Dacia vrea măsuri protecţioniste – e normal?

Autor: Andrei Nan 25 nov. 2008 Opinii

În primul rând, Dacia ar putea ieftini maşinile în loc să vină cu promoţii minore şi nu prea apetisante:

  • minikit Parrot cadou – câţi clienţi şi-ar lua Logan pentru că primesc un hand-free Bluetooth cadou?
  • ABS gratuit pentru Logan GPL – asta în condiţiile în care ABS-ul ar trebui să fie deja standard la orice maşină modernă!
  • credite promoţionale, casco gratuit, primele rate de leasing gratis – deja intrăm într-un hăţiş complicat

Cel mai ieftin model Dacia (ne referim la maşinile de uz personal, nu la utilitare) costă 6.400 euro. Iar acesta este Dacia Logan. Dar şi Dacia Logan facelift. Ei bine, Mioveni, avem o problemă de marketing: de ce modelul îmbunătăţit este la acelaşi preţ cu modelul care, practic, nu se mai produce şi devine, astfel, o maşină învechită, dar cu 0 km? Faptul că "noua Dacia" este la acelaşi preţ cu "vechea Dacia" nu rezolvă problema rămânerii în stoc a modelului mai vechi.

Deci se impune o ieftinire majoră a maşinilor Dacia Logan dinaintea faceliftului din vară, ba chiar aplicarea unui preţ tentant, de genul 5.990 euro. Sau chiar un preţ mai mic, pentru că pierzi mult mai puţin dacă dai maşina ieftin, chiar şi cu 5.000 euro, decât dacă rămâi cu ea pe stoc şi te paşte falimentul. Şi uite aşa Dacia ar putea ajunge cu adevărat la dezideratul "maşina de 5.000 de euro", de la care a pornit acum patru ani.

Să nu uităm de programul Rabla, prima de casare pentru o maşină dusă la Remat fiind, virtual, de 3000 RON (aproape 800 euro), bani consideraţi avansul la o maşină nouă. Guvernul ar face bine să majoreze consistent această primă, pentru că o primă de 1.500 euro, de exemplu, chiar te face să te gândeşti serios la schimbarea maşinii vechi pe o maşină nouă.

Un mic studiu pe anunţurile Dacia de pe autopro.ro relevă faptul că lumea vrea să scape de Daciile 1300 şi Nova, care se încadrează cam în această sumă. Dacă un Logan non-facelift nou ar costa de la 5.500 euro în sus, o primă de casare de 1.500 euro ar însemna că poţi cumpăra maşina nouă pentru 4.000 euro plus hârbul dus la Remat. Ce maşină second hand mai bună decât un Logan nou, chiar şi cu echiparea de bază, îţi poţi lua cu 4.000 euro, realist vorbind?

Tot aruncând o privire pe autopro.ro, se observă că au început să apară suficient de multe anunţuri de Dacia Logan dinaintea faceliftului, cu preţuri de 5-6.000 euro – asta în condiţiile în care pentru SupeRNova şi Solenza se cer preţuri între 2.500 şi 4.500 euro! Dacia ar putea acorda o atenţie mai mare fenomenului buy-back şi, cel puţin în perioada asta de criză, să ofere cotaţii tentante oamenilor (chiar cu riscul unor pierderi pentru dealeri).

De exemplu, dacă o Dacia Solenza ar fi cotată, în regim de buy-back, cu 4.000 euro, ar însemna că omul îşi va lua un Logan nou şi cu o echipare superioară, de 8-9.000 euro, cu numai 4-5.000 euro plus maşina lui second hand. Cu 5.000 euro poţi lua din Germania maşini extrem de vechi, de peste 10 ani şi peste 100.000 km, cu normă de poluare maxim Euro 2 – iar în preţul ăsta mai trebuie băgată şi taxa auto plus cheltuielile de transport ori comisionul dealerului (sau samsarului) de maşini second hand. Deci devine clar că, indiferent cât de anti-Dacia ar fi cineva, obiectiv vorbind tot ar fi o afacere mai bună decât un second hand obosit.

Dar ce se întâmplă cu Dacia Solenza pe care o cumpără dealerul la preţul de 4.000 euro, cam mare dacă ne gândim că maşina ar putea fi atractivă pentru un potenţial client doar de la 3.000 euro în jos. O soluţie ar fi extinderea programului Rabla pentru maşini second hand. Pentru că acest program are ca principal scop eliminarea maşinilor periculoase pentru mediu şi circulaţie.

Adică hârburile – ceea ce o Dacia Solenza nu se poate spune că este, grupul motopropulsor fiind suficient de modern, iar caroseria mult îmbunătăţită faţă de Nova. Iar cineva care are o Dacie 1300 bună de aruncat ar fi foarte tentat de această Dacia Solenza, dacă ar costa doar 2.000 euro plus hârbul lui. Este adevărat, dealerul ar pierde 1.000 de euro plus cheltuielile pentru a pune la punct maşina spre vânzare. Dar, pe termen scurt, este mai convenabil să ai pierderi mici decât să închizi de tot porţile şi să intri în faliment.

În plus, o maşină vândută reprezintă un client câştigat pentru service, deoarece orice maşină are nevoie, mai devreme sau mai târziu, de revizii. Ceea ce înseamnă comercializarea de piese şi consumabile Dacia, nu-i aşa? Deci furnizorii Dacia rămân în funcţiune, iar industria de componente auto, de 5 miliarde de euro anual, nu mai este ameninţată aşa de tare. Este adevărat, clientul poate apela la alt service, dar aici este de datoria dealerului Dacia să ofere servicii care să fidelizeze clientul, deci o creştere a calităţii serviciilor.

Pagini: 1 2

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide