ROADTRIP Renault Captur XMOD: Bucureşti, port la Dunăre

Autor: Adrian Mihălţianu 14 iul. 2015 Teste speciale

Am avut plăcerea de a mă descurca prin oraş, timp de o lună, cu un Renault Captur. Spun „plăcerea”, pentru că maşinuţa asta m-a dus fără să crâcnească printr-o sumedenie de cotloane urbane, care mai de care mai ascuns – de mult nu m-am mai agitat atât prin Bucureşti, doar pentru că mi-am permis – cu o maşină care consumă doar 5.9 l/100 km în mod urban, cum să nu faci asta?! În plus, faptul că versiunea testată, Captur XMOD 90 CP EDC era dotată cu transmisie EDC cu dublu ambreiaj, a făcut ca rulajul urban să fie executat în cel mai deplin zen posibil – având în vedere şi consumul ridicol de mic, toate dezavantajele pe care le ţineai minte de la bunicul cu privire la transmisiile automate dispar.

Nu sunt palmieri, dar ar putea fi. E cald rău aici vara!

Totuşi, la un final de săptămână am hotărât că trebuie să ies din oraş. Iar dacă arătosul francez susţine că e crossover şi că poate duce şi drumuri grele, l-am dus într-o zonă care arată a decor de film post-apocaliptic, iar asta nu de ieri, de azi, ci de vreo 25 de ani: portul ceauşist de la Argeş. Construit în proporţie de 70% înainte de 1990, canalul Argeş – Dunăre trebuia să fie legătura Bucureştiului cu Dunărea, iar de aici cu traficul fluvial care duce atât în inima Europei, cât şi în Marea Neagră. Azi, din păcate, e doar o imensă zonă părăsită, care arată ca după o explozie atomică.

Linişte şi pace, la doar câţiva kilometri de Bucureşti. Aici trebuia să fie un imens lac, ca port pentru nave de tot felul

În mod normal, n-ar trebui să recomand nimănui o călătorie aici – am revenit cu Capturul prăfuit până în cele mai mici cotloane, iar peisajul e unul absolut dezolant – cât vezi cu ochii, un deşert de betoane, cele care au mai rămas după marele jaf postdecembrist. Dar o recomand, fie şi pentru a vedea cu ochii voştri cum arată o investiţie megalomană tipică vremurilor ceauşiste – una care ar putea, ce-i drept, să fie dusă la bun sfârşit cu bani capitalişti, dar doar în cadrul unui proiect care să activeze nu doar zona industrială şi de comerţ, aşa cum e gândit chiar şi acum proiectul (ar deveni inutil imediat ce sunt gata autostrăzile), ci mai degrabă una de agrement şi de turism.

Pentru că, privind spre Argeşul care curge destul de vijelios aici, precum şi peste stufărişul care şi-a revendicat locul peste betoanele comuniste (zona e plină şi de păsări şi de alte animale specifice mai degrabă Deltei), nu m-am putut împiedica a mă întreba câte mii de bucureşteni n-ar veni aici în weekend dacă toată zona ar fi transformată într-un imens parc, cu un port plin de nave de croazieră venite de pe Dunăre, cu un sat de vacanţă lângă el, precum şi cu trasee destinate bicicliştilor şi familiştilor care vor să respire ceva aer curat chiar lângă oraş.

Faleza e gata de 25 de ani, dar râul Argeş îşi vede de ale lui în dreapta, în locul unde trebuia să fie portul

Până atunci, m-am distrat în pustietatea aia cu Extended Grip-ul, adică sistemul care încearcă să simuleze comportamentul unei tracţiuni integrale, reglând, prin răspunsul motorului şi al frânelor, alunecarea roţilor din faţă atunci când dau de teren mai dificil (nisip, noroi etc.). Evident, pentru ca să funcţioneze cum trebuie, are nevoie de anvelope Mud & Snow, altfel geaba chichirez gâlceava. Norii de praf stârniţi în jur de jucăria asta în condiţii de deplină siguranţă mi-au demonstrat că nu ai da banii degeaba pe versiunea XMOD – ai o stabilitate mai mare datorată faptului că puntea faţă nu rupe aderenţa la manevre bruşte, iar atunci când te apuci să urci nişte rampe cu nisip, alunecarea roţilor este prevenită de maşină, astfel încât urci fără să turezi excesiv motorul.

Babalele aşteaptă de 25 de ani să fie legată măcar o parâmă de ele. Deocamdată doar visează la iahturile care ar veni aici

Evident, Extended Grip nu înlocuieşte pe deplin tracţiunea integrală, aşa că nu vei băga maşina asta la noroi mare (nici garda la sol nu îţi permite), dar te va scoate în 90% dintre situaţiile în care ai putea fi pus cu acest mini-SUV urban – zăpada căzută peste noapte, drumuri de ţară, şantiere post-apocaliptice… În mod implicit, rulezi în modul ROAD, în care ai un simplu SUV cu tracţiune faţă. Dar la viteze mai mici de 40 km/h, poţi activa modul LOOSE GROUND, care preia controlul asupra cuplului motor şi frânelor, sau, dacă eşti în stare, modul EXPERT, în care maşina controlează frânele iar tu te joci cu acceleraţia. Rezultatul este că te poţi juca cu maşina asta prin praf şi pe lângă drum, fără să simţi neapărat nevoia de tracţiune integrală. Dar nu foarte departe de drum, da?

Totuşi, nu-ţi prea vine să strici jantele astea prin pietriş. Distracţie fie, dar în incintă..

În fine, XMOD mai aduce cu sine jantele alea absolut demenţiale, de 17 inci, precum şi protecţiile faţă-spate care arată excelent pe maşină. Nu pot spune la fel despre plasticele glossy de la interior, pe care se văd imediat urmele sau praful.

Un Renault Captur XMOD costă circa 19.350 de euro în versiunea 90 CP EDC (recomandată de noi), sau 18.800 în versiunea 110 CP Energy, ambele motoare fiind 1.5 turbodiesel. Terminarea portului Bucureştilor ar costa câteva sute de milioane de euro spre un miliard, cu toată infrastructura din jur, dar ar permite rute de transport de marfă mai ieftine, cât mai ales bucureştenilor (şi nu numai lor) să se distreze în weekend cel puţin tot la fel de mult cât m-am distrat eu cu Capturul ăsta mic.

Cine ştie, poate Portul Bucureştilor va mai avea o şansă? Vizitaţi-l şi voi şi mai vedem!

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide