Pînă cu puţin timp în urmă, îi priveam pe fanii şi posesorii de Honda ca pe nişte sectanţi. Tot timpul cu zîmbetul pe buze, cînd se întîlnesc îşi laudă maşinile de parcă ar fi cele mai tari din lume.

Honda CR-V Honda CR-V
De puţin timp, am început să-i înţeleg. Nu pentru că n-aş fi mai condus Honda pînă acum. Din contră. Acum, însă, avem la testul de anduranţă un CR-V şi astfel am prilejul, zi de zi, să-mi mişc fundul într-o maşină care, în urmă cu cîteva luni, la lansare, nu mă impresionase mai deloc. Acum, dimpotrivă. Mă trezesc dimineaţa şi mă duc să mă uit pe geam să văd ce mai face, abia aştept să mă urc în ea, ba m-am surprins intrînd pînă şi pe forumul hondafan.ro, să văd ce crede lumea.

Ajunsă la a treia generaţie, Honda CR-V este acum şi mai adaptată traficului de oraş. Chiar dacă e un 4x4, nu vă aşteptaţi să fie genul de maşină în care să plecaţi la off-road. CR-V este un SUV de şosea, fapt de care noi, cei de la ProMotor, ne-am convins la începutul anului, cînd l-am testat într-un comparativ alături de noul Freelander, Outlander, Captiva şi Santa Fe. Dacă în off-road a avut cel mai cuminte comportament, CR-V-ul s-a dezlănţuit pe şosea, unde şi-a arătat adevărata valoare. Dacă atunci am avut la dispoziţie un diesel, acum testăm o benzină, de 2 litri şi 150 de cai, 192 Nm şi cutie automată – o maşină mai mult decît perfectă pentru un şofer care trebuie să-şi piardă vremea prin traficul infect din Bucureşti.

Cu o putere mai mică decît cea pe care ne-am fi dorit-o noi, CR-V este, totuşi, plăcută la condus, motorul răspunzînd destul de bine solicitărilor. Fără vibraţii şi zgomote neplăcute, se armonizează perfect cu cutia automată cu cinci trepte, o combinaţie numai bună pentru cineva care vrea să meargă liniştit spre casă, fără dorinţa nebună de a porni primul de la stop. În schimb, dacă te grăbeşti, poţi să întorci foaia, adică să calci pedala, pentru că, după 3.500 de ture, comportamentul este mult mai agresiv.

Vorbind de consum, trebuie să spun că, după cîteva sute de kilometri doar în oraş, computerul de bord mă sperie şi-mi arată un 16 litri la sută. După momentul de panică, fac un calcul şi văd că pînă şi computerele japoneze o mai iau razna. Consumul e de doar 12 litri la sută, ceva mai normal, deşi mai mare ca 10,9 la sută, cît e trecut în fişa maşinii.

Dacă motorul e OK, surpriza plăcută este adusă de sistemul de suspensii. Acesta absoarbe perfect neregularităţile drumului, dar nu este nici prea moale pentru a balansa maşina în curbe. Dacă pe faţă suspensia este McPherson, pe spate e double wish-bone, un sistem mult mai compact, care permite un spaţiu sporit în portbagaj.

Dacă în marea parte a timpului tracţiunea se realizează pe roţile din faţă, atunci cînd intri pe o suprafaţă umedă sau ataci în forţă o curbă periculoasă, roţile din spate vor fi puse şi ele la treabă. Chiar dacă sistemul de tracţiune integrală de la Honda intră în acţiune mult mai uşor ca pînă acum, e simplu de presupus că multe dintre maşini îşi vor duce viaţa fără a-l forţa foarte mult. Abia aştept prima zăpadă, să văd ce poate cu adevărat.

Bine balansat, cu un centru de greutate coborît, CR-V-ul are cîteva modificări importante faţă de generaţia anterioară. În primul rînd, a dispărut roata de rezervă ataşată pe uşă, iar aceasta din urmă nu se mai deschide în lateral, ci în sus. Interiorul este şi el mult mai bine antifonat, iar geamurile sînt mai groase, astfel încît zgomotele străzii pătrund cu greu pînă la tine. Iar dacă lumea din jur chiar te enervează, claxoanele te scot din minţi iar viaţa devine insuportabilă, tot ce ai de făcut este să porneşti sistemul audio cu 6 CD-uri, cu MP3.

Un sunet impecabil poate să te liniştească, la fel cum, în dimineţile friguroase, încălzirea din scaune poate face drumul mult mai plăcut. Spaţioasă, plină de tot felul de spaţii de depozitare, cu un plafon din sticlă destul de mare, dar care din păcate nu e şi trapă, CR-V-ul este o maşină pentru familişti, nu pentru cei cu o viaţă agitată şi care vor să iasă în evidenţă. Pentru aceştia Honda are Civic, are S2000. CR-V-ul este o maşină mult mai cuminte, dar şi mai confortabilă, mai primitoare.