Can-Am Spyder

Autor: Oraan Mărculescu 30 sept. 2009 Teste speciale

Cei care au mai utilizat scutere sau motociclete vor găsi
uşor ciudată poziţia frânei – care acţionează toate cele trei roţi
-, la picior, sub formă de pedală pe partea dreaptă, la fel ca la
unele ATV-uri. Frâna de staţionare este tot la picior, pe partea
stângă. Acceleraţia se află la ghidon, la fel ca la motociclete, pe
partea dreaptă.

Can-Am Spyder este echipat cu ABS şi cu un fel de control al
tracţiunii care întrerupe alimentarea atunci când roata spate
pierde aderenţa. Sunetul motorului este absolut fenomenal şi
imediat ce porneşti ai o senzaţie de siguranţă maximă, iar
adrenalina care începe să-ţi umple corpul îţi dictează să
accelerezi continuu. În viraje, Spyder se înclină foarte puţin şi,
după ce te obişnuieşti cu comenzile, începi să pluteşti pe
circuit.

Atenţie, dacă vă cumpăraţi aşa ceva, mergeţi la Amckart sau pe
orice alt circuit şi obişnuiţi-vă cu Spyder-ul, deoarece este
foarte rapid şi o greşeală sau o sperietură în trafic poate fi
fatală, mai ales dacă este pentru prima oară când circulaţi cu ceva
ce are mai puţin de patru roţi.

Doar 4,2 secunde sunt necesare pentru ca Spyder să atingă 100 km/h,
iar viteza maximă este de 200 km/h. Reprizele sunt fenomenale, iar
transmisia secvenţială schimbă rapoartele extrem de rapid. La
fiecare retrogradare, turaţia este automat crescută, iar sunetul
produs de Spyder în clipele de frânare cu retrogradare înainte de
un viraj îţi va lua minţile.

Dacă accelerezi prea tare la ieşirea din curbă, controlul
tracţiunii intervine imediat şi nu trebuie să te sperii. Există şi
un fenomen de subvirare care apare dacă intri foarte rapid într-un
viraj strâns, dar vă sfătuiesc să îl experimentaţi doar pe un
circuit cu viraje foarte strânse, unde poate fi controlat simplu,
prin reducerea acceleraţiei.

Un Can-Am Spyder cu transmisie secvenţială costă acum aproximativ
15.000 de euro, iar unul cu cutie de viteze manuală 12.000 de euro.
Contează şi culoarea, unul gri fiind mai ieftin decât unul roşu sau
galben.

Sincer, sfatul meu este să cumpăraţi unul gri şi secvenţial cu
evacuarea sport, disponibilă opţional. Restul nu mai contează,
pentru că senzaţii de forţă şi libertate cum îţi oferă Spyder cu
permis de categoria B în buzunar nu mai poţi trăi decât într-un
Ariel Atom, care costă de cinci ori mai mult.

Într-o
dimineaţă extrem de călduroasă, mi-am ridicat gulerul tricoului
polo şi am pornit spre Amckart. Din păcate cei de la Euro Nautica
nu ne vor lăsa să ducem Spyderul prin oraş mai ales la o oră de
vârf. „Trebuie să te obişnuieşti cu el!”, spuneau, iar eu mă
gândeam ce mare obişnuinţă e necesară pentru o „chestie” cu trei
roţi aflată la graniţa dintre un scuter, o motocicletă şi un
smart.

Brabus.Spuneam „scuter” pentru că, pentru mine, a te deplasa prin
oraş cu orice seamănă a motocicletă, a triciclu sau a quad este
echivalentul ideii de scuter, adică, ajungi pe ea la destinaţie
mult mai repede decât ai reuşi să faci asta cu o maşină.

Imediat ce am ajuns la Amckart şi mi-au adus Spyderul, am înţeles
însă de ce nu trebuie să rostesc cuvântul „scuter” lângă creaţia
asta. Gulerul mi s-a înmuiat imediat şi, începând să studiez atent
detaliile lui Can-Am Spyder, mi-am dat seama de ce aveam nevoie de
circuit.

Acest triciclu supersport este de fapt o motocicletă în toată
regula căreia i-au montat două roţi pe puntea faţă. Sau un
snowmobil cu roţi. Sau un quad căruia i-au montat partea din spate
a unei motociclete supersport. Sau un skijet cu trei roţi.

Toatea astea îţi trec prin minte când te urci în şa şi o parte a
creierului tău începe să-ţi contrazică gândurile care îţi spun că
te vei face praf în primul viraj în care vei intra cu viteză pentru
că te simţi foarte în siguranţă.


Can-Am Spyder este construit pe un cadru ultrauşor din oţel, iar
configuraţia suspensiilor vine din cele două lumi care se contopesc
în creaţia aceasta: auto şi moto. Suspensia spate este formată
dintr-un amortizor monoshock ajustabil, legat la un braţ oscilant
tradiţional, de motocicletă. În faţă, cele două roţi sunt legate de
şasiu printr-o suspensie cu braţe duble.

Motorul este un Rotax de un litru cu doi cilindri în V şi două axe
cu came, răcit cu lichid. Produce o putere de 106 cai, asta în
condiţiile în care greutatea la gol a lui Can-Am Spyder este de
doar 316 kg.

Asta înseamnă că, odată urcat pe el, aveam împreună aproape 400 kg.
Pentru că poate fi condus cu permisul de categoria B, Spyder este o
jucărie care poate fi achiziţionată de oricine. Marele avantaj este
că poţi opta pentru o versiune cu transmisie secvenţială cu cinci
rapoarte.

În cazul acesteia nu există ambreiaj, iar treptele se schimbă de
sub maneta din stânga a ghidonului, dintr-o padelă +/-, pe care o
acţionezi cu degetul arătător pentru retrogradare şi cu cel mare
pentru minus.

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide