Logan vs Rio vs Accent vs Albea vs 206 Sedan

Fiecare dintre noi visează la sute de cai putere, îşi doreşte în parcare o maşină cu o caroserie semnată de o celebră casă de design, şi aş putea continua, dar realitatea nu prea vrea să ne confirme aceste visuri.

Logan vs Rio vs Accent vs Albea vs 206 Sedan Logan vs Rio vs Accent vs Albea vs 206 Sedan
Să fim sinceri, să ne privim “în buzunare” şi vom descoperi că, de cele mai multe ori, 10.000 euro reprezintă o sumă pe care nu o putem pronunţa cu lejeritate. Mai mult, ne gîndim de două ori înainte de a lua o astfel de sumă în calcul pentru achiziţionarea unui automobil nou. Cîţi dintre noi nu am fi tentaţi să cădem pradă unui chilipir numit second hand (care este o cutie cu surprize)? Am încercat să aflăm răspunsul la dilema: “Îmi cumpăr maşină nouă cu aproximativ 10.000 euro, sau recurg la un second hand?” Pentru asta am apelat la: Dacia Logan, Peugeot 207 Sedan, Fiat Albea, Hyundai Accent şi Kia Rio Sedan.

Toate modelele aveau sub capotă un propulsor de 1.4 litri pe benzină. S-a luptat prin urmare cu arme egale, diferenţa făcînd-o preţul, dar şi spaţiul interior şi agrementul în conducere. Din punct de vedere al designului, cele mai coerente au fost Dacia Logan, Fiat Albea şi, pe undeva Kia Rio. Logan şi Albea se disting clar ca automobile în trei volume, nu lasă impresia că ar fi rezultatul unui experiment genetic. Caroseriile sunt bine proporţionate şi nu deranjează simţul estetic. În mare, acelaşi afirmaţii sunt valabile şi pentru Kia Rio. Hyundai Accent, deşi este identică din punct de vedere tehnic cu Rio, nu se poate lăuda cu o linie matură a caroseriei, părînd a fi un pui care a ieşit din ou, dar nu şi-a dezmorţit încheieturile.

Cea mai controversată situaţie o găsim la 206 Sedan. Pînă în dreptul portierei spate putem vorbi de o linie identică cu cea a hatchback-ului, o linie frumoasă, care a contribuit la succesul imens pe care l-a avut modelul francez. Dar vine portbagajul, care pare o bucată de metal ataşată caroserie. S-a încercat pe undeva copierea liniei lui 607, dar nu cred că s-a reuşit. Prin urmare, din punct de vedere estetic, instinctul împinge spre Dacia Logan sau Fiat Albea. Iar o analiză a îmbinărilor părţilor de caroserie trimite Peugeot undeva pe ultimul loc. Se vede că nu vorbim despre un produs “Made in France”. Deşi încearcă să cucerească prin artificii de design, asamblarea unor elemente de plastic lasă de dorit. Restul modelelor din test situîndu-se la un nivel corect.

Am adus aminte de acest aspect, pentru că un asemenea detaliu a constituit o mare problemă a românului cînd a venit vorba de achiziţionarea unei maşini. Respectînd reţeta autohtonă de alegere a unei maşini, următorul ingredient luat în colimator a fost volumul portbagajului. La acest capitol, Fiat Albea este campion, oferă 515 litri, urmat îndeaproape de Logan, care dispune de un portbagaj de 510 litri. Între cele două modele şi restul există o diferenţă semnificativă de peste 100 litri. Hyundai Accent oferă 390 litri, 207 Sedan – 384 litri, codaş la acest capitol fiind Kia Rio cu 337 litri.

Păşind la interior, descoperim, indiferent de model, un aer ieftin, unul axat pe reducerea cît mai semnificativă a costurilor de producţie. Interesant este că senzaţia de ieftin diferă de la un model la altul, fiecare constructor reuşind în felul său să cosmetizeze acest aspect. Cea mai plăcută senzaţie, şi anume aceea că te afli într-un automobil, o regăseşti în 206. Întreg designul interiorului, aici incluzînd şi planşa de bord, provine de la 206 hatchback, numai că necesită o periodă de acomodare, francezii preferînd să facă lucrurile puţin altfel decît restul lumii. De exemplu comutatoarele pentru geamurile electrice faţă sunt amplasate undeva între scaunele faţă. Nu am înţeles rostul ceasurilor de bord pe fond alb, o fi ceva sportiv în propulsorul de 1.4, dar nu am descoperit eu.

În apropiere se situează Fiat Albea, cu un interior drăguţ, dar parcă ceva mai înghesuit. Însă cu un bord destul de bine echipat şi cu un computer de bord care oferă surprinzător de multe informaţii. Vine armada de koreene unde nu trebuie să fii doctor în design pentru a remarca asemănările între cele două automobile. Bordul dezamăgeşte puţin prin aerul rarefiat, sărăcăcios. Nu prea are pe ce să îţi pice privirea. Şi undeva la urmă regăsim Loganul, cu o planşă de bord elegantă dar simplistă, şi parcă prea desenată cu rigla. Aş putea să-I reproşez şi o monotonie a habitaclului, prea adduce cu cel al unui transportor de persoane.

În schimb, dacă analizăm spaţiul destinat habitabilităţii, Logan este un cîştigător clar. Nimeni nu a inventat atîta spaţiu interior din toate punctele de vedere. Fie că ne raportăm la locurile din faţă, sau la cele din spate, spaţiul la nivelul capului, umerilor şi picioarelor pentru locurile din spate, Logan nu are concurent. Apoi, undeva în planul second, cele patru contracandidate care în linii mari oferă spaţiu comparabil. Pînă în acest moment, înainte de a trece la analiza performanţelor dinamice, regăsim într-un uşor avans Dacia Logan şi Fiat Albea, urmate de 206 Sedan, care este însă penalizat serios de volumul mic al portbagajului.

Undeva mai în spate regăsim familia din Koreea, care doreşte să cucerească Europa. Am încercat să luăm în calcul cîteva criterii relative simple, cele la care un cumpărător obişnuit se raportează. Care dintre maşini arată cel mai mult a maşină, capabilă fiind să îl satisfacă pe client cînd vine vorba să-şi compare automobilul cu restul din parcare. Volumul portbagajului, un detaliu care încă asigură succesul unui model pe piaţa românească şi gradul de confort al interiorului din punct de vedere al spaţiului oferit şi al efectului vizual. Calitatea materialelor nu am luat-o în calcul, pentru că este mai mult decît perfectibilă în toate cazurile.

Citeşte mai departe în pagina următoare »