În inima McLaren. REPORTAJ

Atunci când neozeelandezul Bruce McLaren câştiga Marele Premiu al Americii la doar 22 de ani şi 80 de zile, devenea cel mai tânăr pilot de Formula 1 de până atunci care avea o astfel de reuşită. Dar Bruce a rămas în istorie nu doar ca unul dintre cei mai buni piloţi din toate timpurile, ci şi ca un vizionar în domeniul afacerilor legate de motorsport. Iar compania McLaren de astăzi reuşeşte să îi onoreze moştenirea. Şi încă în ce fel!

În inima McLaren. REPORTAJ În inima McLaren. REPORTAJ

Când unul dintre sponsorii celei mai titrate echipe de Formula 1 din istorie îţi oferă şansa de a descoperi sediul SF unde sunt concepute atât monoposturile de Formula 1, cât şi supercarurile de stradă, nu ai cum să eziţi. Aşa că am parcurs, alături de Johnny Walker, drumul către Marea Britanie, pentru a descoperi măcar în parte secretele unei echipe de legendă. Ce am descoperit a fost, de fapt, cu mult mai mult decât speram.

Sponsorul Johhnie Walker şi campania Join The Pact

Când intri pe poarta parcului de 500 de hectare din Woking, UK, undeva la vreo 30 de kilometri de centrul Londrei, ai impresia că ai schimbat, cumva, şi secolul. Nu că metropola britanică n-ar arăta senzaţional, însă ce vezi aici, la sediul McLaren, ţine mai degrabă de final de secol XXI, decât de început – ai în faţa ochilor una dintre cele mai frumoase clădiri de birouri pe care ai putea s-o vezi, iar tehnologia dinăuntru este şi mai futuristă! Practic, intri într-o imensă maşinărie de business, cum rar vei întâlni în lume.

Arhitectura clădirii centrale este fabuloasă. Ceea ce găseşti înăuntru, şi mai şi

Filtrele de securitate sunt stricte, fotografiatul, interzis, iar ghidajul este politicos dar ferm – ai de-a face cu o companie care şi-a tras renumele din motorsport, dar care astăzi este mult mai mult decât atât, iar asta cere măsuri sporite de siguranţă.

În primul rând, pentru că aici se asamblează monoposturile de Formula 1 cu care concurează echipa McLaren, într-un flux continuu de optimizare, care permite piloţilor să aibă practic o maşină mult mai bună la fiecare cursă. În al doilea rând, pentru că vorbim acum de un conglomerat de business formidabil, la care fondatorul său ar fi putut doar visa.

O echipă de istorie

Nu ştiu dacă Bruce McLaren şi-a imaginat vreodată unde va ajunge compania pe care a fondat-o în 1963, la patru ani de când şocase lumea motorsportului cu victoriile sale, însă moştenirea valorilor care l-au împins prin viaţă se vede la tot pasul. E, dacă vreţi, un fel de Apple rămas fără Steve Jobs de vreo 44 de ani, iar asta pentru că, în ciuda decesului fulgerător al lui Bruce într-un accident la Goodwood, în 1970, compania pe care a lăsat-o în urmă a reuşit să-şi creeze o istorie formidabilă – devenind, de fapt, echipa cu cele mai multe campionate de Formula 1, dar şi cu o colecţie impresionantă de trofee din multiple competiţii motorsport, fie că vorbim de Le Mans 24h, Indianapolis 500 sau Can-Am.

Ai ce vedea la sediul McLaren!

Echipa a rămas împreună, câştigând şi titlul la constructori, cu Emerson Fittipaldi la volan (1974), iar în 1976, cu James Hunt. Preluată în 1980 de Ron Dennis, a reuşit să strângă nu mai puţin de 165 de victorii în 668 de Mari Premii, precum şi 12 campioni mondiali, unii dintre ei multipli: Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda, Alain Prost, Ayrton Senna, Mika Häkkinen şi, cel mai recent, Lewis Hamilton.  A câştigat opt titluri la constructori în Formula 1, cinci titluri în cursele Can-Am cu 43 de victorii, trei victorii la Indy-500, un titlu la Le Mans şi nenumărate alte curse în F5000 şi Formula A.

Ayrton Senna în monopostul McLaren MP4/4

Ron Dennis a avut însă viziunea de a nu o păstra doar în motorsport, ci şi de a dezvolta afacerea pe baza know-how-ului acumulat în cursele de Formula 1. De aceea, azi există nu mai puţin de şase companii sub steagul McLaren, dintre care doar una se ocupă de cursele de maşini (McLaren Racing), iar celelalte abordează domenii surprinzător de diferite.

Sediul e impresionant arhitectural, dar maşinile expuse în hol sunt, în ciuda valorii lor de peste 100 de milioane de euro, nepreţuite

Despre McLaren Automotive aţi auzit cu siguranţă (e compania care creează maşinile „de stradă”, adică superbele McLaren 12C, McLaren P1 şi nou-nouţul 650S), exact maşinile care aplică direct tehnologiile învăţate în Formula 1. Dar, culmea, e doar o mică parte a conglomeratului (produce doar 285 de milioane de lire sterline pe an, raportat la cele peste 2.5 miliarde ale grupului!).

Testul cu McLaren P1 l-a fericit chiar şi pe Chris Harris

Mai avem companii care produc sisteme electronice de control de înaltă precizie şi tehnologii aplicate, inclusiv în domeniul sănătăţii şi cel militar, o companie de marketing, dar şi una de catering de înaltă clasă, iar mai nou, s-au aventurat şi în lumea desenelor animate... Strânse toate în McLaren Technology Centre, ele fac din McLaren o companie cu mult mai solidă decât oricare alt competitor născut din lumea motorsportului.

Supercarurile se asamblează manual, dar cu foarte înaltă precizie. E un laborator, nu o uzină auto!

Quo vadis, McLaren?

Vorbind însă strict de Formula 1, McLaren traversează o perioadă mai puţin fastă – au trecut şase ani de când echipa nu a mai câştigat campionatul, şi nici anul acesta nu a fost mai bun. Însă munca şi investiţiile enorme din spatele echipei şi în noile talente (au cel mai avansat simulator de Formula 1 de pe glob, mai secret decât Area 51), precum şi încrederea sponsorilor tradiţionali îşi vor spune până la urmă cuvântul, asta mi-e deja clar.

După un sezon în care echipa a obţinut doar două plasări pe podium, în prima cursă, urmate de curse mai puţin reuşite, în care cei doi piloţi s-au luptat mereu să rămână în puncte (Jenson Button a acumulat 126 de puncte, în timp ce Kevin Magnussen a reuşit să strângă, la debutul său, doar 55 de puncte), echipa McLaren speră că 2015 va fi anul în care să revină, dacă nu în lupta pentru titlu, cel puţin mult mai des pe podium.

Dacă monopostul de anul acesta nu a reuşit să profite de pe urma motoarelor Mercedes-Benz care i-au propulsat pe cei de la echipa Mercedes pe primul loc atât la piloţi, cât şi la constructori, anul viitor McLaren va folosi un motor Honda, fapt care trezeşte amintiri plăcute. Despre piloţi, ştim deja că Alonso, nemulţumit de Ferrari, va fi pilotul principal al echipei, dar discuţia între cine va rămâne la echipă – Button sau Magnussen, nu este încă finalizată.

Motoarele Honda vor propulsa monoposturile McLaren în 2015

Cu ocazia vizitei la Woking, am dat mâna şi am stat un pic de vorbă cu tânăra speranţă a celor de la McLaren, care promite, în cazul în care va avea grijă de cariera sa, să ajungă un mare pilot în anii care vin. Pentru asta însă, e nevoie şi de puţin noroc, iar venirea lui Alonso la echipă nu e chiar un astfel de noroc, fiind cunoscut că pilotul spaniol îi sufocă pe coechipierii săi. Button i-ar putea rezista, Magnussen, mai greu.

Spre deosebire de alţi piloţi de Formula 1, deja plictisiţi de contactul cu reporterii, Kevin e foarte proaspăt şi ştie să zâmbească natural, chiar dacă nu şi-ar fi dorit neapărat să-şi petreacă dimineaţa vorbind cu nişte jurnalişti din România. Are însă destule de spus pentru un puşti de 21 de ani, pentru că a trăit până acum cât alţii în două vieţi. Deşi noi am stat de vorbă când ne apropiam de mijlocul campionatului (articolul a apărut în revista ProMotor din această vară), vă invit să facem o incursiune în modul său de gândire. Cine ştie, poate McLaren îi va da a doua şansă...

Interviul cu el, în pagina următoare

Citeşte mai departe în pagina următoare »