Studiu Bridgestone: cât creşte consumul dacă ai pneuri dezumflate

În 2010, Bridgestone a efectuat un studiu amplu în 9 ţări. În urma controlului a mai mult de 38.000 de maşini, s-a descoperit că trei sferturi dintre şoferi au pneurile dezumflate, ceea ce înseamnă 2 miliarde de litri de carburant duşi pe apa sâmbetei anual.

Cât de important este să ai pneurile umflate la presiunea nominală? Extrem de important, din cauza mai multor aspecte: securitatea rutieră e mai bună, consumul de combustibil e redus, iar uzura pneurilor este în limite normale. Totuşi, majoritatea covârşitoare a şoferilor din Europa nu acordă atenţie acestui "detaliu": presiunea în pneuri.

În 2010, în urma controlului efectuat pe mai mult de 38.000 de maşini din 9 ţări europene, cei de la Bridgestone au realizat un studiu referitor la consecinţele utilizării maşinii cu pneuri dezumflate. Pe lângă creşterea riscului de producere a accidentelor şi uzura prematură a pneurilor, o implicaţie foarte importantă ţine de creşterea consumului de carburant.

Astfel, în 2010 s-a ajuns la concluzia că 71% dintre şoferii europeni conduc maşini având pneurile umflate sub limita normală sau chiar dezumflate. Prin urmare, s-a calculat că, doar anul trecut, au fost consumaţi peste 2 miliarde de litri de carburant degeaba, iar emisiile de CO2 au fost cu 4,8 milioane de tone mai multe decât dacă pneurile ar fi fost umflate la presiunea nominală. Ceea ce înseamnă aproape 2 g/km emisii CO2 pentru fiecare maşină din Europa.

Făcând un calcul rapid, la nivel european s-au pierdut peste 2,5 miliarde de euro din această cauză - doar pentru că foarte mulţi şoferil nu îşi dau seama că pneurile pierd presiune în timp, fiind necesară umflarea acestora sau măcar verificarea presiunii periodic.

Ca să înţelegem mai bine efectele presiunii scăzute în pneu, trebuie ştiut că presiunea aerului din pneu are o influenţă foarte mare asupra rezistenţei acestuia la rulare. Practic, în funcţie de condiţiile de rulare şi de stilul de condus, rezistenţa la rulare a cauciucurilor unei maşini consumă între 18 şi 26% din puterea motorului. În traducere, aproape o cincime din combustibilul din rezervor este consumat doar pentru a contracara rezistenţa la rulare a roţilor!

Ceea ce, în condiţiile actuale de preţuri la combustibili, înseamnă că, dacă pneurile nu sunt umflate la presiunea nominală, pur şi simplu se cheltuiesc degeaba câteva zeci de bani la fiecare litru de benzină sau motorină - deci, la un plin, riscaţi să aruncaţi pe apa sâmbetei câţiva lei, doar pentru că nu aţi umflat roţile la presiunea nominală (vezi punctul 3 din articolul "10 sfaturi pentru un condus economic").

Inginerii Bridgestone au mai arătat că 7,5% dintre şoferi au presiunea în pneuri mai redusă cu peste 0,5 bar sub limita admisă, iar 0,5% dintre şoferi au presiunea în pneuri cu peste 0,75 bar mai mică decât limita normală, ceea ce sporeşte drastic riscul producerii accidentelor. De exemplu, în condiţii de carosabil ud, un pneu dezumflat va duce la apariţia fenomenului de acvaplanare (alunecarea roţii pe suprafaţa peliculei de apă) la o viteză cu 40% mai redusă - deci, cu roţile dezumflate, riscaţi să pierdeţi controlul maşinii pe ploaie chiar şi la 50-60 km/h.

Specialiştii Bridgestone recomandă verificarea cât mai des a presiunii în pneuri, ceea ce aduce, pe lângă o economie destul de importantă în buzunare, şi o reducere a poluării. De asemenea, ei recomandă şoferilor să aleagă noile game de pneuri ecologice ale constructorilor de anvelope (de exemplu, Bridgestone oferă noua familie de cauciucuri Ecopia), în paralel recomandând autorităţilor să ia măsuri mai severe împotriva celor cu pneurile dezumflate - un prim pas a fost făcut în acest sens de către Comisia Europeană, care doreşte introducerea în producţia de serie a sistemului de monitorizare a presiunii în pneuri.

TU CÂT DE DES ÎŢI VERIFICI PRESIUNEA ÎN PNEURI?

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.