Renault  Renault în Formula 1

Renault se poate lăuda că este singurul constructor de volum care s-a pus în Formula cu granzii, având în palmares două titluri sub nume propriu şi şase titluri ca şi partener, fiind numit cel mai bun furnizor de motoare al anilor '90.

Renault în Formula 1 Renault în Formula 1

DebutulRenault în Formula 1 în 1977 a generat anumite zâmbete, mulţiîntrebându-se ce caută un constructor de volum în lumea elitistă aFormulei 1. Monopostul cu care au debutat venea însă curevoluţionară tehnologie turbo. Acest model avea însă tendinţa de atermina cursele în nori de fum, britanicii botezându-l răutăcios"Ceainicul Galben". Renault a câştigat însă în experienţă, motorulsupraalimentat a câştiga în fiabilitate şi primele clasări înpuncte au venit în 1978, în acel an cea mai bună performanţă fiindlocul patru în cursa din Statele Unite ale Americii.

Prima victorienici nu putea veni într-un context mai favorabil, Jean-PierreJabouille reuşind să câştige prima cursă de Formula 1 în 1979 înMarele Premiu al Franţei. Jabouille a avut însă un accident serios,care i-a afectat ambele picioare în 1980 şi Renault au semnat laacea vreme cu tânăra speranţă, Alain Prost. Acesta a câştigat treicurse şi a terminat de două ori pe locul secund,clasându-se lasfârşitul anului pe locul 5 la general, iar Renault a terminat pelocul al treilea la constructori.

Anii1982 şi 1983 au consemnat tot o clasare pe locul trei pentruRenault la sfârşitul ambelor sezoane. Echipa formată din AlainProst şi Eddie Cheever s-a destrămat în 1983, dar Renault a avut ocontribuţie la victoriile lui Ayrton Senna prin excelentul şasiulpe care l-au furnizat Lotus. În 1985, pe fondul lipseirezultatelor, Renault a decis să se retragă din Formula 1, darcontinua să asigure asistenţă echipelor care foloseau şasiuriRenault.

În 1988 Renaultse întoarce în Formula 1 ca şi furnizor de motoare, iar colaborareacu Williams s-a dovedit foarte fructuoasă. Thierry Boutsen a adusdouă victorii pentru noua echipă, dar Ricardo Patrese a fost celconstant şi a terminat pe locul al treilea la general, chiar dacănu a câştigat nicio cursă.

În1991 echipa l-a adus pe Nigel Mansell, care a făcut o echipăexcelentă cu Patrese, în acel sezon Mansell câştigând cinci curseiar Patrese două. Mansell a pierdut însă titlul în faţa lui AyrtonSenna. În 1992 dominaţia Renault s-a materializat, Mansellcâştigând 9 curse, Patrese două şi în clasamentul general cei doiau preluat primele două poziţii, iar Renault titlul laconstructori.

Alain Prost acâştigat titlul în 1993 şi după moartea lui Ayrton Senna Damon Hilla fost pretendentul la titlu. Din 1995 Renault a devenit furnizorde motoare pentru Benetton şi Williams, iar Michael Schumacher areuşit să ia titlul pe un monopost Benetton-Renault.

După plecarealui Schumy la Ferrari, succesul a trecut de partea celeilalteechipe susţinute de Renault, Williams, Damon Hill şi JacquesVilleneuve impunându-se în sezoanele 1996 şi 1997. După aceastăperioadă, foarte fastă Renault se retrage din Formula 1, motoarelefiind însă folosite încă de echipe mai mici.

În2002 Renault revine în Formula 1, cu o maşină 100% proprie, R202.Renault avea să se întoarcă pe calea succesului în 2003, atuncicând la Renault şi-a făcut debutul un nou talent, Fernando Alonso.Spaniolul a confirmat aproape imediat, la doar 22 de ani şi 26 dezile devenind cel mai tânăr câştigător de Grand Prix din istorie.

Alchimia dintreAlonso şi Renault şi-a atins apogeul în 2005, atunci când în curteaRenault au poposit şi trofeul la piloţi şi cel la constructori. Laacea vreme, la cei 24 de ani, Fernando Alonso era cel mai tânărcampion în Formula 1 din istorie. Evoluţia s-a repetat în 2006Alonso aducând iarăşi laurii atât pentru el cât şi pentruechipă.

Sezoanele2007 şi 2008 nu au fost la aşteptările Renault, iar în 2009 aizbucnit scandalul dintre Nelson Piquet Jr. şi Flavio Briatore,reieşind că la GP din SIngapore lui Piquet i-a fost ordonatăieşirea în decor pentru ca Alonso să câştige. În urma scandalului,pilotul dar şi Flavio Briatore şi inginerul Pat Symmonds au părăsitechipa.

Pentru 2010Renault vine cu o maşină nouă, care va fi lansată în cursul zileide azi la Atelier Renault pe Champs Elysées .