MINI E – Test in Germania

Autor: Dragoş Băltăţeanu 11 dec. 2008 Test in premiera

La Salonul Auto de la Los Angeles, MINI a dezvelit un model nou numit MINI E. Nu este vorba de un model de serie ci de program pilot în care 500 de MINI electrice vor fi oferite în leasing unor clienţi special selectaţi din Statele Unite (California, New York şi New Jersey) pentru a le folosi timp de un an de zile.

Acelaşi program va fi desfaşurat şi în Europa, pentru început în oraşul Berlin din Germania cu 50 de maşini. După acest program pilot se va încheia, se va lua o decizie dacă acest model va fi comercializat pe scară largă. Ar deveni al doilea model de serie electric după Tesla Roadster şi primul oferit de un constructor de talie mondială.

MINI E este de fapt un MINI Cooper S pe care a fost montat un motor electric şi un set de 48 acumulatori Li-Ion. Sistemul de propulsie electric este furnizat de firma AC Propulsion din Statele Unite, aceeaşi care furnizează motoare electrice şi baterii pentru roadsterul Tesla.

Spre deosebire de un MINI normal, MINI E are doar două locuri, bateriile ocupând tot spaţiul din spate. Chiar şi spaţiul util din portbagaj a fost redus drastic. A două diferenţă este greutatea, un MINI E cântăreşte 1.400 kg.

Privit de afară, pare un MINI ca oricare altul. Doar emblema E în formă de ştecher îl dă de gol. Interiorul se aseamănă cu cel al unui Cooper S dar au fost făcute câteva modificări la instrumentele de bord.

Astfel, turometrul din spatele volanului a fost înlocuit cu un indicator de baterie gradat în procente. Astfel, poţi vedea în orice moment cât de încărcată este bateria. Pe computerul de bord poate fi afişată autonomia, temperatura bateriei şi alte informaţii utile celui de la volan. Indicatorul nivelului de carburant a fost înlocuit cu un display ce arată câtă energie este folosită pe acceleraţie şi câtă energie se recuperează pe frânare.

Pornirea se face ca la orice MINI, se aşează cheia de contact în locaşul ei şi se apasă pe butonul start/stop. Se aprind câţiva martori pe bord, se aude un foarte slab sunet de ventilator şi atât. Linişte.

Dar maşina este gata de plecare. Punem levierul cutiei cu o singură treaptă în D şi accelerăm uşor. Senzaţia e aproape ireală, maşina se mişcă dar nu se aude nimic. Dacă apăsăm mai puternic pe pedală, motorul electric începe să şuiere iar acceleraţia este aproape brutală. MINI E atinge 100 km/h în 8,5 secunde iar viteza maximă este limitată la 152 km/h. Motorul electric produce o putere de 150 kW ceea ce înseamnă 204 CP şi un cuplu maxim de 220 Nm disponibil imediat.

O altă particularitate a MINI-ului electric este faptul că frânează atunci când ridici piciorul de pe acceleraţie. Inginerii au preferat această soluţie pentru a maximiza recuperarea energiei cinetice şi transformarea ei în energie electrică.

Senzaţia este ciudată la început dar după câţiva kilometri începi să te obişnuieşti şi uiţi că maşina are şi o pedală de frână. Autonomia ideală de 250 km nu se aplică în viaţa de zi cu zi. Numărul de kilometri pe care îi poţi parcurge până la descărcarea bateriior variază în funcţie de trafic, stil de condus, viteză, etc.

Eu am condus 40 km în zona periferică a oraşului Munchen într-un trafic lejer iar bateria a scăzut la 65%. MINI E este soluţia ideală pentru deplasările urbane pentru una sau două persoane. Pentru drumuei lungi automobilul electric nu este însă o soluţie.

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide