Orgoliada: comparativ Audi A3 vs BMW Seria 1, test cu motoare diesel

Cu ocazia acestui test comparativ, un adevărat „derby”, mi s-au dezvoltat două personalităţi distincte: una fan Audi, cealaltă fan BMW. Bine că disputa lor asupra compactelor A3 şi Seria 1 nu s-a lăsat cu petarde, bătăi sau înjurături. Gen.

Orgoliada: comparativ Audi A3 vs BMW Seria 1, test cu motoare diesel Orgoliada: comparativ Audi A3 vs BMW Seria 1, test cu motoare diesel

A: Te fac o liniuţă, ceva?

B: Dacă te ţine… Vrei să-ţi las avans, că ai maşina mai nouă? :)

A: Nu e nevoie, oricum te fac. La cine crezi că se uită lumea prima dată?

B: Eh, ai tu maşină nou-nouţă, dar zici că e doar un facelift al vechiului A3.

A: Tu vorbeşti? Nu vezi că BMW-ul tău arată de parcă ar avea nevoie de un facelift? :P

B: Hai, că oi fi tu mai sexy, dar ştii bine că altele contează mai mult.

A: Da, ştiu. Cum ar fi calitatea interiorului. Hai un skandenberg pe plastice şi inserţii din metal!

B: Ăăă… M-am lovit la mână ieri… M-ai face la 4 runde din 5, asta este. Dar iDrive-ul rămâne mai tare.

A: Bine, să zicem, deşi MMI-ul e bine gândit, iar display-ul culisabil îi lasă pe toţi mască.

B: Îţi dau dreptate, dar zi-mi şi mie: ce arată aşa „golaş” bordul în A3? Unde-s butoanele, frate?

A: Nu ai auzit de minimalism? The new trend, man! Superergonomie, mai mult spaţiu decât în Seria 1, eşti mai degajat, mai relaxat… Cu dotările... stai linişitit, că am lista de opţiuni la fel de mare ca şi tine (...)

B: Dar poziţia de condus tot în Seria 1 e mai bună. Ia, vrei să-ţi demonstrez? :)

A: Mai bună? Poate ceva mai sportivă. Dar pentru utilizarea de zi cu zi, tot în A3 mă simt mai relaxat.

B: Lasă relaxarea! Hai să te văd o tură, dacă te ţine! Ce motor ai?

A: Diesel, de doi-zero, ca tine, dar eu am 150 de cai, te-am făcut cu vreo şapte căluţi. :-)

B: A, da? La cuplul maxim văd că stăm la fel. Hmm… Pe hârtie A3-ul tău e mai bun cu 0,3 secunde? Măi să fie! Asta chiar trebuie să o văd cu ochii mei!

A: Hai, frate! De ce nu zici de la început că tu ai automata de opt trepte? Păi dacă ştiam, veneam şi eu cu DSG-ul… Dar, că tot ziceai de sportivitate, nu vrei să vezi ce faină e timoneria cutiei manuale?

B: Este, îţi dau dreptate, dar stick-ul de la automată arată mai cool :) Hai, îi dăm bătaie sau discutăm vorbe?

A: Trei, doi, unu, GOOO!

[mi-am lăsat personalităţile să se dueleze, după care le-am pus să facă schimb de volan - vorba aia, să se pună în pielea celeilalte…]

A: Auzi, mă, da’ dizeleanul tău e mai tractoraş decât TDI-ul la turaţii mai mari? Sau e chestie de insonorizare?

B: Ştiu, lasă-mă, că asta mă stresează când merg tare, că nu are sunet sportiv. Nici la A3 nu e sportiv, dar se aude agreabil, recunosc.

A: Dar direcţia ţi-a plăcut în A3? E cam la fel ca feedback, doar tăria putea fi mai bună în regim agresiv.

B: Da, e o evoluţie, clar. Dar la capitolul suspensie tot BMW-ul rămâne peste. Compromisul dintre confort şi stabilitate e pur şi simplu mai bun.

A: Hai să nu exagerăm, că nu sunt diferenţe de la cer la pământ! Pe viraje rapide şi pe şoselele astea româneşti, Seria 1 are un mic avantaj, dar să nu uităm că A3 e germană şi la ce crezi că se aşteaptă fanii maşinilor nemţeşti? La confort de franţuzoaice?

B: Ok, nu-ţi rupe spatele şi e ok în general, dar zi şi mie, nu-i aşa că ţi-a plăcut să „te dai” cu Seria 1? Hai, recunoaşte! :)

A: Da, e mai fain, mai ales pe modul Sport+, unde DSC-ul e mai permisiv, iar în viraje simţi cum fuge puţin spatele maşinii, iar roţile scârţâie. Eh, stimă pentru tracţiunea spate! Dar, repet, crezi că în fiecare minut vreau să „mă dau” cu maşina?

B: Mda, tu eşti mai pragmatic din fire, bag seama. Ceea ce nu-i rău, că A3-ul ăsta mi-a inspirat în fiecare moment seriozitate şi competenţă. Nu prea înţeleg cum de s-au strecurat şi puţină pasiune, şi plăcerea de a conduce...

A: Păi dacă asta vor clienţii. Echilibru, tată, asta e cheia succesului!

B: Poate asta e cheia succesului vostru. La BMW, succesul ţine de imaginea de „bad boy” şi de faptul că e diferit încăpăţânându-se să rămână fidel tracţiunii spate.

A: Ce-ar fi să tragem linie şi să vedem care maşină e mai bună?

B: Da, hai să terminăm cu asta, că rămâne Oraan fără neuroni în curând! :)

A: Deci A3-ul arată mai bine, da?

B: Hai că eşti subiectiv..., dar n-am cum să te contrazic decât cu jumătate de gură. Cred că, dacă am compara Seria 1 cu pachet M Sport şi A3 cu pachet S-Line, situaţia ar fi cam egală.

A: Mă rog... La interior, A3-ul stă mai bine la calitate şi la spaţiu, right?

B: Exagerezi, pentru cine îşi cumpără o maşină din asta, diferenţele sunt mult prea mici să conteze. Uite, iDrive-ul e mai mişto decât MMI-ul, dar eu nu îţi scot ochii cu asta. :)

A: Bine, mă, hai să fiu gentleman! La cum merg maşinile, aş zice fifty-fifty: Seria 1 e mai fun în regim sportiv, dar A3 e mai relaxant în general. Ce zici?

B: Mai degrabă 60-40 pentru BMW. :)

A: Parc-ai fi copil mic... Dar uite unde te fac: la preţ şi consum! A3-ul TDI e mai ieftin cu aproape 500 de euro şi mai economic cu 0,3 litri la sută!

B: Acum cine e copil? :-)) Crezi că astea sunt valori care să conteze aşa mult pentru clientelă? Aşa te iau şi eu că DSG-ul e 2.500 de euro şi are numai şase trepte, pe când automata de la BMW are opt trepte, un stick mult mai cool şi e numai 2.240 de euro.

A: Adică? Şi ce vrei să spui? Că Seria 1 e mai bun decât A3? NEVER!

B: Băiatu’, nu ştii ce vorbeşti! Hai să-ţi explic mai bărbăteşte ce şi cum...

[moment în care, de-a dreptul exasperat, am dat „shut down” celor două personalităţi, am declarat meci fără învingător şi mi-am pus nişte muzică de relaxare şi masaj pentru neuroni]

 

SPECIFICAŢII TEHNICE

Audi A3 2.0 TDI

Motor: diesel, 1.968 cmc

Putere: 150 CP/3.500-4.000 rpm

Cuplu maxim: 320 Nm/1.750-3.000 rpm

Cutie viteze: manuală, 6 trepte

Viteză maximă: 216 km/h

Demaraj 0-100 km/h: 8,6 secunde

Consum mediu: 4,1 litri/100 km

Preţ de bază: 27.620 de euro (TVA inclus)

 

BMW 118d

Motor: diesel, 1.995 cmc

Putere: 143 CP/4.000 rpm

Cuplu maxim: 320 Nm/1.750 - 2.500 rpm

Cutie viteze: manuală, 6 trepte

Viteză maximă: 212 km/h

Demaraj 0-100 km/h: 8,9 secunde

Consum mediu: 4,4 litri/100 km

Preţ de bază: 28.086 de euro (TVA inclus)

 

TEST COMPARATIV publicat în Revista ProMotor numărul 97 (noiembrie 2012)