10 sfaturi pentru conducerea maşinii pe zăpadă

10 sfaturi pentru conducerea maşinii pe zăpadă

Autor: Oraan Mărculescu acum 10 ani Dosar & Analize

Dacă aveţi impresia că trebuie să vă bazaţi doar pe calităţile
maşinii (lucru valabil îndeosebi la maşinile cu tracţiune
integrală), vă înşelaţi. Tot condusul preventiv este cel care vă
fereşte de probleme.

Circulaţi cu prudenţă
şi, în caz de derapaj, încercaţi să nu intraţi în panică, ci
concentraţi-vă pe redresarea maşinii.

În cazul maşinilor cu tracţiune faţă, se poate întâmpla ca, în
curbe, inerţia maşinii să conducă la un foarte pronunţat caracter
subvirator. Adică maşina va tinde să alunece mai mult spre
exteriorul curbei – într-o curbă la stânga riscaţi să ieşiţi de pe
şosea, într-o curbă la dreapta riscaţi să intraţi într-o maşină de
pe contrasens.

Atunci când se sesizează tendinţa de derapare, în primul rând
trebuie luat piciorul de pe acceleraţie, pentru ca, o dată cu
reducerea vitezei, roţile să capete o motricitate mai bună. Dacă
intrarea într-un obstacol nu mai poate fi evitată, măcar o viteză
mai redusă va însemna daune mai mici.

Frânarea într-un viraj pe zăpadă este contraindicată, mai ales
în cazul maşinilor fără ABS, care nu mai pot fi redresate. Maşinile
cu ABS au o şansă mai mare să ajute şoferul la evitarea unui
accident, deoarece direcţia poate fi manevrată.

Atenţie şi la ieşirea din curbă, deoarece puntea spate poate să
derapeze spre exteriorul curbei, dacă viteza este prea mare. În
funcţie de experienţa celui de la volan, contrabracarea roţilor în
direcţia spre care derapează puntea spate poate ajuta la redresarea
maşinii.

În cazul maşinilor cu tracţiune spate, luarea cu viteză a unei
curbe pe zăpadă duce la supravirare – adică spatele maşinii va ieşi
spre exteriorul curbei, iar maşina va tinde să se rotească în jurul
axei. În acest caz, redresarea este mult mai dificilă, dar
contrabracarea roţilor (tot în direcţia în care iese spatele)
ajută.

Maşinile cu tracţiune 4×4 le conferă, de obicei, celor de la
volan o încredere foarte mare. Este adevărat, motricitatea în regim
4×4 este mai bună decât în cazul unei singure punţi motoare, dar
acest lucru nu înseamnă că atenţia şoferului trebuie să fie mai
redusă. În curbele pe zăpadă luate în viteză, pierderea controlului
unei maşini cu tracţiune integrală poate pune probleme majore, în
general maşina având o tendinţă subviratoare.

Din fericire, maşinile cu tracţiune integrală sunt mult mai
eficient în cazul frânei de motor, deoarece toate roţile sunt
încetinite, iar, dacă se apasă şi pedala de frână, descărcarea
punţii spate nu este aşa de evidentă ca la o maşină cu tracţiune
faţă.

La rularea pe timp de iarnă ajută mult şi prezenţa unui sistem
anti-derapaj sau chiar a unuia de control al stabilităţii. Aceste
sisteme reacţionează ceva mai repede decât cel de la volan în cazul
pierderii aderenţie în curbe, acţionând atât asupra acceleraţiei,
cât şi a sistemului de frânare.

Pagini: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10



Comentarii
Inchide