Drive test Jeep Compass - Entuziasmat la exterior, diesel la interior

Acum, la cea de-a doua generaţie, Compass se mândreşte

Drive test Jeep Compass - Entuziasmat la exterior, diesel la interior Drive test Jeep Compass - Entuziasmat la exterior, diesel la interior

Acum, la cea de-a doua generaţie, Compass se mândreşte cu un aspect îmbunătăţit, performanţe 4x4 şi un comportament excelent pe şosea. Cea mai potentă versiune diesel a noului Jeep Compass ne-a demonstrat că merită un loc printre cele mai râvnite SUV-uri şi crossover-uri din Europa. Odată cu noul Compass Jeep vine cu o imagine de marcă proaspătă, bine închegată şi cu un individualism pronunţat. Iar designul de ansamblu, mai rafinat, face ca acest SUV să le trezească interesul şi celor sensibili la termenul ”premium”.

Maşina din testul nostru, un Compass cu motor de 2.0 diesel de 170 de CP, transmisie automată, 4x4, în echiparea de top Limited, arată foarte pretenţios cu jantele de aliaj şi vopseaua Spitfire Orange (opţiune la 714 de euro). Aşa încât am observat pe parcursul testului multe priviri admirativ-curioase din partea unor posesori de maşini cu sigle care necesită mult mai mulţi bani. La interior te încântă cu o tapiţerie din piele şi material textil (opţiune la 400 de euro), cu un design simetric foarte plăcut al bordului şi cu materiale de foarte bună calitate. Mă rog, din perspectiva unui client obişnuit cu rivalii premium, aş putea critica ornamentele lucioase din plastic sau calitatea mai puţin flatantă a plasticelor din părţile inferioare. 

Sistemul multimedia poate fi controlat prin display-ul tactil de 8,4 inch, însă răspunsurile întârziate la comenzi şi butoanele cam înghesuite pot să-ţi pună un pic nervii la încercare. Tot la acest capitol mai spunem că sistemul multimedia UConnect este compatibil cu Android Auto şi Apple CarPlay, după cum era şi firesc pentru o maşină lansată anul trecut. Altă dotări ale noului Compass ar mai fi DAB radio, USB, AUX, cititor card SD şi comenzi vocale, sistem acustic premium Hi-Fi Beats cu 9 difuzoare, Cruise Control şi Limitator de Viteză, comenzi radio pe volan, ESP+ABS, Hill Holder. 

Din poziţia şoferului vizibilitatea în oglinzile retrovizoare este bună, iar portbagajul pare destul de încăpător (438 de litri) pentru o familie de patru persoane plecată în excursie la ţară, însă nu impresionează în comparaţie cu majoritatea concurenţilor, Seat Ateca şi Nissan Qashqai, de exemplu. Dacă ai nevoie de mai mult spaţiu, bancheta din spate se rabatează foarte uşor şi creşte capacitatea portbagajului la 1.251 de litri. 

Scaunele din faţă sunt confortabile şi oferă o susţinere laterală decentă, iar bancheta din spate este destul de încăpătoare chiar şi pentru trei persoane, însă nu prea înalte, fiindcă există şanse să atingă spătarele scaunelor din faţă cu genunchii.

Marea şi plăcuta surpriză a reprezentat-o ţinuta de drum. Maşina este neutră pe viraje chiar şi la negocierea acestora cu viteze ridicate. Faptul că e uşor subviratoare la limită reprezintă o tendinţă firească. Direcţia este extrem de precisă pentru a oferi o experienţă confortabilă la volan. Suspensia este destul de moale, iar asta se traduce în călătorii confortabile.

Poziţia la volan este una destul de înaltă, care nu prea te îndeamnă să conduci sportiv, însă îţi inspiră un sentiment de siguranţă şi te face să te simţi mai important, cumva, doar pentru că stai mai sus decât cei din maşinile mai mici. 

Combinaţia dintre cutia de viteză automată şi motorul 2.0 diesel Turbo (Multijet II) nu putem spune că este un motiv de bucurie. Răspunsurile transmisiei sunt destul de întârziate, lucuru care poate fi deranjant când ai nevoie să porneşti în forţă.

Nici la capitolul consum nu putem spune că excelează. Motorul consumă suficient pentru a-ţi domoli pofta de viaţă. În oraş indicatorul nu a scăzut mai jos de 11 litri la suta de km, în afara oraşului însă am obţinut un scor decent - 7 litri la suta de km. Consumul mixt teoretic anunţat de producător este de 5,7 l/100 - o valoare care, cred eu, poate fi atinsă în condiţii ideale (care nu sunt la tot pasul, ce-i drept).

Compass a obţinut maximum de puncte la testele EuroNCAP: cinci. Noul Jeep are calificative de top în toate categoriile, inclusiv protecţia ocupanţilor adulţi, protecţia copiilor, protecţia pietonilor, dar şi la nivelul pachetului de sisteme de siguranţă şi asistenţă. Rezultatul este cu atât mai remarcabil, cu cât a fost obţinut în urma înăspririi standardelor de evaluare ale EuroNCAP în anul 2017. Compass este construit în jurul unei celule “safety cage” realizată în proporţie de 65% din oţel ultra-rezistent, care asigură o rigiditate torsională pentru pasageri.

A doua generaţie a lui Compass este o maşină bună, potrivită pentru cei care vor conduce în majoritatea timpului pe drumuri asfaltate, dar care vor să ştie că pot merge la ţară, pe drumuri cu macadam, fără să-şi facă griji că o să atingă maşina pe dedesubt. Garda la sol (21.5 centimetri) e suficient de mare pentru astfel de situaţii.

Preţurile încep de la 23.310 de euro cu TVA inclus pentru varianta de bază Sport cu tracţiune pe puntea din faţă şi motor pe benzină de 1.4 M-Air de 140 CP şi cutie manuală cu şase trepte.

Modelul testat a fost în varianta de echipare Limited cu tracţiune integrală şi motorul diesel de 2,0 litri. Preţul de bază pentru maşina de test este de 34.533  de euro cu TVA inclus.