Taxa auto – Între necesitate şi populism

Autor: Silviu Draganescu 10 dec. 2008 Opinii
Taxa auto – Între necesitate şi populism

CALCULEAZĂ AICI NOILE VALORI PENTRU TAXA AUTO TRIPLATĂ!

După ce a trecut prin nenumărate forme, de multe ori cu explicaţii absurde, taxa auto nici acum nu şi-a găsit o strucură logică. Personal consider că aceasta ar trebui să aibă un dublu rol: de stimulare a cumpărării de maşini noi şi de antipoluare. În primul caz, am explicat pe prima pagină implicaţiile la nivel macroeconomic ale unei asemenea măsuri. Iar în ceea ce priveşte partea poluării, conceptul de dezvoltare durabilă bate la uşă, de fapt este deja cu un picior în interior şi este important să întelegem de pe acum importanţa mediului înconjurător.

Şi din punct de vedere al rolului ecologic, taxa auto este bună pentru România, pentru că deşi va dezavantaja inevitabil câteva sute de mii de oameni doritori de maşini de 1000 de euro cu o stare tehnică precară, va asigura un aer mai curat pentru restul populaţiei.

O soluţie bună pentru taxa de prima înmatriculare ar fi următoarea: valoarea ei să fie invers proporţională cu gradul de poluare, măsurat atât în Euro cât şi în emisiile de CO2, pentru maşinile noi să fie zero iar plata taxei să poată fi eludată prin predarea la Remat a unei maşini vechi. Aşadar, se va încuraja achiziţionarea maşinilor noi, mai puţin poluante dar şi debarasarea de automobilele vechi. Iar cel care va da la Remat o maşină veche, cu siguranţă îşi va lua ceva mai bun.

Evident, veţi zice că această formă nu corespunde normelor europene. Ei bine, corespunde. Taxa auto tot timpul a corespuns normelor europene cu privire la libertatea de circulaţie a bunurilor. Acestea au putut circula tot timpul, dar mai greu, iar această situaţie se întâlnea peste tot în Europa într-o multitudine de forme. Însă până acum UE avea interesul de a scăpa de rablele din Vest, pentru ca neamţul să poată să fie liber să meargă să-şi ia o maşină nouă.

Acum nu mai este aşa. Neamţul vinde maşina lui second hand, din cele două pe care le are şi rămâne cu una singură. Dar alta nu-şi mai cumpără. Românul care a cumpărat maşina second hand, nu mai ia una nouă de la un producător în general european, iar asta nu le convine oficialilor UE. O măsură foarte importantă pentru revigorarea economiei europene este stimularea consumului de produse noi, în paralel cu descurajarea produselor second hand. Aşadar, jucăm după cum ne cântă UE, nu după cum vrem noi. Din păcate.

DAR CONCLUZIA CARE E?

Pagini: 1 2 3 4

Urmărește Promotor.ro pe Google News
Citește și...



Comentarii
Inchide