Renault  Renault Turbo - De la invenţie la gama TCE

În 1902 Renault obţinea patentul pentru primul motor supraalimentat. Şi deschidea drumul pentru succesele din Formula 1 de peste 75 de ani. Iar azi gama TCE Euro 5 reprezintă sinteza a peste un secol de istorie turbo.

Renault Turbo - De la invenţie la gama TCE Renault Turbo - De la invenţie la gama TCE

Graficul de putere pentru 1.4 130 CPPoate puţini dintrevoi ştiu că Renault în 1902 obţinea patentul pentru motorulsupraalimentat. Iar asta e doar una din multelecontribuţii aduse de constructorul francez la evoluţia tehnologicăa maşinilor. În 1977 Renault a revenit în forţă cumotoarele turbo, direct în Formula 1. Iniţial ridiculizateşi numite "Ceainicul galben", din cauza motoarelor care explodaudes, maşinile Renault au reuşit să se impună, să ia prima victoriechiar pe teren propriu şi să dea tonul la o adevărată modă în F1,la începutul anilor 80 majoritatea echipelor de top adoptândsoluţia supraalimentării.

Renault a profitat imediat de experienţa din Formula 1 şi aimplementat tehnologia pe maşinile de serie. Cel mai reprezentativpropulsor, fiind 1,4 Turbo, montat pe numeroasemodele, care însă pe versiunile agresive ale lui Renault 5 GTTurbo, ajungea şi până la 160 CP. Ceea ce pentruanii 80 era o adevărată performanţă.

Acum constructorul francez a pregătit o nouă gamă de motoareturbo pe benzină, denumită TCE (Turbo Controlefficiency), ce asigură o livrare constantă de putere,economie de combustibil şi emisii de CO2 scăzute. Primul exponenteste motorul de 1,2 litri sau mai exact 1149 cmc,dotat cu o turbină cu inerţie mică, ce dezvoltă 100CP şi un cuplu motor de 145 Nm. Din păcate acest propulsornu face parte din oferta pentru România.

Pentru piaţa locală avem însă de curând noul 1,4 TCE, un propulsor cu bloc dinaluminiu, distribuţie variabilă pe admisie şi o turbină ce asigurăputerea unui motor de 1,8 litri aspirat şi cuplul oferit de un 2.0aspirat. 130 CP şi 190 Nm mai exact. Distribuţiape lanţ asigură o întreţinere ieftină iar normele de poluarearespectate sunt Euro 5. Motorizarea este deja disponibilă în gamaMegane, cel mai ieftin model fiind varianta în 5 uşi înechiparea de top Privilege, cu un preţ de bază de 15.951 de euro cuTVA inclus.

Al treilea exponent al gamei TCE este motorul 2.0 turbo,de 180 CP, care din păcate nu este nici el importat înRomânia. O variantă mai potentă, de 250 CP se regăseşte pe noulRenault Megane 3 RS, care va veni în ţaranoastră la începutul acestui an. Şi să nu uităm nici de versiuneade 275 CP de care se zvonea.

Noile motorizari sunt aproape gataÎnsă lucrurile nu seopresc aici. Iar Renault pregăteşte în curând două noi motorizări TCE: un 1,2 litri de 115 CPşi un 0.9 TCE de 90 CP. În plus, noul sistemOCS (Oil Control System) va permite noilormotorizări TCE să se folosească de ECU pentru a calcula intervalelede service. Astfel, dacă maşina va fi folosită în regim deuzură mai mare, computerul maşinii va putea detecta acest lucra şiva informa şoferul de necesitatea unei revizii într-un timp maiscurt.

Un lucru e însă clar. Viitorul este al motoarelor turboeficiente. Iar Reanult este pe drumul cel bun. Să sperăm doar că neva vizita şi pe noi mai mult.