Comparativ pick-up-uri: Action Movie Heroes?

Distribuţie trăsnet, peisaje fenomenale şi multă adrenalină. Ingredientele perfecte ale unui film de acţiune. Relaxaţi-vă, luaţi nişte popcorn şi urmăriţi aventura promotoriştilor cu Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara şi Toyota Hilux. Sau Van Damme wannabe, Willys sort of, Schwartzy kind of, Stallone look alike...

Comparativ pick-up-uri: Action Movie Heroes? Comparativ pick-up-uri: Action Movie Heroes?

Filmele „The Expendables” au parodiat savuros imaginea de supereroi de acţiune a celor mai cunoscuţi actori din copilărie sau adolescenţă. Aşa că am vrut să reedităm ideea de aventură şi adrenalină de tip Die Hard, Terminator, Rambo sau Soldatul Universal şi am apelat la nişte grei (la propriu) din domeniul auto, capabili să reziste la tăvăleală şi la confruntări apoteotice.

Pick-up-urile sunt printre ultimii dinozauri care mai propun tracţiune integrală cu angrenaje mecanice şi reductor sau şasiu separat de caroserie. Un fel de utilitare mai cizelate, pick-up-urile aproape că devin alternative la SUV-urile de fiţe, deoarece promit aptitudini serioase când gluma se-ngroaşă, iar bena e excelentă pentru transportul echipamentului sportiv. În plus, accesoriile diverse le fac să iasă clar în evidenţă.

Cel mai recent sosit în clubul acestor aventurieri e un… pădurar (e traducerea numelui!). Noua generaţie Ford Ranger e mult evoluată, în primul rând ca imagine: gata cu aspectul de fermier nepretenţios, bun venit cowboy-ului viril, dominator, cu sex-appeal! Doar Isuzu D-Max e aproape la fel de fotogenic, ba chiar tupeist pentru un pick-up, în timp ce Nissan Navara şi Toyota Hilux mizează pe o imagine de robusteţe simplistă. Un lucru e sigur: pick-up-urile nu sunt doar pachete impunătoare de muşchi, ci promit să facă faţă oricărei cerinţe. Un singur rol nu li se potriveşte: cel de maşini de oraş, din cauză că toate au peste cinci metri lungime.

Interiorul de utilitară e de domeniul trecutului, iar Ford Ranger e cel mai bun exemplu. Planşa sa de bord abundă în rotunjimi şi, chiar dacă e uşor de sesizat masivitatea formelor şi a multor butoane, impresia generală e specifică unei berline. Maşinile de genul ăsta au acum şi niveluri de echipare mai sofisticate: varianta de top a lui Navara oferă de la scaune electrice îmbrăcate în piele până la display tactil pentru navigaţie. Şi Toyota Hilux propune asemenea gadgeturi moderne, dar într-un ambient care păstrează suficient din spiritul utilitar, în timp ce formele angulare şi masivitatea bordului din Navara sunt contrabalansate de plastice mai bune calitativ decât te-ai aştepta. Doar Isuzu D-Max rămâne oarecum fidel ideii de simplitate, oferind strictul necesar, la nivelul unei maşini compacte.

Ranger iese fără probleme învingător la proba de look exterior şi interior, fiind penalizat doar de lipsa unui display tactil pentru navigaţie. În schimb, Ranger are cel mai mic motor diesel din acest film (pardon, test): doar 2,2 litri şi 150 CP. Chiar şi cuplat cu o cutie automată cu şase trepte nu dezamăgeşte în general, dar performanţele pe şosea sunt, evident, mai limitate. „Boss”-ul e Navara cu al său V6 de 231 CP, care provoacă X5-uri sau ML-uri, doar masa foarte mare şi cutia automată cam înceată împiedicând mastodontul japonez să fie sportiv. Şi motorul de top de pe Hilux are cilindree mare, însă cei 3,0 litri se limitează la doar 170 CP, mai importantă fiind plaja mare de turaţie pentru cuplul motor. Nu e de mirare că Isuzu D-Max e mai sprinten cu al său 2,5 litri de 163 CP, ba chiar se dovedeşte cel mai surprinzător ca manevrabilitate pe şosea.

Ok, ajungem însă la pasajul cel mai important al scenariului: ieşirea de pe asfalt şi atacarea unui traseu montan, prin zăpadă destul de serioasă, departe de civilizaţie. Toată lumea apelează la arsenalul 4x4 din dotare prin intermediul butoanelor - cu excepţia lui Hilux, care nu renunţă la a doua manetă („it’s old school, man!”). Faţă de SUV-urile de fiţe, aceste pick-up-uri abia aşteaptă să dea piept cu greutăţile, bazându-se pe o mecanică foarte robustă şi garda la sol foarte mare. Dar uite că, la fel ca în orice film de acţiune, eroii au şi slăbiciuni.

În cazul nostru, am realizat pe propria experienţă ce înseamnă să foloseşti cauciucuri neconforme condiţiilor. Deci uite un mesaj deloc subliminal: nu vă aventuraţi pe zăpadă cu pneuri all-season de stradă. Altfel se lasă cu nervi, adrenalină, exasperare, muncă fizică deznădăjduită - degeaba încerci să împingi două tone şi jumătate îngropate în şanţul de zăpadă până la aripi... Mai ales că, pentru astfel de cazuri, nu e suficient un cablu normal de tractare, ci e de preferat măcar o şufă de offroad.

Iată că neprevăzutul nu e doar ingredientul minune al scenariştilor, ci şi al sorţii, aşa că norocul chior ne-a surâs şi ne-am trezit salvaţi de nişte good guys excursionişti. Pentru că binele învinge întotdeauna, nu-i aşa? Aventura a continuat, cu mai multă băgare de seamă şi reţinând şi un alt aspect: arcurile lamelare ale punţii spate fac un pick-up să ţopăie, ba chiar să derapeze mai uşor dacă bena nu e încărcată. Deci nu strică atenţia suplimentară dictată de inerţia mai mare a mastodonţilor.

Per ansamblu, pick-up-urile merită toată atenţia dacă eşti o persoană foarte activă şi dornică de aventuri dese, dar şi dacă vrei să combini „calul de povară” al afacerii cu „trăsura” familiei. Mai ales că, mai nou, se pune accent pe design şi pe aspectul interiorului. Un astfel de „actor” vrea un cec măricel, mai ales dacă vrei motor puternic şi dotări mai pretenţioase: se pleacă de pe la vreo 30.000 de euro, dar se poate depăşi bariera de 40.000 de euro, în funcţie şi de accesorizare. Realizezi repede că investiţia e justificată pentru că pick-up-ul se pricepe să joace multe roluri. Dar mai ales pe cele de acţiune.

MATERIAL PUBLICAT ÎN REVISTA PROMOTOR NR. 99 (MARTIE 2013)