Înmatriculări Bulgaria - nu mă supăr că se vor termina

Înmatriculări Bulgaria - nu mă supăr că se vor termina

Probabil voi în asentimentul a câtorva sute de mii de şoferi din România, dar am câteva motive pentru care salut informaţia conform căreia, din 2012, nu se vor mai putea înmatricula hârburi în Bulgaria.

Înmatriculări Bulgaria - nu mă supăr că se vor termina Înmatriculări Bulgaria - nu mă supăr că se vor termina

Am aflat şi eu că ministrul bulgar al finanţelor ar fi declarat că, începând cu 2012, maşinile care nu vor îndeplini cel puţin normele de poluare Euro 4 urmează să fie taxate la sânge. Cu alte cuvinte, hârburile poluante şi într-o stare tehnică jalnică.

Dar stai aşa, că exact asta este descrierea majorităţii covârşitoare a maşinilor din România cu numere de Bulgaria! Eu personal am văzut foarte rar maşini înmatriculate în Bulgaria care să nu fumege, să nu aibă probleme la caroserie, faruri sau roţi şi care să fie mai noi de 10 ani.

Ultimele exemple, de care efectiv m-am speriat, sunt un Opel Astra Caravan de prin '90, care, la fiecare frânare sau denivelare, începea să se balanseze ca o barcă de îţi era teamă să nu se răstoarne peste tine. Nu ştiu cum avea curaj cel dinăuntru să mai conducă. Sau un VW Golf 3 TDI, bineînţeles, care avea spatele înnegrit de parcă ar fi stat toată viaţa lui la Copşa Mică - iar, în mers, făcea orice camion antic Roman sau DAC să se simtă mic copil prin fumul pe care îl scotea.

Şi astfel de exemple nu sunt doar câteva, ci sunt aproape 100.000! Adică 2% din maşinile care circulă la noi. Chiar dacă pare puţin, acest 2% reprezintă un potenţial pericol pentru oricine circulă pe şosele, dar şi pentru sănătatea noastră, în general. Gândiţi-vă puţin la Golf-ul pe care l-am dat exemplu - probabil poluează cât zece Golf-uri de acelaşi tip, dar aflate în condiţii tehnice normale, sau cât 100 de Golf-uri noi, cu motoare diesel common-rail.

Nu de puţine ori am dat de mulţi şoferi care ori şi-au luat permisul la Piteşti (deci habar nu au ce sunt regulile de circulaţie), ori sunt pur şi simplu nişte şmecheri tupeişti, care îi şicanează pe toţi ceilalţi şoferi. Cred că se subînţelege că vorbim de oameni care conduc maşini înmatriculate în Bulgaria.

Păi, dacă majoritatea celor care îşi înmatriculează maşinile în Bulgaria sunt proşti sau jmekeri-agresivi, prin urmare periculoşi pentru noi, ceilalţi, cum să nu fiu de acord cu eliminarea acestei portiţe? Cel puţin în Bucureşti, mi se pare că sunt mai mulţi ăştia decât şmecherii cu maşini de fiţe înmatriculate în România.

Cel mai des este invocat motivul "nu am bani pentru o maşină mai nouă şi mai bună!". Ce pot să spun? Şi eu sunt în aceeaşi situaţie, dar, sincer, nu sunt dispus să îmi risc viaţa sau sănătatea celor din jur apelând la soluţia înmatriculării unei epave pe roţi în Bulgaria. Din păcate, mulţi cred că, dacă o maşină li se pare lor că e bună (sau primesc "garanţii" de la vânzătorii de maşini second hand), nu mai contează părerea RAR-ului...

Pe urmă intervine un factor de discriminare: poliţia română şi cea bulgară au constatat că mai multe sute de astfel de cetăţeni, care şi-au înmatriculat maşinile în Bulgaria, nu plătesc nici un fel de taxă către stat - faţă de noi, fraierii cu maşini înmatriculate în România, care plătim impozite.

Situaţia e foarte simplă: vânzătorul bulgar nu mai plăteşte taxe în Bulgaria, pe motiv că maşina nu mai e în proprietatea lui (deşi cumpărătorul circulă cu procură de la vânzător), iar cumpărătorul român susţine că maşina nu este înmatriculată în România. Simplu, nu? Un mic subterfugiu care aduce a mare evaziune. E adevărat că poliţiştii cică ar fi întreprins controale, dar, sincer, nu am văzut urmări. Ci doar creşterea, de la o zi la alta, a maşinilor înmatriculate în Bulgaria.

Aşa că m-am gândit să mă pun şi eu în pielea unui potenţial client de maşină înmatriculată în Bulgaria şi am vorbit cu o firmă care se ocupă de aşa ceva. Bineînţeles că primul lucru pe care l-am auzit a fost să nu ascult ştirea asta nenorocită, că din 2012 e pa-pa înmatricularea în Bulgaria. Nici vorbă. Sunt doar aiureli, nimeni nu poate face aşa ceva, doar suntem în UE.

Pe urmă, am aflat că procesul e foarte simplu, maşina se înmatriculează pe firma românului din Bulgaria, plătesc o taxă de înmatriculare de nişte sute de euro (cică atenţie la ăia care cer mai puţin, că sunt escroci, dom'le!) şi într-o zi am hârbul în regulă! Eventual pot beneficia de mărinimia firmei, printr-un act la notariat, prin care aş fi despăgubit dacă, doamne fereşte, nu mai pot circula cu maşina din cauza vreunei legi care mă va împiedica în viitor. De genul celei anunţate de ministrul bulgar.

În concluzie, de ce să mă supăr că nu pot apela la portiţa cu maşina înmatriculată în Bulgaria? Chiar nu am motiv. Dimpotrivă, am toate motivele să sper că ministrul bulgar chiar va aplica acest lucru.

Însă această chestiune mă duce cu gândul în altă parte: de ce guvernul României nu poate găsi o soluţie convenabilă pentru proprietarii români de maşini? De ce continuă să menţină o taxă auto relativ aberantă în loc să gândească un sistem viabil pe termen lung, de genul unui impozit în funcţie de poluare? Dar ăsta e un alt subiect, care ne va da multă apă la moară în această toamnă, după ce va fi introdusă taxa auto 2011.

Deocamdată, rămân optimist în ce priveşte maşinile înmatriculate în Bulgaria: poate vom scăpa de hârburile astea până la urmă. Numai că trebuie să rămân şi realist: cu siguranţă băieţii deştepţi vor găsi o altă portiţă pentru a păstra hârburile la noi. Oare urmează maşinile înmatriculate în Moldova sau Ucraina? Vedem la anu'.

oraan.ro

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.