Volvo C30 - test

Pina acum, termenul “cool” putea fi asociat cu Volvo doar prin trimitere la frigul suedez. Insa noului C30 i se potriveste de minune acest atribut drag tinerilor nonconformisti.

Ce poate fi mai cool decit spatele aplatizat, care pare o mixtura intre un modern cuptor cu microunde si o orga de lumini?! Hayonul de mici dimensiuni, integral din sticla, este flancat de mari stopuri verticale, care amintesc imediat de apreciatele break-uri Volvo.

Insa C30 nu are altceva in comun cu familia V-urilor suedeze cu exceptia impresiei: pina si un Ford Fiesta dispune de un portbagaj mai incapator, in timp ce hayonul dragut are o deschidere prea mica. In parcarea mall-ului, insa, tuturor le va fi clar ca preferi calitatea, nu cantitatea. Fiindca portbagajul lui C30 este mai potrivit pentru citeva plase cu haine de la magazinele de firma, decit pentru caruciorul de cumparaturi lunare. Mentiune speciala pentru fanii break-urilor suedeze: prin rabatarea scaunelor spate, incap vreo 0,9 metri cubi de chestii de la supermarket, desi nu asta este esentialul.

Stilul reprezinta un atribut forte al micii compacte premium. Putem vorbi chiar de un sex-simbol – vezi sigla explicita. Sau, mai corect, de un model unisex, pentru ca si baietii, si fetele se calca in picioare pentru C30 in toata Europa.

Au si de ce, caci micul Volvo afiseaza o maturitate inteligenta si nonconformista. Prin comparatie, Civicul devine prea SF, A3-ul prea serios, Seria 1 prea ciudata, iar Alfa 147 prea efeminata. Da, C30 se integreaza perfect in acest peisaj premium, cu forma sa de shooting-break, spatele ravisant si interiorul tineresc. De fapt, este o reeditare a venerabilului 480, un Volvo extrem de original in urma cu 20 ani.

In habitaclu regasim deja celebra consola centrala stil folie (factorul cool numarul doi), preluata, la fel ca bordul si scaunele, de pe berlina S40. In spate, desi accesul este cam anti-cool, ampatamentul ofera celor doi pasageri un spatiu mai mare decit ne-am fi asteptat. Nerecomandat manechinelor de peste 1,80 metri.

Atentie, C30 nu este pentru fitosii de duzina sau manelisti, ci pentru aceia care percep snobismul in sensul bun al cuvintului. Practic, masina te obliga sa ai clasa, caracter, carisma, bun-gust, maniere si alte atribute tinind de calitate. Si, bineinteles, bani. Insa nu chiar atitia citi ai zice ca presupune caracterul premium. Pentru motorizarea pe care am avut-o la dispozitie, dieselul de 1,6 litri, pretul porneste de la 16.900 euro CIP.

Am fi preferat D5 sau, de ce nu, chiar T5, dar in cazul lui C30 e mai bine sa surdinizam exuberanta. Nu de alta, dar nu prea i se potrivesc liniutele – si nu ca nu ar fi in stare, dotat cu o motorizare potenta. Sa revenim insa la dieselul de baza.

Inca de cind a aparut pe Ford Focus, motorasul a facut furori. Practic, trimite in somaj varianta pe benzina, fiind mai mult decit satisfacator pentru tinerii calmi si linistiti. C30 se descurca in trafic mai bine decit credeam: pe de o parte datorita elasticitatii motorului, pe de alta datorita vizibilitatii, surprinzator de buna. In contrapartida, relativa lipsa de vlaga sub 1.800 rpm, “ajutata” de o etajare nu prea scurta a cutiei cu doar cinci trepte, face ca demarajul real sa se apropie cu greu de cel de pe hirtie. Dar, am spus-o mai devreme, C30 1,6 D nu se adreseaza celor stresati si nelinistiti.

Vitezele de peste 150 km/h nu sint o corvoada, iar confortul la rulare este foarte bun, cu o precizie mai mult decit multumitoare a directiei. Nemultumite au ramas urechile, care si-au dat seama ca silueta masinii nu este asa de aerodinamica la viteza mare, iar regimul de 3.000 rpm reclama o insonorizare mai buna a habitaclului. Noroc cu sistemul audio si boxele lui performante, care neaparat trebuie sa etaleze gusturile elevate ale celui de la volan in materie de muzica de calitate.

Nu va impacientati, factorul cool nr. 3 apare si el. Atita doar ca nu se vede, ci doar se simte. Si se simte foarte confortabil pe denivelari si foarte sigur si incisiv in viraje. Of course, reusita suspensie de provenienta Ford Focus ii imprima lui C30 un comportament cool, axat mult pe siguranta. Amendament pentru cei care abuzeaza de pedala de frina: standard, C30 are discuri ventilate si in spate, deci puteti sa va bazati pe anduranta sistemului de frinare. Chiar si in curbe – pentru profanii condusului sportiv.

Am spus despre cutia de viteze ca are o timonerie delicioasa? Mai putin gustat de unii este zgomotul dieselului, care atenueaza zimbetele de satisfactie ale maniacilor virajelor si decelerarilor. Dar mai numerosi sint fanaticii consumului mediu de “cinci la suta”, asa ca 1,6 D le da acestora prioritate.

O repet cu convingere: pacat ca nu am avut T5 sau D5 la dispozitie, chiar daca 1,6 D va fi cu mult mai vindut. De ce cred in adevarul din a doua parte a frazei? Pentru ca raportul pret/dotari este foarte bun (lista echipamentelor de serie este mai mult decit bogata, mai ales fata de concurenta), raportul pret/calitate se ridica la standardele Volvo, iar raportul pret/design e imbatabil.

Asa incit sa nu credeti ca C-ul din titulatura masinii provine de la Compact. Este clar ca vine de la COOL.