Juri credinţă proprietarilor în momentele grele întîmpinate pe teren accidentat, cu remorca plină?

Mazda BT50 Mazda BT50
În Borșa, pe plaiuri maramureșene, de unde izvorăște Iza odată cu pălinca din zorii zilei, Mazda BT50 cu dublă cabină a spus “Da” destinului offroad. Printre nuntași sulemeniți ca la oraș și datini stipulate în normativul regional, pick-up-ul japonez cu ascendent în Ford a făcut furori. Urmașul indicativului B2500 a tranzitat la faza BT50 prin interjecția zoom-zoom – familiară și chiar familială asiaticilor aflați sub protectorat american.

În drum spre Maramureș, patria automobilelor importate din Italia, cele 1.855 kg nu au solicitat direcția prea mult, mașina comportîndu-se exemplar, mai ales în curbe, acolo unde fuseserăm atenționați că va trebui să compensăm din pedalier balansul de mase față-spate. Deformare profesională sau lipsă de rațiune, nu ne-am putut abține și am scos la șosea toți cei 143 de CP disponibili la 3.500 rpm, care au galopat fără nechezături în regim turbat de viteză pînă la destinație.

Întîmpinați cu pîine și sare, cum numai în Ardeal puteam avea parte de așa ceva, am garat camioneta în fața bisericii și ne-am pus pe degustat pînă a doua zi, cînd fericitul eveniment avea să se petreacă. Dis-de-dimineață, ne-am ospătat cu mămăligă made in Ardeal și ne-am îmbrăcat în straie de gală. La primărie, lucrurile au decurs strună și alaiul a luat drumul bisericii. După lupte de stradă cu româhhnii pursînge deciși să ia cu asalt bena BT-ului, am înțeles că trebuie să stăvilim cumva mulțimea.

În timp ce mirii își jurau credință pe viață, iar popii consimțeau la “condamnarea” prietenului nostru, am ales să dăm pîine și circ mulțimii, suind pe capotă o veritabilă moroșancă. Paralel cu mașina lungă de 5,075 metri, a apărut ca de nicăieri o făcătură dubioasă, cu alură de cabalină, îmbrăcată în straie tradiționale. În pofida rugăminților noastre de a părăsi zona, animalul s-a încăpățînat să ia parte la shooting, pretextînd că nu există nuntă fără prezența sa în tot Ardealul, cît îi el de mare.

Explicîndu-i că noi lucrăm la o revistă în care caii-putere se trag din kilowați și nu din iepe, exemplarul de munte proaspăt potcovit ne-a asigurat că poate furniza motorului de 2.500 cc un cuplu mai mare de 330 Nm/1.800 rpm. Zis și făcut, i-am controlat buletinul și, convingîndu-ne că nu poartă numele Irinel, l-am lăsat să facă front comun cu minora aleasă dintr-o mulțime de multe altele la fel de calificate.

Afișînd aparatul de fotografiat – confundat de majoritatea sătenilor cu un corn pentru chemat cerbii la împerechere –, Adriana (mica maramureșeană) s-a luminat instantaneu și a săvîrșit cu un profesionalism rar întîlnit prima ședință foto. Ne-am asumat riscul de a fi alergați cu furcile prin Borșa și am insitat să imortalizăm și însurățeii alături de Mazda noastră. Impresionați de docilitatea celei din urmă, Adi și Alina, flancați de către nași, au acceptat să încadreze viitoarea logodnică a multor proprietari. În drum spre local, mesenii, adică 450 de oameni, și-au făcut încălzirea gîlgîind țoiuri de tărie în remorca bietei Mazda.

Silită să accepte o haită de cotropitori într-un spațiu confortabil cu dimensiunile (L/l/h) de 1,53/1,8/0,46 m, camioneta nu a resimțit mare lucru, față de cele 3 tone pe care le poate duce mult și bine. Conștienți că cei 70 de litri de motorină turnați în București nu ne vor ajunge la nesfîrșit, am oprit într-o benzinărie și, după ce ne-am convins că la pompă curge motorină în loc de horincă, am alimentat rezervorul în limita consumului mixt de 8,9 litri la 100 km.

Citeşte mai departe în pagina următoare »