Globalizarea auto şi maşinile chinezeşti

Autor: Oraan Mărculescu 31 mart. 2008 Opinii

SAIC (Shanghai Automotive Industry Corporation)

Globalizarea auto şi maşinile chinezeştiSAIC are parteneriate atât cu VW, cât şi cu GM, principalii playeri pe piaţa chineză. Shanghai VW a făcut renumit Santana, una dintre cele mai populare maşini în China, iar Shanghai GM are mult mai mare success cu Buick în China decât în USA. SAIC a mai cumpărat MG-Rover de la BMW (însă nu şi drepturile pentru “Rover”, aşa încât maşinile sunt vândute sub denumirea Roewe) şi deţine 51% din acţiunile SsangYong.

În 2007, SAIC a înregistrat o creştere de 242% a profitului (şi nu este o greşeală!), vânzările cifrându-se la 1,69 milioane de vehicule (din care 1,13 milioane autoturisme). Iar în decembrie anul trecut, SAIC şi NAC au anunţat crearea unei alianţe, devenind astfel un megaconcern auto în China şi pe plan zonal.

NAC (Nanjing Automobile Corporation) este unul dintre cei mai vechi fabricanţi auto din China, principalul parteneriat fiind cu Fiat şi Iveco, dar are legături şi cu Seat. În 2005, NAC a cumpărat drepturile pentru MG şi fabricile MG-Rover din Anglia. Deşi NAC a ajuns la o capacitate de producţie de 200.000 de vehicule pe an, în 2007 a avut vânzări de aproape 100.000. Totuşi, reprezintă o achiziţie bună pentru SAIC, datorită segmentului utilitarelor şi a fabricii MG-Rover din Anglia – o bună portiţă pentru chinezi de a fabrica maşini în Europa.

Globalizarea auto şi maşinile chinezeştiDongfeng Motors

Al doilea mare concern auto din China are parteneriate cu foarte mulţi constructori cunoscuţi. Dacă SAIC a preferat germanii de la VW şi americanii de la GM, Dongfeng s-a aliat cu francezii de la PSA (Peugeot Citroen). Citroen şi-a câştigat o bună notorietate de-a lungul a două decenii, ajungând la vânzări de peste 200.000 de maşini anual. Pentru Peugeot, însă, strategia a fost un eşec, fabrica fiind preluată de Honda. Japonezii au ajuns să depăşească 150.000 de vehicule vândute anual în China, însă Honda mai deţine o fabrică, în parteneriat cu Dongfeng şi Guanzhou Auto Group, care fabrică anual aproape 250.000 de maşini, majoritatea pentru export.

Dongfeng are un parteneriat mai vechi şi cu Nissan, producând atât autoturisme, cât şi utilitare şi camioane. Pentru 2008, obiectivul japonezilor este de 500.000 de unităţi vândute în China – Ghosn chiar a afirmat că “piaţa chineză este prioritatea geografică numărul 1 a companiei Renault-Nissan”. Recent, a mai fost încheiat un joint-venture cu producătorul coreean KIA, care a deschis deja a doua fabrică în China.

Evoluţia rapidă a Dongfeng înseamnă şi alianţe interne – Dongfeng s-a arătat interesată de preluarea controlului companiilor Dongan Auto şi Hafei Motors. Cea de-a doua şi-a anunţat ca planuri pentru 2008 atingerea unui volum de vânzări de 270.000 de maşini. În condiţiile în care PSA tatonează terenul pentru un nou joint-venture chiar cu Hafei Motors, pentru producerea de utilitare mici.

FAW (First Automobile Works)

Globalizarea auto şi maşinile chinezeştiEste al treilea constructor auto din China, fiind printre cei mai vechi. Dacă la început FAW a construit camionete şi utilitare, la începutul anilor ’90 s-au pus bazele unui joint venture cu VW şi Audi, ulterior fiind realizate în 2002 parteneriate cu Toyota şi Mazda. Acum, FAW produce şi comercializează mai multe modele VW, ba chiar o versiune cu ampatament alungit Audi A6L, special pentru piaţa chineză. Recent, şi Seat (care se află sub control VW) a declarat că doreşte un parteneriat cu FAW pentru a intra pe piaţa chineză.

Toyota produce noua Corolla într-o cadenţă de 200.000 de maşini anual, dar şi Prius, special pentru piaţa chineză. Modelele Mazda sunt vândute sub marca Haima, principalele modele fiind Mazda 323 şi Mazda6, însă vânzările sunt mai slabe decât ale Toyota. FAW mai are în portofoliu o marcă proprie, Hong Qi, pe care doreşte să o poziţioneze în segmentul de lux – având în plan chiar şi dezvoltarea unui motor V12 propriu.

În plus, FAW are un joint-venture în Rusia pentru producerea maşinii de teren Zhongxing Admiral. FAW este primul producător chinez care a ajuns în America: în cea de Nord, datorită modelului Miles ZX40, o versiune electrică a lui Daihatsu Move; iar în cea de Sud, datorită parteneriatului cu Grupo Salinas, din Mexic, unde FAW va construi o fabrică până în 2010.

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide