Maşinile ciudate din Europa de Est – GALERIE FOTO

Autor: Marius Vișan 27 dec. 2018 Dosar & Analize

În perioada comunistă, companiile auto din Europa de Est şi Rusia aveau o politică limitată în privinţa maşinilor pe care le produceau. Însă chiar şi aşa, ţările din aceasta zona au reuşit să producă maşini interesante, care aduceau ceva nou la capitolele confort şi fiabilitate, la acele vremuri. Britaniicii în schimb priveau cu alţi ochii maşinile din această parte a lumii. Autocar.co.uk a făcut un top cu cele mai ciudate maşini produse în Europa de Est. Printre ele se află Dacia şi Oltcit. 

Tatra 603

Producţia a început în 1956, în regiunea Koprivnice, Cehia, şi de-a lungul anilor, compania a produs trei versiuni diferite ale masinii: T603, T 2-603 şi T 3-603. Ultimul exemplar al modelului a fost produs în 1975. Se spune că maşina a fost proiectată în secret de către Guvern. În decursul timpului economia ţării a fost supusă unor regulamente care au decis că Tatra să producă numai camioane, autoturismele de lux urmând să fie importate din URSS. Aproximativ o treime din modelele 603 au fost exportate în unele ţări din Europa Centrală şi de Est, precum şi în Cuba şi China. Se crede că însuşi preşedintele cubanez Fidel Castro a avut un T603 alb dotat cu aer condiţionat.

Skoda 1000 MB

Skoda 1000 MB este o maşină produsă în Cehoslovacia care avea motorul din aluminiu de 37 de CP poziţionat în spate, la fel şi tracţiunea. Modelul a fost lansat în 1964, s-a produs într-un număr de 443.000 de unităţi, iar producţia a încetat în 1969. Acesta s-a exportat chiar şi pe pieţe îndepărtate ca Australia sau Noua Zeelandă. 

Trabant 601

Marca Trabant a fost produsă în Republica Democrată Germană în perioada 1957 – 1991. În total au fost produse 3.051.385 de unităţi. În anii 1950, după naţionalizarea fabricii de automobile Auto-Union din Saxonia, guvernul comunist din RDG a hotărât fabricarea de automobile. Scopul era crearea de noi locuri de muncă şi de a crea o maşină care să poată concura cu VW-ul fabricat în RFG care se bucura de un mare succes pe piaţa internaţională.La Trabant se întâlneşte pentru prima dată motorul răcit forţat cu aer – un motor în doi timpi cu doi cilindri de 18CP. Consum de carburant era de 3.5l/100 km. Un lucru neobişnuit era fapul că benzina din rezervor era combinată cu uleiul, şi nu se putea separat ca le celelalte maşini.  În 1989, când a ieşit din producţie, era echipat cu un motor de 600 cmc care dezvolta 26 de cai-putere.

Dacia 1300


Dacia 1300 este un autoturism de familie fabricat de compania Dacia între anii 1969 şi 1984. Acesta a apărut în urma licenţei obţinută de la compania franceză Renault, intrând în producţie în august 1969 şi având la bază modelul Renault 12. La acea vreme modelul avea un aspect modern şi economic. Iniţial, modelul dispunea de o singură caroserie berlină cu 4 uşi şi 5 locuri. Blocul motopropulsor avea capacitatea cilindrică de 1.289 cmc ce dezvolta 54 de cai putere, o viteză maximă de 144 km/h şi consumul de 7,0 litri. 

Între anii 1970-1980, Dacia dezvoltă o intreagă gamă de modele care va cuprinde mai multe tipuri de vehicule destinate transportului de persoane, dar şi utilitare. Automobile Dacia continuă autonom producţia de autoturisme derivate din gama Renault 12 şi după anul 1978. În 1970 sunt lansate trei variante de echipare pentru modelul 1300: Standard, Lux, Lux Super 1301 (model destinat numai folosirii ca maşină de serviciu a Partidului Comunist Român şi Securităţii).

Lada Niva

Lada Niva, o creaţie rusească, construită să reziste în cele mai dure locuri. Maşina se fabrică încă din anul 1977. Automobilul are 4×4 cu tracţiune permanentă, folosită la acea data doar de câteva modele din lume, cum ar fi Range Rover. Maşina avea cutie de viteze cu 5 trepte şi reductor, diferenţial spate blocabil pentru o mai bună aderenţă pe teren alunecos. Niva înseamnă în limba rusă “câmp” însă maşina 4×4 trebuia să fie universală.

Oltcit

Oltcit a fost o marcă de automobile produse în România, în perioada 1981 – 1995. Oltcit Craiova a apărut în urma unui parteneriat între autorităţile de stat române şi Citroën. În fabrica din Craiova s-au produs patru versiuni: Special – echipat cu motorul de Visa şi LNA, de 652 cm³; Club – motor de 1129 cm cubi şi o cutie în 4 trepte. Club 12 TRS – dotat iniţal cu un motor de 1200 cm³, dar a fost înlocuit cu un motor de 1299 cm³ şi o cutie de viteze în 5 trepte, şi Club 12 CS – disponibil din 1993, camionetă cu două locuri; motor de 1299 cm³ şi o cutie de viteze în 5 trepte.

Dacia MD87

Dacia MD87 a fost un automobil special gândit pentru competiţiile sportive, fiind făcută, aşa cum îi zice şi numele, în anul 1987. Au fost realizate două versiuni, una cu faruri normale de Dacia 1310 şi una cu faruri escamotabile.

 

Urmărește Promotor.ro pe Google News


Marius Vișan
Marius Vișan
Marius Vișan a poposit în lumea auto în anul 2015, însă cu jurnalismul online este familiarizat încă din anul 2006 când a început cursurile Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării. Contactul cu mașinile l-a luat la vârsta de 18 ani, odată cu obținerea permisului auto. Pasiunea ... citește mai mult
Visan Marian
Visan Marian
Începând cu anul 2015, Marian Vișan s-a implicat în domeniul auto, însă experiența sa în jurnalismul online începe din 2006, în timpul studiilor la Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. La vârsta de 18 ani a început să se familiarizeze cu mașinile odată cu obținerea permisului ... citește mai mult

Comentarii
Inchide