Hot-hatchuri turbo familiste: Mazda3 MPS & Skoda Octavia RS

Cam câţi cai putere poţi obţine pentru circa 20.000 euro fără taxe, de la o maşină nouă, cu patru uşi şi loc pentru familie şi bagaje? Cum sună cel puţin 200 CP?

Sintagma "maşină sport cu cel puţin 200 CP" ne duce, de obicei, cu gândul la coupe-uri puternice sau cabriolete fiţoase. Dar dacă punem în ecuaţie preţul de circa 20.000 euro, fără taxe, rezultatul tinde spre zero. Există maşini sport de peste 200 CP la preţuri de numai 20.000 euro?

Da, există, numai că, la prima vedere, nu par sportive, ci au un puternic caracter familist. Uzual, pentru că vorbim de maşini din clasele mică sau compactă, sunt denumite hot-hatch-uri, fiind vorba despre modele obişnuite pe care au fost montate propulsoare puternice. Aceste struţocămile izvorăsc din nevoia omului de a avea cât mai multe de la maşina sa - în acest caz, potenţialul client vrea să dea frâu instinctului de pilotaj, dar şi să îi fie satisfăcute nevoile familiste, de spaţiu, confort şi... cheltuieli cât mai reduse. Şi uite aşa aujngem la un portret robot al acestor hot-hatch-uri: compacte, cu patru uşi şi un portbagaj suficient, motoare de cilindree mică, dar cu o putere litrică mare şi modificări minore la partea tehnică.

Pentru că o cilindree mare sau setări speciale ale trenului de rulare sau direcţiei ar aduce cu sine creşteri prea mari ale preţului, este preferată soluţia propulsoarelor supraalimentate. Deci, la caracteristicile de mai sus, mai adăugăm motor turbo, între 2,0 şi 2,5 litri, care să dezvolte cel puţin 200 CP. De fapt, vorbim despre continuarea fenomenului GTI, apărut în anii '80, a cărui esenţă era "spirit sportiv, dar şi practic, la bani puţini". Spirit care se regăseşte astăzi în curtea multor constructori.

Concernul VAG este cel mai prolific în materie de astfel de modele, graţie propulsorului turbo de 2,0 litri şi 200 CP, care echipează Audi A3 Sportbak, Seat Leon FR, Skoda Octavia RS şi, bineînţeles, VW Golf GTI. Seat este ceva mai şmecher, varianta Cupra a lui Leon dezvoltând chiar 240 CP, în timp ce Golf propune o alternativă cu "doar" 230 CP, denumită GTI Edition 30. Opel Astra concurează cu aceste modele tot printr-un motor de 2,0 litri turbo, în două variante: Sport, cu 200 CP, sau OPC, cu 240 CP. Ford Focus ST şi Renault Megane RS sunt undeva la mijloc, având fiecare 225 CP, însă din motorizări având capacităţi cilindrice diferite: 2,5 litri turbo pentru Ford faţă de 2,0 litri turbo pentru francez. Clubul este închis de Mazda3 MPS, cel mai puternic hot-hatch turbo cu patru uşi, datorită celor 260 CP, dezvoltaţi de un motor de 2,3 litri.

Cu alte cuvinte, destul de multe oferte pentru piaţa noastră, toate având preţurile de bază mult sub 25.000 euro, fără taxe. Pentru a ne face o idee despre ce înseamnă această reţetă, am pus faţă în faţă extremele acestui club: cea mai familistă dintre ele, Skoda Octavia RS şi cea mai puternică, Mazda3 MPS. Soarta a făcut să avem un meci demn de "Men in black" - dar suntem siguri că li se potrivesc mult mai bine alte culori.

Citeşte mai departe în pagina următoare »