26 August în istoria automobilistică

Autor: Andrei Cosmin Iordache 26 aug. 2010 Știri auto

26 August 1959 – În această zi British Motor
Corporation (BMC) a lansat Mini, automobilul care pentru englezi
înseamnă ceea ce pentru nemţi reprezintă Volkswagen Beetle sau
pentru italieni Fiat 500. Povestea lui Mini a pornit de la un
incident diplomatic care a dus la o criză a petrolului în Anglia.
În 1956 preşedintele egiptean a naţionalizat Canalul Suez ca
replică la decizia britanicilor şi americanilor de a nu mai finanţa
un baraj pe motiv că Egiptul avea legături comuniste.

A urmat o criză
a petrolului în Europa din cauza transportului anevoios spre Apus,
care a generat o raţionalizare a combustibililor în Anglia. Sir
Leonard Lord, şeful BMC, a decis atunci că este cazul să producă un
automobil foarte eficient care să învingă criza. Astfel, în 1957 a
început în mare secret dezvoltarea modelului Mini. După doar doi
ani şi jumătate a fost gata automobilul „de buzunar”, vândut atât
ca şi Austin Seven sau Morris Mini-Minor. În 1962 diferenţele
estetice dintre cele două versiuni (în principal doar grila era
diferit[) au dispărut şi modelul s-a numit simplu Mini.

Noul vs Vechiul Mini

Cel care a
dezvoltat acest model a fost Sir Alec Issigonis, un turc născut
însă dintr-o familiei de greci stabilită însă în Anglia ulterior.
Ideea de la care a pornit Sir Alec a fost de a proiecta o maşină
mică care să poată însă găzdui patru adulţi. „A găzdui” este însă
un termen relativ, Issigonis evidenţiind sensul foarte pragmatic şi
astfel a rezultat un automobil de 3,3 metri lungime, 1,4 lăţime şi
1,36 înălţime, dar cu un ampatament generos pentru proporţiile
sale, de 2,13 metri. În plus acest automobil avea doar 630 kg şi
motoare cu capacitatea mai mică de un litru, atingând obiectivul de
a consuma cât mai puţin.

Până când
producţia modelului original a fost oprită în anul 2000, 5.3
milioane de automobile Mini au fost produse, toate respectând în
linii mari reţeta originală. În 2001 BMW a readus la viaţă Mini,
dar l-a repoziţionat într-o manieră premium, vizând în principal
publicul tânăr urban. De asemenea gama Mini este acum într-o
extindere continuă, noi versiuni neexistente anterior fiind
introduse.

Urmărește Promotor.ro pe Google News



Comentarii
Inchide