Mitsubishi Lancer vs Subaru Impreza

Un duel care a consumat tone de cerneală şi a defrişat păduri pentru a putea fi relatat, dar care s-a redus de fiecare dată la versiunile de top. Ce au de spus versiunile de bază?

Mitsubishi Lancer vs Subaru Impreza Mitsubishi Lancer vs Subaru Impreza

Mitsubishi Lancer şi Subaru Impreza, două simboluri care stau la baza evoluţiei motorsportului la nivel mondial şi care au adunat sub flamurile lor armate de adepţi, nu au reuşit stabilirea unui verdict definitiv nici măcar pentru o fracţiune de secundă. Adică un verdict din care să se poată trage concluzia care este mai bun. De ce? Din cauza efervescenţei incredibile cu care au muncit departamentele tehnice pentru a oferi un produs cît mai bun pe piaţă.

Desigur, este vorba despre vîrfurile acestor modele, în particular seria EVO şi dinastia STi. Două nume care de-a lungul timpului s-au dorit a fi vectori de imagine pentru gama civilă. La un moment dat, onoarea, această medalie la care niponii ţineau enorm de mult, se pare că a ruginit. S-a investit totul în scopul umilirii adversarului, uitîndu-se de aşteptările omului obişnuit.

Astfel s-a ajuns pînă acolo încît un EVO sau un STi şi-au permis cu nonşalanţă să pună la îndoială performanţele unor modele sport cu pedigree. Încet, dar sigur, clientul a început să se teamă de asocierea sa cu unul dintre aceste două nume. El voia doar un mijloc de deplasare, ceva care să corespundă ideii lui de necesitate zilnică, iar nu un produs din cauza căruia să se trezească provocat în trafic de juni “feroce” doar pentru faptul că poseda o caroserie, chiar dacă sub ea se afla un cuminte 4 cilindri de 1,5 litri. Ca fapt divers, pentru a înţelege fenomenul, există cazuri de clienţi Impreza 1.5 care au optat pentru kitul exterior STi doar din dorinţa de a face impresie în curtea interioară a blocului.

Ambele modele au ajuns să aibă statutul de produse de nişă, fapt ce s-a repercutat serios asupra vînzărilor. Dar iată că a venit momentul schimbării, cînd cineva din fiecare companie a decis să pună capăt cursei înarmărilor. Extrem de curios este faptul că această schimbare se caracterizează printr-o sincronizare care ar face să pălească de invidie şi o echipă de înot sincron. Asta şi pentru că, după “secole” de eroice înfruntări, cele două companii au ajuns să fie legate ombilical la nivel subconştient. Aşadar, astăzi avem un Lancer şi o Impreza poate la fel de virgine cum au fost, la vremea lor, primele generaţii.

Designerii s-au văzut nevoiţi să “uite” de rachete şi să se concentreze asupra realizării unor modele în faţa cărora o familie obişnuită să nu aibă senzaţia că vin de la probele speciale din campionatele de raliuri. Iată deci două modele care, în aparenţă măcar, nu prea mai au ceva în comun cu generaţiile pe care le înlocuiesc. Prin urmare, putem vorbi de un moment istoric în evoluţia celor două branduri. Pentru a înţelege filosofia care stă la baza noilor modele, am decis să punem faţă în faţă versiunile de bază ale acestora, fie chiar şi în privinţa motorizării.

Citeşte mai departe în pagina următoare »