În segmentul de lux, odinioară dominat autoritar de S-Klasse, lucrurile încep să se complice. Am testat A8 şi Seria 7, modele sportive ale clasei.

Audi A8 vs. BMW Seria 7 Audi A8 vs. BMW Seria 7

S-Klasse a fost mulţi ani simbolul calităţii şi al luxului absolut, asta dacă facem abstracţie de Rolls Royce & Co. Practic, limuzina germană a deschis calea şi a creat o adevărată instituţie, la porţile căreia, după o vreme, au început să bată şi concurenţii tradiţionali – Audi şi BMW.

Clasa limuzinelor de lux este importantă din mai multe puncte de vedere. În primul rînd, nici un producător premium nu se poate lăuda cu un pedigree adevărat dacă n-are un reprezentant în “forurile” superioare. Apoi, cîştigul de imagine este enorm şi, de ce să n-o spunem, nici profitul per maşină nu este de neglijat.

Pe vremea cînd cei din Stuttgart dominau fără drept de apel “ostilităţile”, S-Klasse era un behemoth, o garsonieră pe roţi. Totul era gîndit în aşa fel încît ocupanţii banchetei să fie trataţi regeşte, designul şi dinamica fiind, în mare măsură, neglijate. BMW a văzut că n-are de ce să atace acolo unde legătura dintre maşină şi client era bine cimentată. În schimb, cu modelul E38 (produs între 1994 şi 2001), a deschis calea limuzinelor sportive.

Pe undeva, dacă te gîndeşti bine, acest concept este un nonsens. Cine se apucă să abordeze acele de păr cu o ditamai limuzină? Aproape nimeni, însă liniile clasice, mult mai graţioase, au furat numeroşi clienţi de la Mercedes. De ce? Pentru că Seria 7, chiar şi stînd pe loc, arăta mai sportiv, opulenţa masiv-ostentativă a lui S-Klasse negăsind nici o cale de exprimare. Piaţa a primit foarte bine această orientare, atît de bine că, la un moment dat, vînzările Seriei 7 le-au devansat pe cele înregistrate de nava-amiral din Stuttgart.

În toată această poveste, Audi venea puternic din spate, deşi la vînzări n-a atins cotele celorlalte limuzine. Totuşi, adoptarea tracţiunii integrale (Quattro) a fost o operaţie genială, comportamentul “balenei” devenind infinit mai sigur.

De atunci, însă, anii au trecut şi au avut loc o serie de permutări interesante. S-Klasse a “slăbit” constant, în timp ce Seria 7 a renunţat la liniile clasice în favoarea unui fel de art nouveau foarte controversat – de-a dreptul butucănos, spune gura lumii. În tot acest timp, Audi A8 şi-a păstrat opţiunea pentru clasic şi a cam rămas singurul din categorie care pare o maşină în toată regula. Ca să punem punctul pe i, de curînd, Lexus LS a cîştigat titlul de World Car of the Year 2007. Într-unul dintre numerele viitoare, îl vom compara cu S-Klasse, pentru a vedea ce se întîmplă în “aripa” clasei orientate spre lux.


Citeşte mai departe în pagina următoare »