Taxa auto triplată – influenţă asupra second hand

Taxa auto triplată – influenţă asupra second hand

Autor: Andrei Nan acum 12 ani Dosar & Analize

La prezentarea noii formule de calcul, opinia publică s-a sesizat, incriminând maniera vădit protecţionistă a automobilelor noi. De asemenea, voci din popor au spus că Guvernul îngrădeşte libertatea celor care au nevoie de o maşină, dar nu îşi permit să aleagă una cu 0 km dintr-un showroom autorizat. Fără îndoială, este o consecinţă conştient indusă de către Guvern, dar pentru cei care maşina va fi o necesitate, şi mai puţin un moft, mai există alternative.

De exemplu maşini second hand Dacia Logan.

Această posibilitate nu a fost foarte exploatată până în prezent, pentru că Loganul era un model relativ tânăr şi mai avantajoasă era achiziţionarea unuia nou sau orientarea spre maşini second hand din vest, cu ceva mai mulţi ani. Taxa auto triplată şi apropierea schimbului de generaţii pentru posesorii care au achiziţionat primele modele îl va face cu siguranţă o alternativă demnă de luat în calcul.

Marele avantaj al acestui model este, că, deşi nu toate motorizările se aliniază la ultimele norme Euro 4, maşinile second hand Dacia Logan sunt de provenienţă românească şi toate înmatriculate deja, deci nu sunt supuse nici unui fel de taxe.

De exemplu, un automobil Dacia Logan din 2004 cu 56.000 km , 1.4 MPI, cu norma EURO 3 poate fi achiziţionat de pe www.autopro.ro cu 4.800 de euro. În algoritmul de calcul al noii taxe, va fi imposibil de importat un automobil din afară care să fie comparabil, ca raport preţ-prestaţie cu modelul românesc.

Chiar dacă preţul în afară va fi mult mai mic, taxele îi vor penaliza pe cei care gândesc cosmpolit. De la 15 decembrie, cu 4.000 de euro singurele alternative vor fi automobilele cu mai bine de 15 ani vechime şi cu foarte mulţi kilometri, luate pe mai nimic, dar serios încărcate de taxe.

Modelele Dacia Logan din 2004 pot fi achiziţionate cu preţuri în jurul a 5.000 de euro şi pot fi găsite destule exemplare cu rulaj sub 100.000 km.

Afaceri foarte bune sunt şi modelele Logan din 2005. De exemplu, cu 4.900 de euro se poate achiziţiona de pe autopro.ro un exemplar cu motor 1.6 litri pe benzină în dotare de vârf şi cu 32.000 km la bord. Cele mai multe exemplare se vor regăsi în marja de preţ 5.000-5.900 de euro şi cu un rulaj de până în 50.000 de kilometri.

Ca alternativă, luăm de exemplu, un model neînmatriculat VW Golf 4 1,9 TDI din 2000, cu un rulaj de peste 120.000 km cu un preţ de 4.400 euro., la care se va adăuga însă taxa de 2.163 de euro, deci costul final va fi de aproape 6.600 euro. Prin urmare, se va plăti mai mult pentru un automobil mult mai uzat şi cu o concepţie tehnică nu mult mai bună ca a Loganului.

La modelele din 2006 preţurile oscilează între 5.000 de euro şi 6.500 de euro. Din acest an, un model cu motorizare 1.5 dCi costă 5.300 de euro şi este unul dintre cele mai economice modele de familie care pot fi achiziţionate în România. La un model adus din afară cu o motorizare diesel similară, taxa auto va fi in cuantum de 2.378 de euro şi, practic, este imposibil să găseşti un autombil diesel din 2006 care să coste mai puţin de 3.000 de euro.

Cu alte cuvinte, în marja de preţ 4-6.000 euro ai de ales între maşini second hand din import, al căror preţ, fără taxa auto, ar fi de 1.500-2.000 euro (deşi maşini foarte vechi şi cu norme de maxim Euro 2), sau maşini second hand Dacia Logan. Poate că guvernanţii sau chiar oficialii Dacia ar trebui să acorde o mai mare atenţie acestui segment de maşini second naţionale, prin stimulente financiare care să-i atragă pe potenţialii amatori de hârburi.

Dacă vorbim de modele recente, adică 2007 sau 2008, preţurile Loganului gravitează între 6.000 şi 8.600 de euro. Aceste modele vor face, însă, mai puţin obiectul tranzacţiilor de maşini second hand pentru că sunt destul de apropiate la preţ de cele noi, dar rămân imbatabile ca preţ în războiul cu maşini second hand importate din Europa.

Comparaţiile nu prea îşi au însă rostul, pentru că febleţile vestice ale românilor sunt o idee mai avansate decât automobilul naţional, dar cele care nu vor fi cel puţin EURO 4 mai mici de 2.000 cmc, vor fi puternic amendate de noua taxă.

Aşadar, creşterea taxei auto nu va avea doar rol protecţionist asupra automobilelor noi, ci şi asupra celor deja înmatriculate în România. Deci este de aşteptat ca, din 15 decembrie, preţul lui Dacia Logan să crească pe piaţa de maşini second hand? În contextul crizei economice anunţate pentru 2009, cel mai probabil îşi va menţine cotaţiile actuale şi va fi o serioasă alternativă pentru cei care nu ţin neapărat ca mijlocul lor de transport pe patru roţi să fie din Vest.

Dar taxa auto, pe lângă efectul pecuniar, va avea şi unul psihologic, îndepărtând clienţii care nu acceptă să dea statului taxe mai mari decât valoarea maşinilor. Iar, dacă aceştia se îndreaptă către Dacia Logan second hand, tot Dacia are de câştigat, deoarece întreţinerea maşinilor se va face în service-urile Dacia, iar piesel, aţi ghicit, vor fi tot de origine  Dacia.



Comentarii
Inchide