10 sfaturi pentru conducerea maşinii pe zăpadă

10 sfaturi pentru conducerea maşinii pe zăpadă

Autor: Oraan Mărculescu acum 10 ani Dosar & Analize

Când intri în maşină iarna, constaţi, de cele mai multe ori, că
înăuntru e la fel de frig ca afară, iar volanul este foarte rece.
Mulţi preferă să dea drumul la motor şi la instalaţia de încălzire
câteva minute, înainte de a pleca.

Este mai bine să plecaţi
cât mai repede după pornirea motorului.

În cazul în care ţineţi motorul deschis la ralanti şi porniţi
instalaţia de încălzire, acesta va consuma mai mult, deci va emite
mai multe particule nocive în atmosferă. Dacă vă puneţi în mişcare
cât mai repede după pornirea motorului, regimul termic va creşte
mai repede, catalizatorul va ajunge mai repede la temperatura
nominală, iar emisiile şi consumul vor fi mai reduse.

Dacă nu sunteţi chiar ecologişti, atunci poate vă pasă de
buzunar: la ralanti, motorul se încălzeşte mai greu, deci uzura
componentelor este mai mare, mai ales în condiţii de temperatură
scăzută. În plus, sistemul electric este suprasolicitat de
instalaţia de încălzire dacă maşina nu este în mers, deci
probabilitatea unor probleme electrice creşte.

Pe zăpadă, se porneşte
uşor, nu se bruschează maşina

Majoritatea covârşitoare a maşinilor de la noi sunt dotate cu
ambreiaj mecanic şi cutii de viteze manuale. Prin urmare, este
necesară o dozare mai atentă atât a pedalei de accelerare, cât şi a
celei de ambreiaj.

În primul rând, trebuie să vă asiguraţi că roţile sunt drepte,
axial pe direcţia maşinii. E adevărat că acest lucru e mai greu
când maşinile sunt parcate una după alta, dar astfel se evită
probleme la diferenţial sau planetare.

Motorul trebuie turat puţin, în general pe la 2.000-2.500 rpm –
nivelul turaţiei depinde şi de tipul motorului, pe benzină sau
diesel. Dacă, în condiţii normale, folosim treapta întâi pentru
plecarea de pe loc, iarna, pe zăpadă, este de preferat utilizarea
treptei a doua. Acest lucru, însă, necesită o minimă acomodare şi
experienţă, de multe ori motorul oprindu-se (calează) dacă nu se
dozează corect pedala de ambreiaj.

Din păcate, nu există nişte reguli universal valabile pentru
toate maşinile la pornirea de pe loc pe zăpadă, însă cel mai
important este să nu se bruscheze pedalele, mai ales cea de
ambreiaj. Dacă ambreiajul este lăsat prea repede, în treapta întâi,
există riscul ca roţile să patineze. Când realizaţi că roţile încep
să patineze, trebuie lăsată puţin pedala de acceleraţie, până când
îşi recapătă aderenţa, având totodată grijă să nu calaţi
motorul.

Nu are rost să încercaţi să ieşiţi cu maşina dintr-un loc
înzăpezit fără a da zăpada la o parte. Prin urmare, e bine să aveţi
o lopăţică de zăpadă şi să nu faceţi nazuri la puţină muncă fizică.
De bun simţ este să nu aruncăm zăpada pe maşina vecinului de
parcare sau la roţile acestuia…

Atenţie la maşinile echipate cu sistem anti-derapaj ASR. În
multe cazuri, acesta trebuie decuplat pentru a putea porni de pe
carosabil alunecos sau acoperit cu zăpadă – asta deoarece sistemul
comandă frânarea roţilor şi „taie” acceleraţia dacă sesizează
tendinţa de derapare a roţilor.

În cazul cutiilor automate, dacă aveţi, pe lângă P, R, N, D şi
posibilitatea de a alege treapta a 2-a sau a 3-a, puneţi levierul
în această poziţie, pentru a putea porni lin şi fără a derapa de pe
loc.

Pagini: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10



Comentarii
Inchide