Top 10 cele mai ciudate concepte din istoria BMW

BMW pare a avea, în privinţa maşinilor intrate în producţie, o continuitate foarte clară a designului . Grila dublă (cei doi „rinichi”), curba Hofmeister de la baza montantului C, linia laterală „de caracter” care străbate longitudinal maşina, cu mânerele integrate, iată doar câteva elemente esenţiale pentru un BMW. Nu şi pentru multe dintre cele de mai jos.

Top 10 cele mai ciudate concepte din istoria BMW Top 10 cele mai ciudate concepte din istoria BMW

7. 1991: BMW Nazca M12 Concept

Un BMW desenat de Giugiaro? Desigur, şi nu orice Giugiaro, ci chiar Fabrizio, care furniza astfel la 26 de ani un nou concept în liga mare a desenatorilor de maşini (în paralel, mai desena şi pentru Jaguar şi Bugatti...). Venit după magistralul M1, acesta din urmă arăta puţin mai ciudat, mai departe de ceea ce era obişnuit la BMW. Creaţia sa îmbina formele unei maşini de grupa C şi ale unui monopost de Formula 1, păstrând doar un minimum de elemente de design proprii celor de la BMW.

Din nou, nicio legătură de design lateral cu restul maşinilor BMW. Dar forma generală era superbă

Sub caroseria cu portiere de tip fluture avea montat median un motor V12 de 5 litri şi 300 CP preluat de pe legendarul 850i, cuplat cu o transmisie manuală în cinci trepte. Remarcabilă era greutatea redusă a întregului ansamblu: doar 1100 de kilograme, datorită aliajelor uşoare folosite, cu puţine îmbinări. Remarcaţi şi parbrizul cu vizibilitate la 360 de grade! Ah, ca un detaliu, geamurile erau acoperite cu folie, aşa că pietonii nu puteau vedea nimic din interiorul maşinii...

Uşi fluture pentru un concept care părea că-şi va lua zborul în orice moment. Sursa foto

Poate de aceea i-a şi plăcut sultanului din Brunei, care a comandat o versiune complet funcţională, echipată cu motorul V12 la specificaţii Alpina.

8. 1991 BMW E1 Concept

Dacă ţi se pare urât, stai să vezi următorul concept BMW. Pentru 1991, era chiar interesant ca design, iar încercările din partea posterioară arată că maşina a fost practic un element de studiu foarte serios al soluţiilor aerodinamice pentru maşini electrice. Căci vorbim de o maşină electrică, una capabilă să atingă o viteză maximă de 120 km/h şi să parcurgă 200 de km cu o singură încărcare a bateriilor! Da, în 1991.

Ăh! Îh! Oh! Uh! Dar e electrică... în 1991! Sursa foto

Motorul de 37 de kW era montat pe puntea spate, iar materialele folosite echilibrau greutatea maşinii, lucruri pe care urma să le regăsim 24 de ani mai târziu pe nou-lansatul BMW i3. Aşadar, nu orice fel de concept, ci unul care a reprezentat o piatră de hotar pentru maşinile electrice de la BMW. Îi poţi vedea şi minunatul spate în galeria foto...

9. 1994 BMW Z13 Concept

Probabil cel mai urât BMW din istorie, acest Z13 probabil că bântuie şi în ziua de azi visele celor care l-au creat. Cu o configuraţie a scaunelor inspirată de McLaren F1 (scaunul şoferului pus central, urmat de două scaune rabatabile pentru pasageri în spate), Z13 trebuia să fie practic o vitrină de tehnologie care să sublinieze cât de sigură putea fi o maşină urbană, cât de economic şi de ecologic putea fi un BMW pe vremea când un exemplar de producţie reuşea cu greu un consum mediu de 10l/100 km, dar şi că bavarezii se preocupau totuşi de aceste lucruri, nu doar de viteză, viteză şi iar viteză.

Iată deţinătorul titlului de „cel mai urât BMW gândit vreodată”. Sau Z22 de la punctul 4 e mai urât? Ce spui?

Din fericire, pe cea mai apropiată maşină de acest concept, acelaşi i3, s-a renunţat la ideile creţe cu volan central şi s-a apelat la un design mai... interesant, chiar dacă generaţiile următoare îl vor considera cam urâţel. Important e că salvează planeta şi că e o maşină extrem, extrem de distractivă la condus.

Ideea cu scaunele cum ţi se pare?

10. 1995: BMW Z18 Roadster

Şi să terminăm lista cu un roadster care încerca să împingă la maximum limitele a ceea ce putea face nu doar BMW, ci şi un roadster, orice fel de roadster. Z18 s-a născut din ideea că oamenilor le-ar plăcea să combine tracţiunea integrală cu garda la sol mai mare, cu libertatea unui roadster, dar fără a sacrifica prea mult capacitatea maşinii de a rămâne sportivă pe asfalt, locul unde BMW era şi este cel mai confortabil.

Cu barca pe munte. Cam asta era filosofia din spatele acestui roadster. Bună? Rea? Nu vom afla niciodată...

Sub capotă aveam un motor cu opt cilindri şi 355 CP, iar tracţiunea integrală era gândită să facă faţă în special terenului accidentat. Caroseria era din plastic montat pe o structură de metal, în stilul bărcilor, poate şi pentru că Z18 era gândit să treacă fără probleme prin întinderi destul de mari de apă. Nu în cele din urmă, interiorul modular putea fi regândit după necesităţi: cu două scaune, patru scaune sau chiar cu o mică benă care-l transforma în pick-up. Din păcate, cel puţin până acum, BMW nu a preluat mare lucru de pe acest vehicul, nici măcar interiorul, care avea un bord senzaţional, inspirat, cum altfel, tot din lumea bărcilor cu motor!

Vezi mai multe imagini cu prototipurile şi conceptele din listă în galeria foto! Ai vreun favorit? Nu ezita să ni-l spui mai jos!

Poti sa te opui oricand si fara justificare prelucrarii datelor tale personale in scop de marketing direct, prin trasmiterea catre MEDIAFAX GROUP SA (prin accesarea formularului de contact la adresa privacy@m.ro sau ne poti trimite pe adresa postala o solicitare scrisa, datata si semnata in acest sens. In acest caz, solicitarea ta va fi inaintata catre departamentul specializat al MEDIAFAX GROUP SA; este posibil sa primesti un mesaj prin care se confirma ca optiunea a fost notata, precum si orice alte informatii necesare, dupa caz.