Renault  Renault Turbo - De la invenţie la gama TCE

În 1902 Renault obţinea patentul pentru primul motor supraalimentat. Şi deschidea drumul pentru succesele din Formula 1 de peste 75 de ani. Iar azi gama TCE Euro 5 reprezintă sinteza a peste un secol de istorie turbo.

Renault Turbo - De la invenţie la gama TCE Renault Turbo - De la invenţie la gama TCE

Graficul de putere pentru 1.4 130 CPPoate puţini dintre voi ştiu că Renault în 1902 obţinea patentul pentru motorul supraalimentat. Iar asta e doar una din multele contribuţii aduse de constructorul francez la evoluţia tehnologică a maşinilor. În 1977 Renault a revenit în forţă cu motoarele turbo, direct în Formula 1. Iniţial ridiculizate şi numite "Ceainicul galben", din cauza motoarelor care explodau des, maşinile Renault au reuşit să se impună, să ia prima victorie chiar pe teren propriu şi să dea tonul la o adevărată modă în F1, la începutul anilor 80 majoritatea echipelor de top adoptând soluţia supraalimentării.

Renault a profitat imediat de experienţa din Formula 1 şi a implementat tehnologia pe maşinile de serie. Cel mai reprezentativ propulsor, fiind 1,4 Turbo, montat pe numeroase modele, care însă pe versiunile agresive ale lui Renault 5 GT Turbo, ajungea şi până la 160 CP. Ceea ce pentru anii 80 era o adevărată performanţă.

Acum constructorul francez a pregătit o nouă gamă de motoare turbo pe benzină, denumită TCE (Turbo Control efficiency), ce asigură o livrare constantă de putere, economie de combustibil şi emisii de CO2 scăzute. Primul exponent este motorul de 1,2 litri sau mai exact 1149 cmc, dotat cu o turbină cu inerţie mică, ce dezvoltă 100 CP şi un cuplu motor de 145 Nm. Din păcate acest propulsor nu face parte din oferta pentru România.

Pentru piaţa locală avem însă de curând noul 1,4 TCE, un propulsor cu bloc din aluminiu, distribuţie variabilă pe admisie şi o turbină ce asigură puterea unui motor de 1,8 litri aspirat şi cuplul oferit de un 2.0 aspirat. 130 CP şi 190 Nm mai exact. Distribuţia pe lanţ asigură o întreţinere ieftină iar normele de poluarea respectate sunt Euro 5. Motorizarea este deja disponibilă în gama Megane, cel mai ieftin model fiind varianta în 5 uşi în echiparea de top Privilege, cu un preţ de bază de 15.951 de euro cu TVA inclus.

Al treilea exponent al gamei TCE este motorul 2.0 turbo, de 180 CP, care din păcate nu este nici el importat în România. O variantă mai potentă, de 250 CP se regăseşte pe noul Renault Megane 3 RS, care va veni în ţara noastră la începutul acestui an. Şi să nu uităm nici de versiunea de 275 CP de care se zvonea.

Noile motorizari sunt aproape gataÎnsă lucrurile nu se opresc aici. Iar Renault pregăteşte în curând două noi motorizări TCE: un 1,2 litri de 115 CP şi un 0.9 TCE de 90 CP. În plus, noul sistem OCS (Oil Control System) va permite noilor motorizări TCE să se folosească de ECU pentru a calcula intervalele de service. Astfel, dacă maşina va fi folosită în regim de uzură mai mare, computerul maşinii va putea detecta acest lucra şi va informa şoferul de necesitatea unei revizii într-un timp mai scurt.

Un lucru e însă clar. Viitorul este al motoarelor turbo eficiente. Iar Reanult este pe drumul cel bun. Să sperăm doar că ne va vizita şi pe noi mai mult.