi la Atelier Renault pe Champs Elysées .