WRC Suedia 2011 - Reportaj

Campionatul Mondial de Raliuri s-a transformat. Maşinile sunt acum mai mici şi nu mai au nici un fel de asistenţă electronică. Iar prima etapă le-a pus la încercare în zăpezile din Suedia. Am fost acolo pentru a asista la o nouă pagină de istorie.

WRC Suedia 2011 - Reportaj WRC Suedia 2011 - Reportaj

Nu este foarte complicat să ajungi la Karlstad, Suedia.Este suficient să alegi Stockholm sau Oslo, Norvegia cadestinaţie. Împreună cu echipa de la Ford România am alessă zburăm prin capitala Norvegiei, aceasta fiind mai aproape decentrul raliului. Lufthansa zboara în Norvegia cu escală laMunchen. De la Oslo la Karlstat mai sunt 200 km şi ai nevoie de omaşină.

Oarecum surprinzător nu sunt autostrăzi între aceste două oraşeiar când am ajuns noi în Norvegia ningea cu furie. Spre deosebirede alte ţări, locuitorii din Scandinavia nu se sperie de ofulguială şi deşi drumurile erau acoperite cu zăpadă se circula cu80 km/h. Am avut nevoie de aproximativ trei ore pentru a ajunge înKarlstad, un mic orăşel suedez aflat undeva la jumătateaSuediei.
Primul lucru care îl remarci este curăţenia. Este aproape anormalde curat. Zăpada este albă chiar şi pe marginea drumului acolo peunde trec maşini. Apoi, totţi suedezii pe care i-am întâlnit şi cucare am interacţionat vorbesc engleză. Şi o engleză bună pe care oînţelegi fără probleme. Cred că Suedia ar putea declara limbaengleză a doua limbă naţională.

Karlstad este centrul raliului şi oraşul care găzduieştesuperspeciala. O probă ce deschide raliul şi este găzduităde hipodromul oraşului. Aceasta se desfăşoară joi seara. Maşinileconcurează în paralel câte două. În ediţia din acest an era pentruprima dată când noile WRC-uri avea să concureze. Al doilea oraşimportant pentru raliul Suediei este Hagfors. Acesta este situat lao oră de mers cu maşina nord de Karlstad. Aerodromul din Hagforsgăzduieşte parcul de service al raliului. Tot aici găsim un aldoilea centru de presă şi magazinele cu rally merchendising.

După o epocă dominată de modelele Ford Focus WRC şi Citroen C4WRC, FIA a decis să este timpul pentru o schimbare radicală.Motoarele de doi litri turbo au fost interzise şi a ales ca din2011 maşinile WRC să fie propulsate de motoare 1.6 turbo.Constructorii au ales ca modele reprezentative Fiesta şi DS3. Iarceva mai târziu în an, MINI se va alătura petrecerii cu modelulCountryman WRC.

De asemenea, pilotajul se întoarce la origini. Noile rachete debuzunar nu mai au sisteme electronice care să asiste pilotul. Audisparut launch control-ul, sistemul semiautomat de schimbattreptele de viteză prin intermediul unei padele pe volan şidiferenţialul activ. Treptele se schimbă acum manual prinintermediul unei cutii de viteze secvenţiale iar startul perfect seface doar prin măiestria pilotului. Iar lipsa diferenţialului activînsemnă o maşină mai nervoasă şi mai greu de controlat înviraje.

Acestea fiind zise, generaţia 2011 a trecut la treabă.Zăpada din Suedia este de obicei apanajul piloţilornordici. Şi superspeciala avea să fie adjudecată depilotul local PG Andersson pe un Ford Fiesta WRC. Andersson este şiprotagonistul unei poveşti interesante.

PG este de departe cel mai popular pilot suedez laaceastă oră. Atât de popular încăt are un fan club extremde numeros. Pentru 2011 pilotul suedez are contract cu echipaProton şi va participa în IRC. Dar fanii săi au dorit să îl vadă şiîn cel mai important raliu găzduit de Suedia. Şi pentru căAndersson nu avea bugetul necesar acesta a fost strâns de fanii săiprin intermediul Facebook. Restul a venit de la cei câţiva sponsoriai pilotului suedez. L-am observat pe Andersson de-a lungulraliului. A fost singurul pilot care a stat de vorbă cu fanii săila fiecare parc de service. Iar fanii îl iubesc foarte mult. Daracest lucru e valabil pentru orice pilot suedez.

Citeşte mai departe în pagina următoare »