Opel Astra Sedan

Pînă acum doi ani, Volkswagen Golf era cel mai bine vîndut automobil din clasa lui în Europa. În prezent, modelul care a reuşit să-l detroneze tocmai a primit o nouă versiune de caroserie.

Opel Astra Sedan Opel Astra Sedan

În urmă cu 16 ani, cei de la Opel au înlocuit modelul Kadett cu o compactă mică, cunoscută sub numele de Astra F. Aceasta era disponibilă atît sub forma unui hatchback, cît şi sub aceea a unui Sedan, pe lîngă multe alte versiuni ale caroseriei. Astra a devenit instant una dintre cele mai bine vîndute compacte din Europa şi a reprezentat mereu o alegere excelentă, bineînţeles în urma marelui său rival, Volkswagen Golf. Restul competiţiei era formată practic doar din modele precum Fiat Tipo, Citroen ZX, Ford Escort, Peugeot 306 sau Renault 19. Însă numai 306 şi Volkswagen Jetta mai erau disponibile şi sub forma unor Sedan-uri.

În prezent, ştiind exact ce îl aşteaptă, Opel Astra Sedan se pregăteşte să intre într-o clasă foarte disputată. Clasa sedanurilor compacte se vrea a fi una respectabilă şi aproape că transmite o impresie de lux şi de calitate – două trăsături nu foarte des asociate cu un simplu hatchback.

Zis şi făcut, noi, est-europenii, am picat fix în limbă după aceste compacte cu patru uşi, deoarece, dintr-un motiv sau altul, avem nevoie de un portbagaj mai mare şi de o caroserie mai lungă. Renault Megane Sedan, Ford Focus Sedan, Fiat Linea, Volkswagen Jetta, Honda Civic Sedan, Toyota Corolla Sedan, Mazda3 Sedan, Skoda Octavia (care, din punct de vedere estetic, seamănă cu un sedan) şi, foarte curînd, Citroen C4 Sedan sînt piesele care, începînd de anul viitor, vor forma puzzle-ul acestui segment de piaţă.

Dintr-un foc, Opel Astra Sedan este o maşină cu aspect reuşit. Singura problemă e că trebuie să te obişnuieşti cu ea pentru a realiza acest lucru. Personal, nu am fost deloc impresionat atunci cînd am văzut-o pentru prima oară, anul trecut, în cadrul unui mic “preview” la noi în ţară. Tot auzeam termeni precum: eleganţă, calitate şi, nu în ultimul rînd, aspect armonios – spre deosebire de restul compactelor sedan. Dar nu era chiar aşa. Megane Sedan arată parcă mai împăcată cu aspectul său decît Astra Sedan, iar Octavia, Corolla, Civic şi Mazda3 sînt şi ele puţin mai... bine proporţionate din punct de vedere vizual. Asta nu înseamnă însă că Astra nu are ce căuta în acest grup de compacte. Din contră. Are acel “je ne sais quoi” de regăsit în mare parte pe Jetta.

Arată mai bine ca hatch, dar sedanul parcă este într-adevăr mai elegant – şi nu doar mai disproporţionat precum un Focus sau, aparent, un C4 Sedan. Problema Astrei este că spatele docil nu se potriveşte cu restul caroseriei, care are nişte linii extrem de agresive. Iar stopurile nu coincid deloc personalităţii sale dinamice. Însă, după cum spuneam mai sus, poţi ajunge să te obişnuieşti cu ea şi maşina începe să arate din ce în ce mai echilibrat.

Modelul testat a fost unul echivalent variantei de echipare Cosmo (la noi în ţară), cu un motor de 1,8 litri, 140 CP şi o cutie manuală cu cinci viteze. Nu are sens să abordăm subiectul performanţelor, acestea fiind bine cunoscute şi nu foarte spectaculoase – mai ales dacă se ţine cont de faptul că vor fi disponibile doar patru motorizări. Printre acestea se numără 1,8-ul menţionat mai sus (manual şi automat), un 1,6 litri de 115 cai-putere (manual şi easytronic) şi două dieseluri CDTi de 1,3 şi 1,7 litri, cu 90, respectiv 100 de cai-putere.
Unitatea de 1,8 litri probabil că se potriveşte cel mai bine Sedan-ului, acesta mişcîndu-se lejer şi cu trei persoane la bord, plus bagaje. Din păcate, nici una dintre unităţile de 1,9 litri diesel nu este prezentă cu această variantă de caroserie.

La fel ca fratele său mai compact, Astra Sedan se descurcă foarte bine pe viraje şi te îndeamnă să apeşi din ce în ce mai mult pedala din dreapta. Însă, tot la fel ca fratele său compact, şi Sedanul tinde să subvireze atunci cînd îl provoci să-ţi arate tot ce ştie. Era de aşteptat, este totuşi vorba de acelaşi şasiu.
Şi dacă tot sîntem la subiectul şasiu, nu pot să nu-mi amintesc de minusurile acestuia. Practic fiecare model Opel Astra are dificultăţi în a-şi pune toată puterea pe asfalt, dar nu este o problemă a greutăţii şi nici a cailor-putere. De vină este şasiul.

Citeşte mai departe în pagina următoare »