Mobil 1 The Grid prezintă un interviu cu Martin Whitmarsh, liderul echipei Vodafone McLaren Mercedes

Martin Whitmarsh, conducătorul echipei Vodafone McLaren Mercedes, vorbeşte în emisiunea Mobil 1 The Grid*, dedicată sporturilor cu motor, despre dinamica dintre Lewis Hamilton şi Jenson Button pe pistă şi consecinţele pe care interzicerea realimentării le are asupra echipei şi partenerilor tehnici.

Mobil 1 The Grid prezintă un interviu cu Martin Whitmarsh, liderul echipei Vodafone McLaren Mercedes Mobil 1 The Grid prezintă un interviu cu Martin Whitmarsh, liderul echipei Vodafone McLaren Mercedes

Î Ne aflăm deja la jumătatea sezonului, cum a fost să îiai în echipă pe Button şi Hamilton?

MW Jenson Button este deţinătorul titluluimondial, iar Lewis este fostul campion mondial, astfel că avem oînşiruire fantastică de piloţi. Ne bucurăm să lucrăm cu ei, iarLewis şi Jenson sunt foarte competitivi. Concurează unul împotrivaaltuia, fiecare vrea să câştige în faţa celuilalt, contribuind la odinamică foarte sănătoasă.
Î Este ştiut faptul că Jenson are un stil de pilotaj foartecalm, în timp ce Lewis are o abordare mai tehnică. Au avut cei doiposibilitatea să optimizeze maşina în funcţie de stilul lorpersonal?
MW Cred că de-a lungul timpului lumea a caracterizat stilul depilotaj al lui Lewis ca fiind unul foarte agresiv, iar pe al luiJenson ca fiind unul foarte calm. Sigur că există un oarecaresâmbure de adevăr aici, însă cred că ambii sunt piloţi inteligenţicare se adaptează repede. Anul acesta, din cauza încărcăturiifoarte mari de combustibil de la începutul cursei, trebuia să avemgrijă de maşină, de frâne şi cauciucuri, astfel că şi stilurile depilotaj s-au adaptat în funcţie de noulregulament.
Î Am văzut deja începutul impactului pe care îl areinterzicerea realimentării. Poţi da mai multe detalii despreprovocările care apar?
MW Interzicerea realimentării în timpulcursei pune accent sporit pe eficienţa combustibilului, pe modul depilotare din timpul cursei. Iar noi vedem asta ca pe o mareoportunitate. Parteneriatul cu Mercedes-Benz High PerformanceEngines şi ExxonMobil ne permite să dezvoltăm combustibili care neajută să fim mai competitivi şi să avem o greutate de pornire maimică în timpul cursei. Sigur că ne confruntăm mereu cu provocareade bază, aceea că, de anul trecut, motoarele de Formula 1 trebuiesă reziste la o serie de evenimente imprevizibile din timpulcursei. Prin urmare, durabilitatea devine extrem de importantă,motoarele trebuind să funcţioneze la aceiaşi parametri înalţi, darpentru mai mult timp. Este o provocare deosebită căreia Mobil 1 i-arăspuns cu o nouă descoperire, furnizându-ne noi lubrifianţi carene ajută să prelungim viaţa motorului.
Î Crezi că Acordul de restricţionare a resurselor vaîncuraja idei şi mai îndrăzneţe ale partenerilor echipei însezoanele următoare? Ce fel de îmbunătăţiri ar putea săapară?
MW Orice afacere trebuie să acordeimportanţă modului în care îşi poate îmbunătăţi eficienţa, acestafiind şi cazul Formulei 1. Acordul de Restricţionare a Resurseloroferă inevitabil oportunităţi pentru o gândire creativă şiinovatoare în modul de abordare a problemelor şi provocărilor cucare ne-am confruntat ca echipă de Formula 1 (fie că e vorba deproiectarea sau dezvoltarea maşinii, fie de stilul de pilotaj saude întreţinerea maşinilor). Aşadar, acordul este o mare provocarepentru Formula 1 şi este ceea ce ne trebuie, pentru că presiunilecu care ne întâlnim ne obligă să gândim original, creativ şi săîncercăm lucruri noi.
Î Care a fost avantajul oferit de Mobil 1 echipei, înultimele 15 sezoane de parteneriat?
MW De 15 ani încoace, avem un parteneriatextraordinar cu Mobil 1; în tot acest timp o echipă Mobil 1 acontinuat să dezvolte noi formule de lubrifianţi şi combustibil pecare să le utilizăm în maşinile noastre de Formula 1. Ne-au oferitimportante beneficii de performanţă; au permis motorului săgenereze mai multă putere, oferind astfel un câştig de timp. Aupermis motorului să eficientizeze energie prin reducereafricţiunii. Ne-au oferit durabilitate. În aceşti 15 ani existăexemple clare în care Mobil 1 a adus performanţă acestei echipe şine-a ajutat să câştigăm curse şi campionate.
Î Cum vezi situaţia Formulei 1 la ora actuală, date fiindmăsurile de reducere a costurilor şi noile echipe care apar înacest sport?
MW În prezent, ca orice alt sport, Formula 1 se confruntă cu operioadă de provocări, asemeni economiei mondiale. Însă atunci cândeşti în vârf, Formula 1 rămâne o competiţie extrem de captivantă.Inevitabil, vor fi eşecuri ale echipelor; nu trebuie să ne fieruşine cu asta. Chiar şi când eşti în top, este dificil săcontinui să obţii succesul. Formula 1 încă trebuie să se maturizezeca sport; putem face o treabă mai bună prin modul în careadministrăm această competiţie şi cred că acum este important căechipele lucrează împreună în cadrul FOTA, pentru a ne asigura căoferim valoare celor ce investesc în acestsport.