galerie

Hot-hatchuri turbo familiste: Mazda3 MPS & Skoda Octavia RS


  • Cea mai tare din parcarea hot-hatch-urilor turbo are un indicativ foarte puţin cunoscut: Mazda3 MPS (Mazda Performance Systems).
  • Atinge foarte repede viteze de peste 150 km/h, fiind o adevărată pacoste pentru punctele de pe carnet. Viteza maximă este de 250 km/h. Not bad!
  • Aspectul foarte cuminte, de maşină pentru "mami şi tati", disimulează foarte bine performanţele şi pachetul tehnice de excepţie. Păcat că negrul o face cam banală, fiind de preferat culorile vii.
  • Stabilitatea în curbele luate cu agresivitate este clar peste media compactelor cu pretenţii. Când DSC este off, pierderea aderenţei punţii faţă, la acceleraţii puternice, este inerentă.
  • Suspensia este preluată de la actuala generaţie Ford Focus, având o setare destul de tare, însă suficient de confortabilă pentru drumurile mai denivelate. Totuşi, jantele de 18" şi pneurile cu talon redus necesită atenţie la gropi.
  • La acceleraţiile bruşte, puntea faţă este descărcată şi, în acelaşi timp, primeşte un cuplu foarte mare, ceea ce are ca rezultat, de multe ori, pierderea aderenţei. Cel puţin auditiv, scârţâitul roţilor are un efect cool.
  • La viteze de peste 160-180 km/h, zgomotele aerodinamice devin pregnante. Zumzăitul turbinei, însă, se percepe foarte plăcuit.
  • Dacă Mazda3 MPS ar fi avut tracţiune integrală, am fi putut vorbi de un real concurent pentru Impreza STi sau EVO IX. Aşa, trebuie să ne mulţumim doar cu un diferenţial cu alunecare limitată LSD.
  • Din spatele volanului, tendinţa de subvirare pare mai accentuată decât în realitate. Aportul excelentei suspensii independente este foarte preţios, ajutând mult la corectarea traiectoriei.
  • Un motor turbo dotat cu un imens intercooler şi care se laudă cu o putere litrică de 113 CP/litru. Mai puţin decât un STI, dar mai mult decât un BMW 335i.
  • Jantele de 18" au un design simplu şi sunt destul de expuse gropilor de pe străzile din oraşele noastre. Totuşi, pneurile de 215/45 R18 nu au un talon chiar atât de mic încât să fie contraindicate rinichilor.
  • Eleronul este şi el foarte discret, integrându-se natural în forma caroseriei. Totuşi, nu contribuie semnificativ la îmbunătăţirea aerodinamicităţii, Cx-ul de 0,31 fiind destul de mare pentru o maşină sportivă de peste 250 CP.
  • Între compacte, Mazda3 MPS vine cu o imagine diferită, de semi-break, la fel ca şi Audi A3 Sportback. Din nou, reproşuri la adresa culorii negre, care nu evidenţiază deloc detaliile aerodinamice ale caroseriei.
  • Postul de conducere a fost gândit într-o notă sportivă încă de la început, iar calitatea materialelor şi asamblării este japoneză. Mai sunt şi unele "scăpări" europene, totuşi...
  • Pentru o ambianţă sportivă cât mai pronunţată, am fi preferat plasarea turometrului central şi existenţa unui indicator pentru presiunea turbocompresorului, la fel ca la Saab. Aşa, doar indicativul MPS dă exclusivitate ceasurilor de bord.
  • Ca formă şi aspect, indicatoarele au o savoare sportivă aparte. Plasarea adâncă a cadranelor le face lizibile, indiferent de incidenţa razelor solare.
  • Pedalierul din aluminiu arată apetisant, însă măciulia schimbătorului putea fi mai puternic individualizată. Timoneria este scurtă, dar putea fi ceva mai precisă.
  • Scaunele faţă au o profilare foarte bună pentru un condus sportiv, oferind un sprrijin lateral nesperat de bun. Însă reglajul lombar lasă de dorit.
  • Sistemul DSC este depăşit aproape tot timpul la demarajele puternice, dar îşi face bine treaba pe traseele rapide virajate. Dacă nu te deranjează investiţiile dese în seturi noi de pneuri faţă, îl poţi ţine pe OFF tot timpul...
  • Deşi, la prima vedere, consola centrală pare ergonomică şi frumos realizată, aglomerarea butoanelor din zona multimedia este deranjantă în mers.
  • Displayul aproape meschin sau lipsa cititorului MP3 sunt de neconceput pentru era IT. Din fericire, sunt lipsuri mici pentru ceea ce oferă cu adevărat maşina.
  • Difuzoarele Bose sunt o alternativă foarte bună pentru cei care nu înţeleg mugetul motorului turbo.
  • Te flatează: sistemul start/stop foarte simplu, fără necesitatea de a introduce în vreo fantă cartela-cheie. Este suficient să o ţii în buzunar, senzorul de perimetru sesizându-i prezenţa şi permiţând punerea contactului.
  • Bancheta spate oferă un confort foarte bun pentru două persoane, ampatamentul de 2,64 metri fiind generos pentru genunchi. Însă portierele spate mici oferă un acces o idee mai greoi decât alte hatchbackuri.
  • Portbagajul arată generos, însă oferă doar 290 de litri în configuraţia normală. Modularitatea banchetei cu spătar fracţionabil salvează o parte din aspectul practic, capacitatea totală ajungând la 1.300 litri.
  • Skoda Octavia este prin excelenţă o berlină familistă încăpătoare. Varianta RS este hot-hatch-ul cu cel mai generos portbagaj, dacă acest lucru îi interesează pe pasionaţii de performanţe...
  • Gabaritul mare face din Skoda Octavia RS o maşină nu prea rapidă pe viraje, efectul subvirator fiind uşor sesizabil.
  • Motorul turbo dezvoltă cu 60 CP mai puţin decât Mazda3 MPS, tortura punţii faţă nefiind aşa de accentuată. Asta nu înseamnă că, în curbe, maşina va sta ca pe şine, alunecarea în lateral intervenind destul de repede.
  • Senzaţia de viteză în Octavia este mai pregnantă decât în MPS, la fel şi zgomotele aerodinamice. În linie dreaptă, modelul cehesc face o figură destul de bună când vine vorba despre reprize.
  • Suspensia este mai tare decât la modelele cuminţi, însă nu suficient de rigidă pentru a împiedica apariţia ruliului accentuat. Denivelările se simt mai mult auditiv, datorită volumului interior mare.
  • În afara eleronului, aproape nimic altceva nu ne pune în gardă că această Octavia dispune de 200 CP sub capotă.
  • O siglă de la care se doreşte în continuare obţinerea notorietăţii: Octavia RS este al doilea cel mai vândut hot-hatch turbo la noi, după VW Golf GTI.
  • Evacuarea dublă păleşte în faţa diametrului ţevii de eşapament a lui Mazda3 MPS. Nici sound-ul nu este de natură să îţi pună sângele în mişcare.
  • Din punct de vedere estetic, eleronul dă bine. Însă împiedică vizibilitatea în spate, iar, din punct de vedere aerodinamic, apăsarea este foarte redusă.
  • Motor turbo care beneficiază de injecţie directă, la fel ca cel de 2,3 litri de pe Mazda3 MPS. Intercoolerul este mult mai mic, la fel ca şi puterea dezvoltată: doar 200 CP faţă de 260 ai MPS-ului.
  • Tabloul de bord nu are tuşe sportive evidente, în afara pedalierului din aluminiu. Ergonomia comenzilor este mai bună decân în cazul lui Mazda3 MPS.
  • Ceasurile de bord sunt mult prea banale pentru ceea ce vrea să însemne RS. Măcar lizibilitatea este bună, iar indicaţiile de pe displayul central foarte uşor de urmărit.
  • Pedalele sport nu au acelaşi stil racing ca la modelul japonez, singura particularitate notabilă fiind ancorarea pedalei de acceleraţie în partea de jos, ca la modelele BMW.
  • Dotarea Octaviei RS, cel puţin în ce priveşte gadgeturile moderne, este ceva mai bună. Însă ecranul central, deşi mare şi lizibil, arată la fel de arhaic precum cel din Mazda3 MPS:
  • Delimitarea clară a sistemului audio faţă de cel de climatizare, faţă de Mazda3 MPS avantajul fiind o ergonomie mai bună a comenzilor.
  • Deşi este mai masivă decât Mazda3, Octavia are un ampatament mai mic, ceea ce se reflectă în spaţiul mai mic pentru genunchii celor din spate. Nici distanţa la cap nu este prea generoasă, însă bancheta este puţin mai lată, permiîând chiar şi acomodarea celui de-al cincilea pasager.
  • Portbagajul pantagruelic este punctul forte al lui Octavia: aproape dublu faţă de cel al lui Mazda3 MPS, dispune şi de numeroase accesorii care-i sporesc avantajele practice.
  • Faţă de Mazda3 MPS, Octavia RS se situează la celălalt capăt al "parcării" hot-hact-urilor turbo de la noi. Putem considera că duelul s-a dat între sportiva familistă Mazda3 MPS şi familista sportivă Skoda Octavia RS.
  • Hot-hatchuri turbo familiste: Mazda3 MPS & Skoda Octavia RS
1/1
Hot-hatchuri turbo familiste: Mazda3 MPS & Skoda Octavia RS