Combustibili alternativi

Autor: Daradics Csaba acum 14 ani Dosar & Analize

Gaz petrol lichefiat
Mai toate taxiurile il folosesc, fiind un combustibil alternativ raspandit, relativ ieftin si eficient. LPG este un produs conex, obtinut prin procesul de rafinare a titeiului crud, dar poate fi extras si din vapori de petrol sau gaze naturale ce erup din sol. Este compus dintr-un amestec de hidrocarburi, unele avand ca ingredient principal propanul, altele butanul si o a treia categorie care le contine pe amandoua. Indiferent de mixtura, mai este adaugat etanetiol – un odorizant puternic -, pentru a se detecta eventualele scurgeri. De aici si mirosul puternic pe care o masina alimentata cu LPG il degaja. Ultimele doua ingrediente sunt propilena si butilena. La temperaturi normale se evapora, motiv pentru care sunt livrate in recipienti presurizati. Expansiunea termica a LPG-ului este foarte importanta, iar, pentru a se asigura acest proces, rezervorul este umplut doar in proportie de 80-85%. De obicei, masinile alimentate cu gaz pierd din putere, respectiv consumul creste in functie de cat de avansat este sistemul montat. Utilizarea acestui combustibil in cazul masinilor mici tine de cotidian. Mai ciudat este ca, peste Ocean, LPG-ul alimenteaza si vehicule de mare tonaj, cum ar fi gama de camioane GMC Medium Duty Truck de 15 tone. Propulsorul V8 de 8,1 litri dezvolta, functionand cu un amestec de propan, 276 CP la 3.900 rpm.

Biodiesel
Este un inlocuitor al motorinei, provenit din diferite surse biologice. Poate fi obtinut din uleiuri vegetale (straight vegetable oil) sau din aceleasi uleiuri, dar care au fost, in prealabil, folosite (waste vegetable oils). O a treia sursa poate fi grasimea animala. De culoare galben-inchis, biodiesel-ul e inmiscibil in apa, avand o densitate de aprox. 0,86 g/cm. Este in totalitate biodegradabil, fara a fi toxic, iar emisiile pe care le produce sunt semnificativ mai mici decat cele ale motorinei. Daca este sau nu un carburant sigur de folosit (pe motoarele diesel fara modificari), acesta e un subiect aprig dezbatut. Fiind un solvent puternic, “curata” cam tot ce atinge, inclusiv conducta de alimentare. Astfel, mizeriile eliberate pot infunda injectoarele. Tocmai din acest motiv, producatorii au tolerante diferite vizavi de aceasta sursa de energie, ea fiind folosita, de obicei, in amestec cu motorina clasica. In Marea Britanie, garantia motorului se pierde daca mixtura contine mai mult de 5% biodiesel. Totusi, aceasta reglementare este considerata prea “protectoare”. In Franta, procentul creste pana la 30%, Peugeot si Citroën anuntand ca respectiva compozitie nu are efecte negative pe termen lung asupra gamei HDi. O exceptie inedita este fabricantul de camioane SCANIA, mare parte din gama sa de propulsoare putand functiona cu biodiesel pur. Cea mai extrema masina alimentata cu biodiesel este creatia exuberantului Jay Leno, gazda celebrei emisiuni The Tonight Show. Leno participa regulat la Salonul de Tuning SEMA (Specialty Equipment Market Association) din Las Vegas cu propriile nascociri. Dupa un Oldsmobile Tornado de peste 1.000 CP, prezentat acum cativa ani, Jay a revenit in forta, in colaborare cu GM, dezvelind Cadillac EcoJet. Ideea masinii s-a nascut in urma unei discutii pe care Leno a avut-o cu Bernard Juchli, omul de baza din garajul sau. Starul american i s-a adresat mai apoi lui Ed Welburn, vicepresedinte la GM Design, si asa s-au nascut primele schite, facute pe servetele. Dupa aceasta intalnire, in doua saptamani, designul (care se inspira din aviatie si din Formula 1) era definitivat. A urmat montarea unei turbine Honeywell LT-101 alimentate cu biodiesel, care dezvolta 650 CP si 542 Nm. Sasiul provine de la un Corvette Z06, iar caroseria este realizata dintr-un compozit ce contine fibra de carbon si kevlar.

Etanol
Este un combustibil ecologic obtinut din diferite plante. Amestecat in proportie de 85%/15% cu benzina, rezulta E85. Fiind un combustibil cu cifra octanica ridicata (105), duce la o crestere de putere a propulsorului unul similar care functioneaza cu benzina normala. In mod firesc, solicitarile la care este supus motorul sunt si ele mai mari, motiv pentru care o serie de componente ale propulsorului trebuie intarite, in timp ce sistemul de injectie este reprogramat, pentru a injecta cu 60% mai mult combustibil. E85 este un conductor excelent, elementele metalice ale circuitului de alimentare trebuind eliminate. Primul automobil alimentat cu bioetanol a fost celebrul Ford T. Henry Ford a decis sa ofere acesta alternativa inovatoare deoarece foarte multi fermieri americani erau capabili sa-si produca singuri combustibilul. In mod surprinzator, cand a fost testata cu o mixtura moderna de E85, masina de 79 de ani a functionat ireprosabil. T-ul se descurca bine cu ambii carburanti separat sau cu mixtura lor, caz in care soferul avea posibiliatea sa regleze proportia amestecului in mod manual, de la un comutator de pe tabloul de bord. Masinile moderne care functioneaza dupa modelul acesta sunt denumite flexible-fuel vehicles si sunt in stare sa determine automat masura in care trebuie sa combine cele doua “ingrediente”. Unele pot functia si cu bioetanol pur (E100), caz in care emisiile de dioxid de carbon coboara la zero. Suedia si Statele Unite sunt cele mai mari piete pentru astfel de autovehicule, solutia flexi-fuel fiind disponibila atat pentru enormele SUV-uri sau pick-up-uri americane, cat si pentru modele europene precum Saab 9-5, nou-lansatul Volvo C30 sau chiar Renault Clio Symbol. Una dintre cele mai reusite masini alimentate cu etanol (pur) este Saab Aero X Concept. Influentata de traditia aeronautica a companiei suedeze, este un exercitiu de tehnologie si design prezentat la Salonul Auto de la Geneva, din februarie 2006. Bolidul e propulsat de un V6 de 2,8 litri, twin-turbo, ce dezvolta 400 CP. Performantele sunt fulminante, Aero X accelerand in doar 4,9 secunde pana la 100 km/h, in ciuda gabaritului destul de mare (4.675 x 1.918 x 1.276 mm; greutate: 1.500 kg).

Gaz natural comprimat (CNG)
Este un combustibil care poate inlocui fara probleme benzina sau motorina. Considerat a fi alternativa “verde” a acestora, CNG se obtine prin comprimarea metanului extras din gazul natural. El poate fi utilizat atat in ciclul Otto, cat si in cel Diesel, dar acesta din urma necesita anumite modificari pentru a functiona cu CNG. In cazul alimentarii cu CNG a unui motor Otto, performantele propulsorului vor creste semnificativ datorita eficientei termice ridicate si expansiunii puternice a NOx. Controlul electronic al amestecului de combustibil conduce la o reducere radicala a emisiilor poluante, in special daca in acest scop sunt puse la treaba un compresor, un intercooler si un catalizator convertor cu trei cai. Daca si sistemul de evacuare este atent studiat, atunci puteti candida la titlul de cel mai verde dintre tipurile de combustie interna. O mare problema a acestui carburant este reprezentata de pret, desi producerea lui nu este asa de scumpa. Alimentarea se poate face fie de la statii de joasa presiune, fapt ce conduce la un timp mai mare de alimentare, dar la un pret ceva mai bun, fie la statii de inalta presiune, cu timp mai mic si pret mai mare. Este foarte curios ca acest tip de combustibil a fost adoptat in tari care nu se pot considera in avangarda celor ce promoveaza reducerea emisiilor poluante: Chile, Bolivia, Pakistan, Bangladesh sau India. Totusi, faptul ca CNG nu obliga la modificari ample la nivelul propulsoarelor califica acest combustibil drept solutia perfecta pentru tarile in curs de dezvoltare. Argentina si Brazilia se pot lauda cu cea mai numeroasa flota de vehicule alimentate cu CNG. El este adesea utilizat si in alimentarea mijloacelor de transport in comun, ba s-au gasit amatori care au adaptat la acest combustibil inclusiv celebrele risti indiene. Metoda a cunoscut un oarecare succes si in Australia si Noua Zeelanda, dar numai pe timpul crizei petroliere din ani "e70-"e80, dupa care lumea a inceput s-o uite. Prin urmare, mai sunt sperante pentru “regimurile cu ardere interna” care ne-au “nascut” si de care parca nu ne prea putem desparti.


Pagini: 1 2 3



Comentarii
Inchide