Doar când am condus Mazda3 MPS am înţeles de unde vine filosofia asta cu Zoom-Zoom…

Mazda3 MPS Mazda3 MPS

Hot hatch. Un tip de maşină care captivează multă lume, dar care, din păcate, a pierdut mult din farmecul iniţial. Toţi cei care au condus un Golf I GTI, Opel GSi sau Civic VTI ştiu de ce. Aceste maşini erau nişte brute, nu atît din cauza puterii gigantice, cît a caracterului necenzurat. Nu prea frînau, nici vorbă de ţinută de drum în linie dreaptă sau de confort, dar feeling-ul era fantastic. Pe scurt, putem să spunem că erau maşinile pasionaţilor şi cunoscătorilor, o nişă care accepta toate aceste neajunsuri fără să crîcnească.

Dar anii au trecut şi industria auto a trecut printr-un soi de democratizare care a născut nişte rezultate interesante. Hot hatch-urile, din fericire, au supravieţuit, dar brusc au devenit accesibile tuturor, iar gradul de “civilizaţie” este de-a dreptul uimitor. De fapt, unele sînt chiar excesiv de confortabile, pline cu tot felul de gadget-uri şi fără pic de sunet adevărat, brutal. Se vorbeşte din ce în ce mai mult de allrounder…

Totuşi, nu pot să nu remarc o anume cursă a înarmării care nu prea prevesteşte lucruri bune. În acest caz, ostilităţile au ajuns la 260 CP şi 380 Nm pe tracţiune faţă!
Nimic din exterior nu anunţă această herghelie consistentă, prezenţa lui 3 MPS fiind destul de discretă. Nici interiorul nu e la superlativ – poate doar scaunele cu amplă susţinere, din piele fină şi ştanţate cu gust. Se mai remarcă iluminarea instrumentelor într-o combinaţie foarte reuşită de roşu şi albastru, dar şi materialele cam tari.

Toate acestea se uită, însă, cînd struneşti agregatul la maximum. Era clar că influenţele în volan vor fi mari, dar lupta cu acesta îşi are recompensa în ţinuta de drum magistrală de care este capabil acest mic bolid. Accelerează în doar 6,1 secunde pînă la 100 km/h, reacţia motorului este aproape instantanee (chiar dacă-i turbo), dar sunetul nu te dă pe spate, dar caracterul nărăvaş atrage.