Primele detalii despre noul sistem Audi e-tron quattro

Viitorul sună e-tron la Audi. Dacă până acum ”quattro” era sinonimul siguranţei pe patru roţi, de acum încolo ”e-tron quattro” va reprezenta siguranţa asociată cu ecologia. Iată primele detalii despre sistemul care va echipa maşinile de serie Audi e-tron quattro.

Primele detalii despre noul sistem Audi e-tron quattro Primele detalii despre noul sistem Audi e-tron quattro

Sistemul de tracţiune integrală quattro asociat cu motoare electrice poate fi numit un sistem de tracţiune integrală... hibrid. Prima oară când Audi ne-a arătat o maşină dotată cu aşa ceva a fost la Salonul Auto Tokyo 2007, pe conceptul bazat pe micul Audi A1, şi anume Metroproject Quattro Concept.

Conceptul de atunci venea cu un sistem de propulsie inedit: un motor turbo de 1,4 litri şi 150 CP punea în mişcare roţile din faţă, iar pe puntea spate era montat un motor electric, care intra în funcţiune ca suport pentru motorul termic, în situaţiile care cereau mai multă putere.

De atunci, Audi ne-a gratulat cu mai multe concepte având indicativul e-tron: Audi R8 e-tron la Salonul Auto Frankfurt 2009, Audi e-tron la Salonul Auto Detroit 2010, Audi A1 e-tron la Salonul Auto Geneva 2010 sau Audi e-tron Spyder la Salonul Auto Paris 2010.

Ce înseamnă, totuşi, e-tron quattro pe o maşină Audi de serie? Ei bine, este vorba despre combinarea unui motor termic şi a două motoare electrice, asociate cu o cutie de viteze special concepută pentru a deservi transmiterea variabilă a puterii pe cele două punţi, tot pachetul fiind controlat de un software sofisticat.

Primul model de preserie este un Audi A5 2.0 TFSI quattro, care a suferit câteva modificări tehnice. Cardanul pentru transmiterea puterii la puntea spate a fost eliminat, iar tunelul central este acum utilizat pentru pachetul de baterii litiu-ion. Acestea sunt, în mod normal, încărcate de motorul termic, dar beneficiază şi de funcţia plug-in, putând fi încărcate şi de la o sursă externă de curent.

Motorul termic este cel de pe versiunea normală Audi A5 2.0 TFSI (un patru cilindri turbo, de 2,0 litri şi 211 CP), însă acesta este acum asociat cu un motor electric suplimentar, de 33 kW (45 CP), plasat în compartimentul motor. Cutia de viteze Multitronic, cu 8 trepte, îi lasă locul acum unei complet noi cutii automate R-tronic, având 4 trepte şi dublu-ambreiaj.

Pe puntea spate regăsim al doilea motor electric, având o putere de 60 kW (81 CP). Când acesta funcţionează împreună cu motorul termic şi cel electric din faţă, maşina se poate baza pe o putere maximă de 320 CP. Opţional este oferit şi diferenţialul spate Sport, cu funcţie "torqu vectoring" (accelerează roata din exterior în viraj), inginerii promiţând că păstrarea traiectoriei în curbă şi manevrabilitatea sunt la cote chiar mai bune decât în cazul sistemului quattro clasic.

Ca peformanţe, în condiţiile maximului de 320 CP, acest Audi A5 e-tron quattro este capabil de un demaraj 0-100 km/h în doar 5,9 secunde (mai rapid cu 1 secundă decât un Audi A5 2.0 TFSI quattro Multitronic de serie şi, foarte important, cu doar 0,5 secunde mai puţin decât Audi S5). Viteza maximă se cifrează la 228 km/h.

Totuşi, chiar dacă performanţele dinamice sunt entuziasmante, consumul este principalul atu al acestei maşini. În primul rând, trebuie remarcat faptul că maşina poate funcţiona şi în regim strict electric, bateriile asigurând o autonomie maximă de 40 km, viteza maximă fiind limitată la 100 km/h.

În condiţii normale, motorul termic şi cele electrice funcţionează alternant, consumul mediu teoretic cifrându-se la valoarea de 2,7 litri/100 km, iar emisiile de CO2 ajung la 64 g/km (conform noilor standarde de măsurare, pentru maşinile hibrid plug-in). Avantajul prezenţei celui de-al doilea motor electric se reflectă în încărcarea mai eficientă a bateriilor în regim de decelerare, datorită unei mai bune recuperări a energiei.

Modelul de preserie Audi A5 e-tron quattro are o masă destul de scăzută, de 1,6 tone, cu doar 100 kg mai mult decât un A5 quattro de serie. Totuşi, secretul constă în utlizarea intensivă a aluminiului şi materialelor plastice ranforsate cu fibră de carbon, ceea ce, pentru moment, înseamnă costuri destul de mari, deci un preţ foarte mare raportat la un A5 normal.

Germanii speră ca, până în 2014, să rezolve problema preţului mai ridicat pentru noile modele de serie care vor beneficia de acest sistem e-tron quattro. Noul sistem e-tron quattro, în diverse versiuni de putere, va fi disponibil pe toate modelel din gama Audi, dar nu este gândit ca un înlocuitor pentru soluţia clasică de tracţiune integrală quattro, ci mai mult ca o ofertă care să diferenţieze clar constructorul german de concurenţă.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.