ProMotor a fost invitat în Stuttgart pentru prezentarea noului camion Mercedes Atego Hibrid, unde am fost gratulaţi cu o vizită la cel mai mare showroom Mercedes de camioane din lume.

Reducerea costurilor de deplasare, în acest caz, detransport al mărfurilor din punctul A în punctul B, areprezentat întotdeauna călcâiul lui Ahile pentru transportatori.Ca în orice afacere, obţinerea unui profi cât mai mare esteprincipalul ţel de urmărit. De-a lungul timpului constructorii decamioane au urmat dezvoltarea tehnologică şi au reuşit să aducă pepiaţă camioane din ce în ce mai performante, capabile de consumurifoarte reduse de carburant.

Mercedes Benz ridică un pic mai sus ştacheta consumuluiredus de carburant prin introducerea noului camion de 12 tone,Mercedes Atego Hibrid, primul camion cu propulsie hibridă dinEuropa. După cum îi spune şi numele, Atego hibrid esteechipat cu un sistem hibrid de propulsie. Mai precis constructorulgerman a "inserat" în lanţul cinematic de transmisie un motorelectric. Alimentarea motorului electric se face prin intermediulunui pachet de baterii care se autoîncarcă în momentele de frânaresau de coborâre a unei pante.

Cea mai mare prolemă, în cazul camioanelor, sunt elementeleauxiliare, precum compresorul de aer comprimat, necesar sistemuluide frânare, sistemul hidraulic de acţionare a direcţiei, etc. carefac practic imposibil în acest moment propulsarea unui camionstrict electric, fiind necesară angranarea acestor sisteme tottimpul. Pentru a exemplifica aceste aspecte, cei de la Mercedes aucalculat ceea ce ar însemna utilizarea strictă a propulsieielectice.

Pentru un camion de 12 tone care ar trebui să sedeplaseze pe o distanţă de 500 de km, ar fi necesar un pachet debaterii de 2,6 metri cubi care ar cântări 5,2 tone. Situaţia secomplică foarte mult în cazul unui camion de 40 de tone care artrebui să parcurgă o distanţă de 3.000 de km. În acest caz estenecesar un pachet de baterii de 26 metri cubi având o greutate deaproximativ 52 de tone.

Din demonstraţie reiese clar că nu se poate obţine, cel puţin înmomentul de faţă, un camion strict electric. De aceea, ingineriicare s-au ocupat de dezvoltarea lui Atego Hibrid, au pus la punctun sistem de compromis, care permite rularea strict electrică pânăla viteze de aproximativ 30 km/h şi asta în funţie de pantacarosabilului, iar în momentele de acceleraţie sau de urcare uneipante cele două motoare funcţionează în tandem. După cum ammenţionat, bateriile se reîncarcă prin recuperarea energie lafrânare sau atunci când nu se mai acţionează pedala de acceleraţie,cum ar fi în momentul coborârii unei pante. De notat estefaptul că bateriile se încarcă foarte rapid şi, bineînţeles, sedescarcă în aceleaşi condiţii.

Pentru a duce şi mai departe consumul redus de carburant, ceeace împlică reducerea noxelor poluante eliminate în atmosferă, darşi a particulelor rezultate în urma arderii motorinei, ceide la Mercedes au echipat Mercedes Atego Hibrid cu sistemulstart/stop.

În principiu funcţionarea acestui sistem este similar cu cel depe maşinile mici. Odată activat sistemul, în timpul staţionăriicamionului la semafor, motorul este oprit şi reporneşte odată cueliberarea pedalei de frână.

Diferenţa majoră între sistemul Start/Stop de pe Ategoşi celelalte sisteme care echipează maşinile mici este cămotorul are nevoie să atingă o anumită temperatură pentru casistemul să se apuce de "lucru".

Dintre toate aceste aspecte reiese faptul că Mercedes AtegoHibrid de 12 tone este foarte eficient pe distanţe scurte, maiprecis este destinat distribuţiei de marfă în marile oraşe alelumii. Faptul că Atego este echipat cu propulsie hibridă şi caurmare a acestui fapt sunt reduse semnificativ particulele dar şiemisiile de CO2, maşina poate să pătrundă în zonele centrale acolounde este interzisă circulaţia maşinilor poluante, cum ar fi înAnglia.

Din punct de vedere al specificaţiilor, Mercedes Atego Hibrideste echipat cu un propulsor diesel în patru cilindrii caredezvoltă 220 CP şi un cuplu motor de 810 Nm cuplat la ocutie automată cu şase trepte de viteză. Iar sistemul hibridparalel este compus dintr-un motor electric de 60 CP şi 420 Nmalimentat de o baterie litiu-ion de 2kWh şi 340 V. Toatăacestă combinaţie de inginerie şi tehnologie are ca rezultatreducerea consumului de carburant cu 10-15%, ceea ce face ca AtegoHibrid să consume undeva în jur de 24 de litri/100 km şi, înmaterie de camioane, asta înseamnă puţin, mai ales în mediulurban.

Preţul de bază pentru noul Mercedes Atego estede aproximativ 60.000 de euro. Pentru această sumă maşina esteechipată cu cutie automată cu şase rapoarte, sistem Start/Stop,retarder magnetic permanent şi o caroserie specifică necesităţilorsolicitantului. Dacă clientul îşi doreşte şi sistemul hibrid maitrebuie să scoată din buzunar încă 45.000 de euro. În cazulachiziţionării sistemului hibrid, acesta va dispune de 3 ani degaranţie, acoperind toate componentele acestuia.

Citeşte mai departe în pagina următoare »