Topul ţărilor europene cu cele mai puţine emisii de CO2

Un studiu realizat în Europa ne arată cum stau ţările de pe Bătrânul Continent cu gradul de poluare şi emisiile de CO2 după 5 ani. Să vedem cât de mult sau puţin au reuşit europenii să-şi reducă poluarea în 5 ani.

Topul ţărilor europene cu cele mai puţine emisii de CO2 Topul ţărilor europene cu cele mai puţine emisii de CO2

Studiul realizat de JATO Dynamics ne arată cum au evoluat ţările europene în privinţa reducerii emisiilor de CO2 în perioada 2005 - 2010. Din păcate pentru români, ţara noastră nu este inclusă în acest studiu, alături de alte ţări est-europene, JATO arătându-ne rezultatele pentru doar 21 de ţări.

TOP medii emisii CO2 pe ţări în 2010

Conform acestui studiu, Germania, Suedia şi Elveţia sunt cei mai mari poluatori ai Europei, media emisiilor de CO2 depăşind 150 g/km. La polul opus, Portugalia a fost desemnată drept cea mai responsabilă ţară în privinţa poluării maşinilor noi, fiind prima care scade sub bariera de 130 g/km CO2 - mai exact, media emisiilor poluante ale maşinilor noi vândute în Portugalia este sub această limită.

Per total, media emisiilor de CO2 a maşinilor noi vândute în 2010 a ajuns la 140,9 g/km în cele 21 de ţări europene din studiu, în scădere cu 3,36% faţă de 2009, când această medie era de 145,8 g/km CO2. Conform specialiştilor, scăderea acestei medii cu 5 g/km într-un an este o evoluţie destul de bună, dacă ne gândim că aceeaşi scădere a fost înregistrată anterior în 3 ani, între 2003 şi 2006. Constructorii de maşini au făcut eforturi serioase, peste 60% dintre maşinile vândute acum având o medie a emisiilor de CO2 sub 140 g/km, faţă de numai 23% acum cinci ani.

TOP scăderi medii emisii CO2 pe ţări între 2005-2010

Revenind la perioada de cinci ani avută în vizor, media emisiilor de CO2 a maşinilor noi vândute în ţările europene a scăzut cu 21,4 g/km între 2005 şi 2010. O scădere mai accentuată au avut-o ţările mai dezvoltate, din vest, cel mai bine situându-se, din acest punct de vedere, Suedia, cu o scădere de 41,7 g/km (deşi, culmea, rămâne printre cei mai mari poluatori ai Europei ca emisii de CO2).

La polul opus, cele mai mici progrese, cu o scădere sub 10 g/km de emisii CO2, o înregistrează ţările din estul Europei care au intrat în acest studiu: Cehia, Ungaria, Slovacia, Polonia şi Slovenia. Acest rezultat se explică prin programele de tip "Rabla" mult mai performante în ţările vestice, unde clienţii au fost încurajaţi mai mult să-şi cumpere maşini mai mici şi mai puţin poluante decât în estul Europei.

TOP 20 mărci - evoluţie scădere medie emisii CO2 2009-2010

În studiul JATO mai regăsim şi un TOP 20 pe mărci, privind scăderea mediei de emisii CO2 a maşinilor noi produse, între 2009 şi 2010. Cel mai bine se situează Fiat, cu o valoare medie de 123,1 g/km CO2 (adică o scădere faţă de 2009 cu 4,7 g/km), firma italiană fiind urmată de Toyota şi, destul de surprinzător, SEAT. Nici francezii nu stau rău, Peugeot, Citroen şi Renault ocupând următoarele locuri, iar TOP 10 este completat de Ford, Suzuki, Hyundai şi Opel.

Pe ultimele locuri se situează producătorii premium, penalizaţi de prezenţa în gamă a unor modele sportive, cu un grad mai ridicat de poluare: Mercedes-Benz, Volvo, Audi şi BMW. Nici Dacia nu are o poziţie meritorie, ocupând locul 16 (chiar înaintea mărcilor premium mai devreme menţionate), media emisiilor CO2 a maşinilor sale vândute în Europa fiind de 147,6 g/km (în scădere cu 3,7 g/km faţă de 2009).

Ca eforturi, Volvo a reuşit cea mai mare scădere a mediei emisiilor de CO2 în 2010 faţă de 2009, cu 13,8 g/km, urmat de SEAT (9,6 g/km) şi Volkswagen (9,4 g/km). Producătorii care au înregistrat cele mai mici diferenţe ale mediei de emisii de CO2 sunt Honda (0,02 g/km), Hyundai (0,1 g/km) şi Toyota (1,9 g/km), dar aceştia stau, în general, foarte bine la capitolul emisii reduse de câţiva ani încoace.

Oricum, în termeni strict matematici, Ferrari a reuşit cea mai mare scădere a emisiilor de CO2 în 2010 faţă de 2009, înregistrând o scădere de peste 40 g/km şi ajungând la o medie de 326,8 g/km.

Obiective emisii CO2 în 2015

Totuşi, lupta cu poluarea nu înseamnă că se apropie de final. Obiectivul Uniunii Europene pentru 2015 este ca valoarea maximă a mediei emisiilor de CO2 a maşinilor noi vândute în Uniunea Europeană să nu depăşească 130 g/km. Modalitatea de calcul va ţine seama atât de valorile teoretice pentru motorizări, dar şi de masa medie a maşinilor produse.

Cel mai aproape de acest obiectiv îndrăzneţ este Fiat, care prevede ca în 2015 să ajungă la o medie de 116,1 g/km CO2 pentru maşinile sale. Constructorul italian este urmat de un alt specialist al maşinilor de mic litraj, de această japonez: Suzuki estimează că, în 2015, media sa va fi de 117,5 g/km. Alte concerne care vor ajunge la o medie bună în 2015, între 120-125 g/km emisii CO2, sunt Renault (123,4 g/km) şi Toyota (124,8 g/km).

Totuşi, chiar dacă fiecare producător are anunţate previziuni mai mult sau mai puţin optimiste, conform studiului JATO, bazat pe evoluţia din 2010 faţă de 2009, Toyota, PSA şi grupul BMW au cele mai mari şanse să îşi atingă obiectivele în 2015.

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.