Test drive smart forfour - Esenţele tari se ţin în sticluţe mici [GALERIE FOTO]

În segmenul maşinilor de oraş nimic nu se compară cu...

Test drive smart forfour - Esenţele tari se ţin în sticluţe mici [GALERIE FOTO] Test drive smart forfour - Esenţele tari se ţin în sticluţe mici [GALERIE FOTO]

În segmenul maşinilor de oraş nimic nu se compară cu smart. Fratele mare al lui smart fortwo, şi văr primar cu Renault Twingo, forfour este o maşinuţă urbană care te cucereşte prin originalitate şi îndrăzneală, inteligent configurată pentru a se strecura pe străduţele înguste, şi suficient de fâşneaţă cât să-i simţi pedala când porneşti de la semafor. Construit la uzina Renault din Slovacia, la fel ca şi Twingo, cu care împărtăşeşte multe lucruri, forfour are motorul poziţionat pe spate şi o lungime totală de 3.495 metri.

GALERIE FOTO

Interior

Odată ajuns pe scaunul şoferului am remarcat o doză serioasă de prospeţime pe care o emană habitaclul. Am beneficiat de cea mai extravagantă combinaţie de culori: alb şi albastru, care m-au făcut să mă simt ca într-o capsulă în care cele două culori s-au amestecat. Pe lângă alb/albastru mai poţi să alegi dintre combinaţii de portocaliu/negru sau alb/negru. 

Indiferent de combinaţia aleasă, materiale sunt bune din punct de vedere calitativ pentru o maşină care-şi va petrece din viaţă pe străzile oraşelor. Planşa de bord acoperită cu material textil compensează suficient de mult plasticele tari la atingere care aduc aminte de interioarele Renault. Planşa de bord are două secţiuni: cea acoperită cu material textil, care cuprinde aeratoarele, şi zona pe care sunt grupate sistemul de infotainment şi instrumentarul de bord. Un element care se remarcă la acest smart este turometrul poziţionat în colţul din stânga, în afara cadranului principal.


Un alt element distinct al lui smart forfour este alcătuit de plafonul panoramic. Acesta este alcătuit din două segmente de sticlă laminată în faţă şi sticlă securizată cu un singur strat în spate, care în total formează o suprafaţă de 1,2 metri pătraţi şi oferă senzaţia unui spaţiu mai mare. Plafonul este dotat cu un parasolar din material textil care asigură umbră atunci când este nevoie. 

Dotări

Scaunele din faţă sunt surprinzător de încăpătoare. Vizibilitatea la volan este bună, comenzile uzuale sunt la îndemână, cu excepţia butoanelor pentru dezactivarea sistemelor de siguranţă poziţionate undeva în zona genunchiului stâng al şoferului. Ca şi dotări pe care le-am găsit pe maşina testată amintesc scaune şi volan reglabile pe înalţime, scaune încălzite, oglinzi electrice, senzori de parcare, Start/Stop, asistenţă la pornirea în rampă, cruise control cu limitator, geamuri electrice faţă, lumini de zi cu LED şi ESP cu funcţie de stabilizare a oscilaţiilor cauzate de vânt foarte folositor pe autostradă. Printre dotările opţionale se numără şi sistemul audio JBL 12 difuzoare.

Siguranţă

Direcţia adaptivă este o tehnologie care nu putea să lipsească de pe smart. Aceasta înseamnă că la viteze mai mici, când execuţi manevre în parcare, de exemplu, vor fi necesare mai puţine rotiri de volan. La drum lung direcţia adaptivă trece automat la un raport de direcţie convenţional, pentru a oferi soferului un răspuns confortabil şi sigur.

Spaţiul interior a fost pus la dispoziţia ta, aşa că ai la îndemână surprinzător de multe locuri de depozitare pentru o maşină atât de mică. O să le vezi în uşi, în faţa schimbătorului de viteze, în torpedo şi, în plus, ai la dispoziţie şi un sertar destul de încăpător, care se deschide din canalul median către pasagerul din faţă. Sistemul de climatizare manual îţi atrage atenţia prin modul interesant prin care selectezi temperatura. 

Manevrabilitate

În test-drive, am condus modelul cu motor 0,9 litri turbo de 90 CP împreună cu transmisia manuală cu 5 trepte. Motorul este vioi, trage foarte bine în primele trei trepte însă începe să-şi arate slăbiciunile când te afli în treapta a treia, şi vrei să depăşeşti viteza de 80 km/h. De asemenea, motorul îşi arată limitările atunci când rulezi pe o suprafaţă uşor înclinată, unde este necesară retrogradarea unei trepte sau chiar două pentru a menţine viteza constantă. La viteze de autostradă nu ai de ce să te sperii, iar insonorizarea e destul de bună, zgomotul provocat de vânt devenind sesizabil abia de la 110-120 km/h în sus.

Consum

Consumul mediu obţinut în test, desfăşurat pe o distanţă totală de puţin peste 300 de kilometri, dintre care aproape jumătate au fost pe autostradă, s-a situat la valoarea de 5.0 litri/100 km, foarte apropiată de cea oficială, de 4,2 litri/100 km. Însă această cifră o poţi obţine numai dacă vei aborda un stil de condus relaxat, fără acceleraţii bruşte şi schimbări rapide de trepte. În schimb, modul alert va creşte consumul cu aproximativ 1-1.5 litri/100 km peste consumul anunţat.

Preţuri

Modelul tesat era echipat cu pachetul sport. Asta a însemnt că a avut în plus jante negre din aliaj de 16", sistem de evacuare cu ţeavă de eşapament cu ornament cromat, suspensie sport care a coborât garda la sol cu 10 mm, iar la interior volan sport îmbrăcat în piele şi pedale din oţel inoxidabil. Pentru toate acestea preţul final a ajuns la 19.517 EURO (TVA inclus). Există însă şi versiuni mai accesibile. Spre exemplu, un forfour de 71 de CP în versiunea standard ajunge la 15.016 de EURO (TVA inclus). Pentru lista completă a ofertelor puteţi consulta site-ul dealer-ului