Schimbarea a început: dieselul pierde teren, benzina câştigă. Românii ţin cu dinţii de diesel, dar sunt şi campionii Europei la benzină - ANALIZĂ

Dieselul, cândva preferatul multora, a scăzut puternic, iar modelele electrice sau hibride au prins avânt

Schimbarea a început: dieselul pierde teren, benzina câştigă. Românii ţin cu dinţii de diesel, dar sunt şi campionii Europei la benzină - ANALIZĂ Schimbarea a început: dieselul pierde teren, benzina câştigă. Românii ţin cu dinţii de diesel, dar sunt şi campionii Europei la benzină - ANALIZĂ

Situaţia înmatriculărilor de maşini noi din Uniunea Europeană în al doilea trimestru din 2018 oferă o imagine de ansamblu destul de clară asupra pieţei auto. Dieselul, cândva preferatul multora, a scăzut puternic, iar modelele electrice sau hibride au prins avânt. Astfel, înmatriculările de maşini pe benzină au reprezentat 56,7% din total, în creştere cu aproape 20% faţă de aceeaşi perioadă din 2017, în timp ce vânzările de maşini noi diesel au scăzut cu peste 15%, ajungând la 36,3%. Totodată, vânzările de modele electrice sau hibride au crescut cu aproape 44% de la an la an. Chiar şi aşa, la fiecare 60 de autovehicule cu propulsie convenţională vândute în UE se vinde o singură maşină electrică.

În primele şase luni ale anului, la nivelul UE, înmatriculările de maşini pe benzină au crescut cu 17,2%, în timp ce vehiculele propulsate de motorină au pierdut 16,3%.

Datele publicate de Asociaţia Constructorilor de Automobile din România dezvăluie informaţii interesante.

România, campioana UE la înmatriculări pe benzină în primul semestru

În primele şase luni ale anului, vânzările de autovehicule pe benzină au crescut în toate statele UE, cu o mică excepţie -0,2% în Damemarca. În majoritatea statelor, creşterilor au fost de două cifre. Per total, creşterea la nivel UE a înmatriculărilor pe benzină a fost de 17,2%, atingând 4,7 milioane de unităţi.

Spre deosebire aceeaşi perioadă din 2017, campioana înmatriculărilor de maşini pe benzină în UE este România. Creşterea procentuală de 70% este mare, însă valorile absolute rămân totuşi mici: 31.513 unităţi.

Creşteri mari au mai fost înregistrate în Bulgaria (42%), Grecia (41,5%), Ungaria (45,7%), Lituania (36,2%), Slovenia (36,2%), Spania (35,6%) şi Suedia (42,1%).

Dintre pieţele de volum, s-au remarcat creşterile din Germania (16,3%), Franţa (19,1%) Spania (35,6%) şi Marea Britanie (11,4%).

România încă merge contra valului

Dacă în privinţa benzinei s-au înregistrat creşteri puternice în prima parte a anului, acelaşi lucru nu se poate spune şi despre înmatriculările modelelor pe motorină.

Scăderi puternice, atât pe pieţele de volum, cât şi în restul statelor europene.

Cele mai mari scăderi procentuale s-au înregistrat în Marea Britanie (-30,2%), Slovacia (-27,8%), Lituania (-20%), Germania (-20%), Franţa (-20,6%), Cehia (-19,5%) şi Belgia (-20%).

Toate pieţele de volum pentru diesel au scăzut, multe înregistrând scăderi de două cifre.

Un trend inversat se remarcă în România, care alături de Bulgaria şi Estonia, reprezintă singurele pieţe care au înregistrat creşteri ale înmatriculărilor de maşini diesel în primele şase luni ale anului. Preferinţa românilor pentru modelele pe motorină se reflectă în aceaştă creştere, România având cea mai mare creştere din UE la înmatriculările pe motorină în primul semestru, de 5,5%, care în valori absolute se traduce în aproape 26.000 de unităţi.

Estonia ne urmează îndeaproape cu 5,4%, iar Bulgaria este pe locul trei cu 4,6%.

Este evidentă migrarea clienţilor din statele europene occidentale către motorizările pe benzină, în timp ce statele din Europa de Est fac mai greu această trecere.