O zi în mijlocul universului BMW M

Nemţii de la BMW m-au chemat, alături de alţi cinci jurnalişti auto din România, să experimentez pe propria piele gama lor de modele sportive. Îţi povestesc mai jos cum a fost să conduc (aproape) toate modelele M într-o singură zi.

O zi în mijlocul universului BMW M O zi în mijlocul universului BMW M

E-mailul primit de la BMW suna cam aşa: „vă invităm să petreceţi o zi alături de modelele din gama BMW M, în Polonia”. Tu cum ai fi răspuns la această invitaţie? Căci eu am trimis imediat un „da” hotărât.

După un zbor până la Poznan, via Munchen, şi un drum de vreo 40 de minute cu taxiul, am ajuns la un fost aeroport militar care acum joacă rolul unui aerodrom civil, dar şi a unui circuit de teste. Aici am primit o scurtă descriere pentru ce urma să se întâmple, iar apoi am fost împărţiţi în echipe de câte patru persoane, câte doi într-o maşină.

Fireşte, nu am putut ignora armata de modele M care aştepta cuminte în parcarea din faţa clădirii administrative, iar organizatorii ştiau asta, fiindcă prezentarea a durat foarte puţin, astfel că am aterizat într-un BMW M3 în doi timpi şi trei mişcări.

Instructorul ne-a dus în zona în care urma să facem drifturi controlate pe o suprafaţă umedă în formă de cerc. Zis şi făcut. Prima dată cu M3-ul, iar apoi cu un M135i, câte cinci minute cu fiecare – suficient ca să te bucuri de putere, dar prea puţin ca să te înveţi cu animalul care abia aşteaptă să îşi arate colţii dacă îl calci pe coadă.

Cei de la BMW au pregătit patru exerciţii în total pentru jurnalişti, dintre care două pentru distracţie şi două pentru învăţat lucruri noi.

După derapajele controlate pe suprafaţă umedă, cel de-al doilea exerciţiu de învăţare m-a pus faţă în faţă cu un circuit pe care mă aşteptau câteva capcane ascunse – obstacole care ieşeau din drum (şi pe care trebuia să le evit) şi o platformă care destabiliza puntea din spate a maşinii ca să simuleze ruperea bruscă a aderenţei. Bineînţeles, toate acestea s-au întâmplat pe asfalt udat din belşug cu apă, aşa că supravirările şi subvirările au fost pe ordinea zilei – o dată cu M6 Coupe şi o dată cu noul X6M.

Cât despre distracţie, organizatorii s-au gândit că n-ar fi rău dacă am parcurge un traseu desenat pe aerodrom, cu viraje strânse, slalom şi o dreaptă pe care am depăşit destul de uşor 250 km/h. Şi n-a fost rău, evident, doar că abia am gustat din desertul extrem de delicios care mi s-a pus în faţă – câte un singur tur cu M4, M6 Coupe, X6M şi M235i xDrive.

Ziua s-a încheiat cu o plimbare prin zona rurală a Poloniei, la volanul unui M6 Gran Coupe, iar apoi cu noul X5M, un SUV despre care nu pot să spun decât că e o adevărată centrală de putere – foarte mare, foarte rapid şi surprinzător de confortabil.

Câteva cuvinte despre fiecare maşină în parte

BMW M135i

O jucărie pentru oameni mari, care ridică foarte sus limitele cunoscute ale unui hot hatch. Pus în mişcare de un propulsor pe benzină de 3,0 litri care dezvoltă nu mai puţin de 326 CP trimişi către puntea din spate, poţi să fii sigur că o să te distrezi pe cinste, indiferent de peisaj. A fost maşina pe care am ales-o pentru competiţia de drifturi pe ud, în ciuda ampatamentului mai mic decât al unui M3, şi s-a descurcat foarte bine, deşi am fost pus imediat la respect de unul dintre jurnaliştii cehi prezenţi, care a ales să îşi încerce norocul la volanul marelui M3.

E compact, foarte rapid şi foarte agil.

BMW M235i xDrive

Fratele coupe al lui M135i, cu plusul tracţiunii integrale xDrive, care te face să te simţi ca într-un tren ce nu va deraia niciodată. Pe circuit se simte ca acasă, deşi – pentru prima dată – sunt de părere că şasiul unui Seria 2 ar putea să pună pe pământ mai multă putere decât cei 326 CP pe care îi are un M235i. Nu-mi rămâne decât să sper că nemţii vor scoate din mânecă un as care se numeşte M2.

BMW M3 şi M4

Oricât de mult mi-ar plăcea generaţia anterioară a M3-ului (E92, cu V8 de 4,0 litri), trebuie să recunosc că noile M3 şi M4 sunt mai rapide. Sigur, nu sună la fel de bine ca vechiul V8, oricât de mult ar încerca nemţii să înduplece urechile celor din interior cu ajutorul sistemului audio, dar Doamne cât bine merg! A fost pentru a doua oară când am mers cu un M4 pe circuit şi mi s-a reconfirmat, practic, că maşina asta are nevoie doar de un roll cage ca să fie pregătită pentru curse. 3,0 litri, 431 CP, tracţiune spate şi o transmisie automată perfectă.

Cât despre M3, cred că e una dintre berlinele supreme – spaţioasă, suficient de confortabilă, fulgerător de rapidă şi pregătită oricând pentru un tur de circuit (atâta vreme cât ai anvelopele potrivite).

BMW M6 Coupe şi M6 Gran Coupe

Cu Seria 6 Gran Coupe facelift am mers deja prin România, însă în varianta 640d. Am spus despre el că e un devorator de kilometri, iar în cazul lui M6 Gran Coupe nu pot să zic decât că dacă ar avea gură, ar deschide-o o singură dată şi ar înfuleca tot drumul care te aşteaptă înainte.

Varianta coupe e la fel, doar că se simte puţin mai zveltă la drum lung şi, evident, nu e la fel de încăpătoare în interior. Pe circuit nu se apropie de precizia unui M4, iar greutatea mai mare cu vreo 300 kg este unul dintre principalii vinovaţi, dar când auzi V8-ul de 4,4 litri de sub capotă uiţi de timpul de pe cronometru. 560 CP, tracţiune spate şi cutie automată – o combinaţie numai bună pentru a traversa continente mai repede decât prevede legea.

BMW X5M şi X6M

Noile SUV-uri sportive (sau SAV şi SAC, după cum spun cei de la BMW) m-au impresionat cel mai mult. Cu X5M am cutreierat pentru câteva minute bune zona rurală a Poloniei, unde gropile şi plombele imperfect din asfalt sunt la ordinea zilei. Dar, chiar şi aşa, am mers în modul Sport+, care întăreşte suspensia, şi am rămas cu impresia că aş putea să fac câteva sute bune de kilometri pe acele drumuri, fără să am grija durerilor de spate.

Pe circuit am încercat noul X6M – o brută uriaşă, care cântăreşte aproape 2,3 tone, dar care totuşi accelerează de la zero până la 100 km/h în 4,2 secunde. Cei 575 CP te fac să te simţi invincibil, în vreme ce sistemul de tracţiune integrală xDrive se asigură că nu o să faci parte din peisaj prea curând.

Câteva cuvinte despre BMW M

Divizia M de la BMW a fost înfiinţată în 1972, primul model de serie (M1) fiind lansat în 1978. De-a lungul anilor, divizia Motorsport de la BMW a adunat în palmares multiple victorii în cursele pe circuit, marele campion fiind legendarul M3 E30, care a intrat în producţia de serie în 1986.

În prezent, BMW M oferă trei tipuri de vehicule şi accesorii: modele M (M3, M4, M5, M6, X5M şi X6M), modele M Performance (M135i, M235i, M550d, X5 M50d şi X6 M50d) şi accesorii M Performance (kituri aerodinamice pentru modele obişnuite BMW, precum şi pentru modelele M).