SUV-ul este o modă şi o tendinţă. Extrem de apreciat în ţara noastră, el reprezintă pasul normal atunci cînd românii îşi doresc o maşină de familie.

10 SUV-uri 10 SUV-uri

SUV-ul e un succes. Acest tip de caroserie, născut din ideea de a avea un automobil bun la toate, dar care să păstreze gradul de confort al unei berline, s-a răspîndit extrem de rapid în ultimii ani. Nici un constructor care se respectă nu îşi permite să nu aibă în gamă cel puţin un model din acest segment. Tiguan este cel mai nou reprezentat al categoriei, Volkswagen dorind să capitalizeze succesul înregistrat cu modelul Touareg.

Iar constructorii care pînă nu de mult nici nu voiau să audă de acest tip de maşină vor lansa cît de curînd un model SUV. Salonul Auto de la Geneva mai aduce două noutăţi în domeniu: Renault renunţă la experimentele gen Scenic RX4 şi lansează primu SUV adevărat, numit Koleos.

Ford vine pe piaţă cu modelul Kuga, un SUV european, Mercedes va arunca în arenă propriul SUV compact, botezat GLK, iar francezii de la PSA vor implementa şi în România gemenii – înrudiţi cu Mitsubishi Outlander – Citroen C-Crosser şi Peugeot 4007.

Dovada că românii se dau în vînt după SUV-uri o găsim în statisticile de vînzări. SUV-urile sînt pe locul trei în preferinţele şoferilor români, după maşinile de oraş şi cele compacte. În anul 2007, în ţara noastră s-au comercializat 18.714 maşini de teren. În această cifră sînt incluse toate categoriile, dar SUV-urile deţin cel mai mare procent. Interesant este faptul că pe primele două locuri la vînzări se află două modele ale aceluiaşi constructor.

Este vorba de Hyundai, ale cărui versiuni Tucson şi Santa Fe s-au vîndut excelent în 2007. Peste 3.000 de unităţi Tucson şi peste 2.500 de Santa Fe-uri şi-au găsit proprietari în România. Motivul? Excelenta imagine de marcă de care se bucură la noi Hyundai: maşini foarte bine dotate, la preţuri accesibile şi cu timpi reduşi de livrare.

În clasament urmează VW Touareg (1.500 unităţi), Toyota Rav4 (1.300) şi Mitsubishi Outlander (1.030). Honda CR-V se află în Top 10 cu 565 de exemplare, iar BMW X3 închide clasamentul primelor zece cu 473 de unităţI vîndute.
Astăzi SUV-urile se declină deja în diverse categorii: compacte, medii, full-size. Par automobile de teren, dar nu vor egala niciodată un offroader adevărat.

Sînt însă perfecte pentru ţara noastră. Silueta înaltă şi suspensia întărită sînt perfecte pentru drumurile noastre mereu imperfecte. Constructorii caută să pună în valoare fiecare segment rămas neexploatat. Astăzi avem SUV-uri de toate dimensiunile, cu cinci sau şapte locuri. Iar ultima tendinţă o reprezintă SUV-urile mici, bazate în principiu pe automobile compacte.

Volkswagen Tiguan este ultimul venit în această clasă şi întrupează dorinţa celor de la Volkswagen de a amplifica succesul obţinut cu modelul Touareg. Acesta stă pe piaţă de ceva ani, a trecut deja printr-un facelift şi se află în topul preferinţelor clienţilor care îşi doresc un SUV full-size. În plus, Touareg emite pretenţii de offroader, aşa că VW avea nevoie de un model mai mic, compact, numai bun pentru jungla urbană.

În acest fel s-a născut Tiguan. Declinat în mai multe variante de echipare vizuală, Tiguan are dimensiunile unui Golf Plus. Este ideal, spun cei de la VW, pentru traficul urban şi pentru excursii în aer liber. Principalii săi concurenţi sînt BMW X3 şi Toyota Rav4. I-am adus aici împreună cu alţi reprezentaţi ai acestui segment, care s-au impus deja pe piaţă.

Am strîns nouă SUV-uri de toate dimensiunile, pentru a le pune faţă în faţă cu noul venit. Am vrut să vedem dacă Tiguan reprezintă o alternativă corectă la un SUV mediu. Şi, pentru a face asta, am urcat cele zece maşini în creierii munţilor. Vreme de două zile, am escaladat Transfăgărăşanul pînă la 1.500 m, unde cabana-hotel Capra ne-a fost gazdă primitoare. Am fi urcat noi şi mai sus, dar zăpada abundentă ne-a împiedicat să facem asta.

Decorul aproape elveţian din jurul cabanei Capra a fost aşadar teatrul celor două zile de teste. Cele zece maşini au avut de-a face cu un fenomen pe care îl vor întîlni de mai multe ori de-a lungul vieţii lor de SUV-uri: zăpada. Din abundenţă! Zăpadă pe şosea, zăpadă împrejur.

Am putut vedea pe viu cum reacţionează sistemele de tracţiune integrală în condiţii de aderenţă scăzută şi atunci cînd trebuie să îşi facă drum prin 15 zăpezi de 15 cm grosime.
Dar să vedem în continuare care au fost protagonistele.









Citeşte mai departe în pagina următoare »